کد خبر: ۱۴۸۷۴۲
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۵
انتقاد از نبود نظارت بر موسسات مالی اعتباری

عملکرد غیرقانونی موسسات مالی اعتباری؛ با مجوز بانک مرکزی یا بدون مجوز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مصباحی‌مقدم با انتقاد نسبت به نظارت ضعیف بانک مرکزی بر فعالیت موسسه‌های مالی و اعتباری گفت: برخی از این موسسه‌ها 32 درصد از متقاضیان سود مطالبه می‌کنند. 

به گزارش آفتاب به نقل از خانه ملت، غلامرضا مصباحی‌مقدم با تاکید بر اینکه قوانین مربوط به نظارت بانک مرکزی برای راه‌اندازی و تشکیل موسسات مالی و اعتباری، کامل و جامع است، افزود: یک موسسه مالی و اعتباری نمی‌تواند اعلام موجودیت کند؛ مگر آنکه بانک مرکزی موافقت اصولی خود را داده و بعد بر عملکرد آنها به صورت منظم نظارت داشته باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس هشتم، ادامه داد: متاسفانه در مقام عمل این نظارت به طور کامل اجرا نمی‌شود؛ اما حیث وجود آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و قوانین پشتیبان هیچ مشکلی نداریم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم، با بیان اینکه از نظر اعمال نظارت ضعیف هستیم، تصریح کرد: معتقدم که حداقل 50 درصد توان بانک مرکزی باید صرف نظارت بر موسسه‌های مالی و اعتباری باشد؛ اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این باید سیستم بر خط الکترونیک میان تمام این موسسه‌ها و بانک مرکزی برای امکان نظارت الکترونیک وجود داشته باشد که هنوز نهایی نشده، در صورتی که اگر این امکانات و ابزارها فراهم شود ما شاهد نظارت قوی و جدی خواهیم بود.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم، یادآور شد: در حال حاضر موسسه‌های مالی و اعتباری وجود دارند، که بدون هزینه دیرکرد تسهیلات، 32 درصد از متقاضیان سود مطالبه می‌کنند؛ این امر مطابق کدام یک از مجوزها و مقررات بانک مرکزی است.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه این مسئله به طور مرتب نیز صورت گرفته گرفته است، گفت: اگر بانک مرکزی از این موضوع مطلع نباشد تاسف‌برانگیز است و در صورتی که اعلام کنند از این موضوع باخبرهستند، باید گفت که چرا از این تخلف‌ها جلوگیری نمی‌کنید؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم، با تاکید بر اینکه نظارت بسیار ضعیف است و از همین نظارت ضعیف نیز مردم دچار مشکلات بزرگ شده‌اند، پیشنهاد کرد بانک مرکزی بصورت نامحسوس با اعزام بازرسان خود به موسسات مالی و اعتباری نظارت خود بر این موسسه‌ها را تقویت کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین