کد خبر: ۱۴۹۰۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰

از دست‌فروشان ماهي قرمز نخريد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ماهي قرمز يا ماهي حوض از زيباترين نوع ماهيان است كه قدمت آن در جهان به 1600 سال پيش و كشور چين بازمي‌گردد. در حال حاضر بيش از صد گونه مختلف از اين نوع ماهي در جهان وجود دارد و اين گونه آبزي براي افزايش بركت زندگي و به عنوان نماد ثروت و شادابي در جهان استفاده مي‌شود.

در ايران 80 سال از ورود اين گونه ماهي مي‌گذرد و با نماد شادابي و جاري بودن زندگي در سفره هفت‌سين ايرانيان جايگاه ويژه‌اي پيدا كرده است اما در نظر عموم مردم به عنوان ماهي شب عيد است و عمر آن به دليل نگهداري نادرست به چند روز و نهايتا دو - سه ماه ختم مي شود درحاليكه ماهي قرمز؛ ماهي شب عيد نيست و شيشه عمر آن‌ به دست ماست كه درصورت فراهم كردن رفاه اين جاندار عمر مفيدش شش تا هشت سال است كه البته مي‌تواند تا 20 سال عمر كند و به وزن 4.5 كيلوگرم و طول 60 سانتي متر برسد.

هر ساله نزديك ايام نوروز حدود پنج ميليون قطعه ماهي قرمز توليد مي‌شود و در كنار توليد داخلي، واردات هم صورت مي‌گيرد كه در اين ميان سازمان دامپزشكي هر ساله با نزديك شدن به ايام نوروز به اجراي سيستم مراقبت فعال و غير فعال عليه بيماري‌هاي ماهيان زينتي با تاكيد بر ماهي قرمز اقدام مي‌كند.

در اين زمينه مديركل دفتر بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي آبزيان سازمان دامپزشكي با تاكيد بر اينكه تمامي واحدها و مراكز تكثير و پرورش كه مجوز از سازمان دامپزشكي دارند تحت سيستم مراقبت فعال و غير فعال اين سازمان قرار دارند، گفت: نمونه‌برداري و آزمايش‌هاي ويروس‌شناسي، باكتريايي، قارچي و انگلي انجام مي‌شود كه در صورت وجود هرگونه آلودگي به نسبت ماهيت بيماري، اقدام به قرنطينه، كنترل، پيشگيري، درمان يا معدوم‌سازي ماهي‌هاي آلوده مي‌شود.

كاظم عبدي اظهار كرد: گفت: امسال براي اولين بار بازار عرضه ماهيان قرمز نيز كنترل مي‌شود كه در اين راستا به تمام استان‌ها ابلاغ شده واحدهايي براي بازديد از مراكز عرضه و تحت پوشش قرار دادن آن‌ها راه اندازي شود.

اين مقام مسوول در سازمان دامپزشكي توصيه كرد: خريداران حتما ماهي قرمز را از مراكز معتبر و تحت نظارت و كنترل شهرداري تهيه كنند.

به گفته وي پايانه‌هاي ميوه و تره‌بار،‌ آكواريوم فروشي‌ها و اماكني كه تحت نظارت سازمان دامپزشكي هستند، مورد تاييد سازمان دامپزشكي براي خريد ماهيان قرمز است.

عبدي تاكيد كرد:‌ مصرف كنندگان جدا از خريد ماهي قرمز از دست فروشان و معابر شهر خودداري كرده و هنگام خريد دقت كنند اين آبزي از نظر ظاهري داراي علائم بيماري نباشد.

مديركل دفتر بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي آبزيان سازمان دامپزشكي افزود: باله‌هاي ماهي قرمز نبايد تاخورده و جمع شده باشد. ماهي سالم پوسيدگي باله نبايد داشته باشد. روي سطح بدن ماهي لكه‌هاي سفيد يا قرمز رنگ وجود نداشته باشد. چشمان ماهي قرمز بيرون زده نباشد و پولك‌هايش نيز نريخته باشد.

وي توصيه كرد:‌ براي نگهداري هر قطعه ماهي حتما دو ليتر آب نياز است. همچنين ماهيان قرمز را نبايد در ظروف دهان گرد و كوچك نگهداري كرد و حتي المقدور براي جلوگيري از اشكال در سيستم جهت‌يابي اين آبزي از ظروف چند ضعلي براي نگهداري استفاده شود.

عبدي اظهار كرد: ماهيان قرمز در كنار شومينه، آشپزخانه و مكان‌هايي كه تغيير دما زياد است، نگهداري نشود و هفته‌اي يك تا دو بار آب آن‌ها نيز تعويض گردد.

مديركل دفتر بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي آبزيان سازمان دامپزشكي با تاكيد بر جلوگيري از دست زدن كودكان به ماهي قرمز و آب ماهي، تصريح كرد:‌ در صورت دست زدن به ماهي و آب آن بايد نسبت به شستن دست با آب و صابون اقدام كرد.

وي خاطرنشان كرد:‌ غذاي اين گونه آبزي بايد صنعتي باشد در غير اين صورت از خورده‌هاي نان و شيريني استفاده شود.

عبدي تاكيد كرد:‌در پايان نوروز از ريختن ماهيان قرمز به آب‌هاي جاري و رودخانه‌ها خودداري شود چراكه ممكن است بيماري‌هايي داشته باشند و وارد منابع آبي گردد.

به گزارش ایسنا،مديركل دفتر بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي آبزيان سازمان دامپزشكي افزود:در اين راستا در هر شهري با همكاري شهرداري‌ها مكاني مشخصي براي رهاسازي ماهيان قرمز پس از ايام نوروز در نظر گرفته شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین