کد خبر: ۱۴۹۰۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۷

حمله وحشیانه یک امریکایی به 17 زن و کودک

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هنوز چند هفته از فاجعه هتک حرمت به قرآن توسط سربازان امریکایی در افغانستان و خیزش ضد امریکایی مردم افغان نگذشته بود که شب گذشته، یک نظامی امریکایی دیگر با گشودن آتش بر روی مردم عادی ولایت قندهار، حداقل 17 نفر را که اکثر آنها زن و کودک هستند، به کام مرگ کشاند تا به این ترتیب موج جدیدی از اعتراضات ضد امریکایی در واکنش به وحشی‌گری نظامیان امریکایی در افغانستان، این کشور را فرا بگیرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد این نظامی آمریکایی پیش از طلوع آفتاب با استفاده از تاریکی شب وارد سه خانه در روستای اَلکوزای شهرستان پنجوای قندهار شده، حدود ۱7 نفر از ساکنان این خانه‌ها را به رگبار گرفته و بیش از 5 نفر را زخمی کرده است.

این در حالی است که برخی خبرگزاری‌ها از تظاهرات مردم پنجوای، در اعتراض به این تیراندازی خبر داده‌اند.

امریکا که این روزها بحران هتک حرمت سربازان امریکایی در بگرام افغانستان را گذرانده است، با نگرانی و دستپاچگی به این ماجرا واکنش نشان داده است تا فاجعه کشتار مردم غیر نظامی در افغانستان بار دیگر به یک خیزش جدید و ضد امریکایی در افغانستان تبدیل نشود.

ژنرال کارستن جکوبسون، سخنگوی نیروی بین المللی کمک به امنیت در افغانستان، ایساف بلافاصله درباره این حادثه اظهار نظر کرده و گفته است:«آنچه تا به این لحظه می دانیم این است که وی پس از ترک پایگاه و پس از این واقعه به پایگاه برگشته و بلافاصله بازداشت شده است. تحقیقات درباره چگونگی و شرایطی که منجر به این حادثه شده است ادامه دارد.»

دفتر حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان نیز با «قاتلان بین المللی» خواندن مسببان، خواستار توضیحات آمریکا شده است.

این در حالی است که بی‌بی‌سی فارسی که بخشی از حوزه تاثیر خود را افکار عمومی مردم فارسی زبان افغانستان قرار داده است با تدارک برنامه‌ها و گزارش‌های مختلف تلاش کرد تا حدودی فضای پیش آمده پس از این حمله وحشیانه را تلطیف کند.

این حادثه، پس از بحران هتک حرمت به قرآن در یک پایگاه نظامی آمریکایی در افغانستان، به بحرانی جدیدی برای امریکا و نیروهای ایساف در افغانستان تبدیل شده است که پیش بینی می‌شود به اعتراضاتی بسیار دامنه‌دار در شهرهای مختلف افغانستان بیانجامد.

این در حالی است که دولت اوباما پس از ناکامی در حل بحران عراق و خروج نظامیان خود از این کشور، در تلاش بود تا با امضای قراردادی استراتژیک با دولت کرزای، و تفاهم با گروه‌هایی همچون طالبان که بهانه اصلی حمله امریکا به افغانستان بودند، با ژستی پیروزمندانه به مسئله افغانستان خاتمه دهد.

اما هتک حرمت سربازان امریکایی نسبت به قرآن مجید سبب شد تا موج جدیدی از حرکت‌های امریکاستیزانه افغانستان را فرا بگیرد چنانکه حملات جدیدی به سربازان امریکایی حاضر در افغانستان شکل گرفته و در مجموع به کشته شدن شش امریکایی منجر شد. این حملات از آنجا برای امریکا بسیار گران تمام شد که طراح و اجرا کننده حملات همان گروه طالبانی بود که امریکا این روزها در تدارک توافق و امضا تفاهم نامه با آن قرار داشت.

عوارض هتک حرمت سربازان امریکایی به قرآن مجید در افغانستان برای امریکا آنقدر پر هزینه بود که اوباما و کلینتون را بر آن داشت تا رسما از مردم افغانستان عذرخواهی کنند اما با اینحال، شورای عالی علمای افغانستان این عذرخواهی را ناکافی دانسته و خواستار محاکمه توهین‌کنندگان شدند.

در بیانیه این شورا آمده بود: " این اتفاق به دلیل «مدیریت غیرقانونی» زندان بگرام رخ داده و کنترل زندان‌ها باید به دولت این کشور سپرده شود."

گستره این اعتراضات موجب شد تا گفت‌وگوهاي کابل ـ واشنگتن درباره "شراکت استراتژيک" را به شکست کشانده شود. موضوعی که سبب شد تا امریکا روز جمعه (۱۹ اسفند) پای تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کند که به موجب آن، يک فرمانده افغان به عنوان مسئول بازداشتگاه بگرام، بزرگ‌ترين زندان امريکايي در افغانستان، منصوب شده و اين انتقال مسئوليت طي شش ماه کامل شود.

در همین حال برخی اخبار نیز از اقدام امریکا در انتقال پنچ تن از طالبان محبوس در گوانتانومو به قطر و با هدف امتیازدهی به طالبان برای پایان آبرومندانه به جنگ افغانستان حکایت دارد.

به گزارش رجانيوز،به نظر می‌رسد واکنش‌های مردمی به اقدام اخیر نظامی امریکایی در حمله به 17 زن و کودک افغان و کشتار خانواده‌های افغانی، چالش امریکا در افغانستان را بیش از پیش پیچیده‌تر کرده و باز هم به ثمر رساندن موضوع گفتگوها درباره توافقنامه "شراکت استراتژيک" را ناکام بگذارد. توافقنامه‌ای که اوباما در آخرین سال ریاست خود بر امریکا و پس از ناکامی بزرگ در عراق بیش از هر شخص دیگری برای پیروزی به آن نیاز خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین