کد خبر: ۱۵۰۴۳۰
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۴

اعتصاب سراسری اسپانیا فعالیت‌های اقتصادی را مختل کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ اعتصاب عمومی در اسپانیا فعالیت های اقتصادی به خصوص حمل و نقل داخلی و خارجی این کشور را به شدت مختل کرده است. 

روز پنجشنبه، ۱۰ فروردین (۱۹ مارس)، هزاران نفر از کارگران و کارکنان بخش های مختلف تولیدی و خدماتی در اسپانیا به دعوت اتحادیه های کارگری دست به اعتصاب زدند تا مخالفت خود را با تغییرات مورد نظر دولت در قوانین کار این کشور ابراز دارند. 

دولت اسپانیا گفته است که "اصلاحات" در قوانین استخدامی باعث تمایل بیشتر کارفرمایان به استخدام بیکاران و در نتیجه، کاهش نرخ بیکاری و بهبود رشد اقتصادی و همچنین افزایش عواید دولت می شود که برای بازپرداخت بدهی های سنگین دولتی ضرورت دارد. 

در مقابل، اتحادیه های کارگری گفته اند که تغییرات دولت راستگرای ماریانو راخوی، نخست وزیر و رهبر حزب مردم، در قوانین کار باعث می شود تا کارفرمایان با سهولت بیشتر و هزینه کمتری بتوانند کارمندان خود را اخراج کنند. 

دولت همچنین در نظر دارد روز جمعه برنامه صرفه جویی دهها میلیارد یورو در هزینه های دولتی را نیز اعلام کند که به اعتقاد اتحادیه های کارگری، باعث تعمیق رکود و افزایش بیکاری خواهد شد. 

اعتصاب روز پنجشنبه نخستین آزمون جدی دولت آقای راخو از زمان آغاز به کار آن در ماه دسامبر سال گذشته است. 

بر اساس گزارش های رسیده از اسپانیا، از ساعات نیمه شب گذشته، صدها تن از فعالان عضو اتحادیه های کارگری در برابر ایستگاه های راه آهن و اتوبوس حضور یافتند تا کارگران و کارمندان را ترغیب کنند دست از کار بکشند. 

به گفته وزارت کشور اسپانیا، در درگیری بین این افراد و ماموران پلیس نه نفر زخمی و حدود شصت تن بازداشت شدند. 

پیشتر، اتحادیه های کارگری و دولت موافقت کرده بودند که در روز اعتصاب عمومی، سرویس های قطار و اتوبوس در حداقل ممکن ارائه شود و تنها ده درصد از پروازهای داخلی و بیست درصد از پروازهای اروپایی انجام گیرد.

ماریانو راخوی گفته که نتیجه اصلاحات دولت تسریع در رشد اقتصادی و افزایش فرصتهای شغلی است 

به گزارش خبرنگار بی بی سی، اتحادیه های کارگری نتیجه اعتصاب روز پنجشنبه را نوعی زورآزمایی با دولتی می دانند که به عقیده آنان، آینده خدمات رفاهی در این کشور را هدف تخریب قرار داده است. 

اتحادیه های کارگری اعتصاب روز پنجشنبه را یک "پیروزی عظیم" توصیف کرده و گفته اندکه تقریبا تمامی کارگران کارخانه های خودروسازی رنو، سیات، فولکس واگن و فورد در تمامی نقاط اسپانیا دست از کار کشیدند.
همچنین، پخش برنامه های ایستگاه های تلویزیون محلی در آندولس، در جنوب، و کاتالونیا، در شمال شرق اسپانیا، و در مادرید، پایتخت، به دلیل اعتصاب کارکنان آنها متوقف شد. 

اتحادیه های کارگری از مردم دعوت کرده اند در ساعات شب به راهپیمایی های اعتراضی در سراسر کشور دست بزنند و مخالفت خود را با برنامه های اقتصادی دولت ابراز دارند. 

در واکنش به اظهارات رهبران کارگری در مورد موفقیت دعوت به اعتصاب، وزیر دارایی اسپانیا گفته است که "مهم نیست چند نفر در اعتصاب شرکت کردند یا نکردند، موضوع مهم خروج کشور از بحران اقتصادی کنونی است." 

اسپانیا با مشکلات گسترده اقتصادی مواجه است و بیشترین نرخ بیکاری در میان کشورهای اتحادیه اروپا رادارد و در همانحال، تحت فشار قرار گرفته است تا برای بازپرداخت بدهی های سنگین دولتی، هزینه های دولتی را کاهش دهد. 

نخست وزیر اسپانیا گفته است که دولت او از زمان آغاز به کار در حدود یکصد روز پیش، برنامه اصلاحات اقتصادی را با جدیت پیگیری کرده و وعده داده است که نتیجه این اقدامات، بهبود شرایط و ایجاد اشتغال خواهد بود. 

آقای راخو تاکید داشته که: "بدترین اشتباه این است که دولت دست به هیچ اقدامی نزند."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین