کد خبر: ۱۵۰۴۵۱
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۱

روایت جالب اردوغان از پیغام‌رسانی بین صالحی و اوباما در گفت‌وگوی ویژه شبکه دو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: فناوری صلح آمیز هسته ای، حق طبیعی همه است و وقتی که کشوری به آن دست پیدا می کند، کسی نمی تواند مانع آن شود.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه این سخنان را پنجشنبه شب در گفتگوی ویژه خبری با شبکه دوم سیما عنوان کرد.

براساس این گزارش، وی در این گفت‌وگو ضمن بررسی موضوع سوریه، عراق و برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، به بررسی شرایط کنونی منطقه خاورمیانه پرداخت.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در پاسخ به اینکه سه روز پیش با اوباما رئیس جمهور آمریکا در سئول پایتخت کره جنوبی دیدار داشته و آیا این اراده را در وی برای حل مشکل مربوط به فعالیت های هسته ای ایران که به عنوان یک حق از جانب مردم ایران دنبال می شود؛ دیده است، گفت: در این دیدار در خصوص روابط دوجانبه با باراک اوباما گفتگو کردیم و در واقع بحث خاورمیانه و سوریه نیز مطرح شد. پس از موضوع سوریه در مورد تحولات عراق و موضوع ایران به گفتگو نشستیم و به مسئله ایران درباره ساخت نیروگاه هسته ای جدید ایران پرداختیم.

وی در ادامه افزود: ما پیشنهادی مبنی بر اینکه این نیروگاه را در استانبول بسازند، داشتیم که آقای صالحی در این باره پیشنهادی مطرح کردند و ما نیز نظرات خود را منتقل کردیم و جواب مثبت آمریکا و اروپا را خواستار شدیم.

همچنین آقای صالحی جواب مثبت خود را منوط به موافقت و جواب مثبت آقای جلیلی دانسته که اگر وی موافقت کند، مذاکرات در استانبول برگزار خواهد شد.

نخست وزیر ترکیه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه دو سال قبل به عنوان نخست وزیر ترکیه و لولا داسیلوا به عنوان رئیس جمهور وقت برزیل تلاش زیادی کردند تا بیانیه تهران برای تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران مبادله شود؛ اما علی رغم اینکه اوباما پیش از برگزاری این نشست توافق کرده بود اما بعد از آن خلف وعده کرد آیا درجریان گفتگوهای دو جانبه بازگو کرد چرا در ابتدا موافقت داشته و بعدا مخالفت کرد؟، اذعان داشت: این مسئله مورد بحث قرار نگرفت و فقط موضوعی که به آن اشاره دارم این است که تمام برادران ایرانی ما بدانند که در نشست امنیت هسته ای به چند کشور به جز ایران و کره شمالی اشاره شد که اوباما هم وارد بحث نشد.

در اینجا بحث اصلی که به آن تکیه شد درباره تروریسم هسته ای و همچنین ترور نظامی هسته ای بود که به صورت مشترک مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: درباره بحث صلح آمیز هسته ای ایران نیز باید بگویم، این حق طبیعی هر کشوری است و وقتی که کشوری به آن دست پیدا می کند، کسی نمی تواند مانع آن شود. ضمن آنکه هم اکنون در جهان 40 کشور وجود دارند که همه آنها از نیروگاه هسته ای انرژی تولید می کنند.
اما در جریان فوکوشیما و اتفاق روسیه باید اشاره کنم که مسئله بزرگی در برابر ما قرار دارد.

اردوغان ادامه داد: اکنون بحث هسته ای که پیشرفت داشته در خصوص انرژی های فسیلی است که در این جهت تلاش و تحقیقاتی صورت گرفته که دوستداران محیط زیست در خصوص فعالیت انرژی ها با آن سروکار دارند. ما انرژی را نمی توانیم تنها با انرژی فسیلی و زیست انرژی ها تأمین کنیم، بلکه باید استفاده از انرژی های طبیعی تنوع داشته باشد.

وی گفت: استفاده از نیروی انرژی هسته ای به منظور تأمین انرژی مصرفی امری لازم است و در این باره نیز تلاش هایی صورت خواهد گرفت.

نخست وزیر ترکیه در خصوص موضوع تروریسم هسته ای که در سئول مطرح شد و اینکه آیا این موضوع که درسه سال گذشته 6 دانشمند هسته ای ایران ترور شدند و برای جلوگیری از ترور دانشمندان هسته ای خاطرنشان کرد: در نشست سئول درباره چارچوب و اصول نیز بحث شد اما به مسئله کشور خاصی نپرداختیم و به بایدها و نبایدها اشاره داشته و بیانیه پایانی هم با موضوع تروریسم هسته ای به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت.

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود، موضع خود در قبال بیانیه کوفی عنان که به صورت 6 ماده ای درباره تحولات سوریه مطرح شده بود و آن را پذیرفته است را اینگونه مطرح کرد: سوریه تاکنون مسائل زیادی را قبول کرده اما تاکنون 17هزار نفر از سوریه به ترکیه پناهنده شده اند که در اردوگاه های ترکیه جای گرفته اند و طی دیداری که با پادشاه اردن داشتم در حدود 90 هزار پناهنده نیز به آنجا مراجعه کرده اند.

وی در ادامه گفت: ما علاوه بر داشتن هزاران کیلومتر مرز با سوریه، روابط اجتماعی و مردمی نیز داریم. پناهندگان برای خارج شدن از سوریه تلاش می کنند که در این باره روابط دیپلماتیک برقرار است.

وی اذعان داشت: سوریه باید به دموکراسی و اراده ملت پاسخگو باشد و خواسته مردم نیز رای گیری است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: ایران و ترکیه هم باید به طور مشترک در این باره همکاری داشته و به یکدیگر کمک کنند.

اردوغان اظهار داشت: با بشار اسد در حلب گردهم آمدیم و بحث های طولانی داشتیم و از وی خواستیم گام هایی را بردارد.

وی یادآور شد: درباره روند عادی همان گونه که اشاره کردم باید به اراده ملت احترام قائل شد و رأی گیری با هدف اعتمادسازی برای مردم انجام پذیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین