کد خبر: ۱۵۰۵۴۷
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۶

برگزاری جشنواره ماهی قرمز در خرم‌آباد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: چند سالی است که جشنواره رهاسازی ماهی های قرمز در خرم آباد برگزار می شود تا ضمن اینکه از مرگ این موجودات جلوگیری می شود زمینه عدم آسیب به اکوسیستم های طبیعی استان نیز فراهم شود. 

در سالهای اخیر آئین ها و سنت های بی بدیل ایرانی در ایام نوروز با برخی عادات اجتماعی پیوند خورده است تا به جای اینکه نوروز مجالی برای آشتی انسان با طبیعت و محیط زیست باشد به صحنه مرگ میلیون ها جاندار بی گناه تبدیل شود.

ماهی های قرمزی که در تنگ بلور روی سفره هفت سین جان می سپارند، لاک پشت های کوچکی که در خشکی سفره های عید از دست می روند و سمندرهای رنگارنگی که به دور از زیستگاه خود غریبانه می میرند همه گواهی است بر اینکه نوروز توسط برخی افراد به صحنه ای برای جدال با برخی گونه های منحصر به فرد تبدیل شده است.

ماهی‌های قرمزی که در سطلهای زباله می میرند!

به هر حال به دور از اینکه آیا سنت نگهداری ماهی قرمز روی سفره هفت سین یک سنت وارداتی است و یا اینکه از قرنها قبل در ایران وجود داشته است باید توجه داشت که هر ساله به دلیل استفاده از ماهی قرمز در سفره های هفت سین میلیون ها قطعه از این ماهیها تلف و یا در سطلهای زباله رها می شوند که باید تدابیری در این زمینه اندیشیده شود.

در دو سال گذشته خرم آباد شاهد برگزاری جشنواره آزاد سازی ماهی های قرمز سفره هفت سین بوده که علاوه بر مزایای زیست محیطی این حرکت زمینه نشاط و شادابی مردم را فراهم کرده است.

این در حالیست که هر ساله به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب در خصوص جمع آوری ماهی های قرمز سفره هفت سین در این استان تعداد زیادی از این ماهیها پس از پایان تعطیلات نوروزی یا در تنگ های بلور سفره هفت سین تلف می شوند و یا توسط مردم به رودخانه های نزدیک شهر منتقل می شوند که این امر خود مخاطرات زیست محیطی را به همراه دارد.

این امر موجب شده است که مسئولان محیط زیست استان لرستان بارها نسبت به رهاسازی ماهی ها قرمز در رودخانه های شهرها هشدار دهند و اعلام کنند که هرگونه رهاسازی ماهی قرمز و تزئینی در منابع آبی و رودخانه های طبیعی ممنوع است چرا که ممکن است وجود این ماهی ها منابع زیستی را در معرض خطر آلودگی قرار دهند.

ماهی قرمز گونه ای غیربومی محسوب می شود

متولیان امر معتقدند که اینگونه ماهی ها غیر بومی هستند و وجود آنها ممکن است باعث تغییراتی در اکوسیستم های منطقه شوند و تعادل اکوسیستم ها را به خطر بیندازند.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: یکی از سنت هایی که ایرانیها دارند استفاده از ماهی قرمز بر روی سفره هفت سین است که به نوعی نمادی از تحرک، شادی و جنب و جوش محسوب می شود.

محمد حسین بازگیر ادامه داد: این در حالیست که بعد از تعطیلات نوروزی باید فکری به حال نگهداری این گونه شود چرا که رهاسازی ماهی های قرمز در آبهای جاری و رودخانه ها به لحاظ زیست محیطی با اشکالاتی مواجه است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ماهی قرمز گونه ای غیربومی محسوب می شود و به عنوان گونه ای مهاجم می تواند به آبزیان بومی آسیب برساند مردم باید از رهاسازی آنها در منابع آبی استان خودداری کنند.

آسیبهای ناشی از رهاسازی ماهی های قرمز در رودخانه ها

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با تاکید بر اینکه ماهیهای قرمز باید در مکانهایی که مشکلی برای اکوسیسیتم ایجاد نمی کند رهاسازی شوند، یادآور شد: در این راستا در دو سال اخیر جشنواره رهاسازی ماهی های قرمز به همت شهرداری در شهرهای مختلف استان برگزار می شود.

بازگیر افزود: با برگزاری این جشنواره ها علاوه بر جلوگیری از ورود ماهی های قرمز به رودخانه های استان از تلف شدن این ماهیهای قرمز در سطل های زباله نیز خودداری می شود.

وی با تشریح آسیب های ناشی از رهاسازی ماهی های قرمز به آبهای جاری استان، گفت: با توجه به اینکه ماهی قرمز یک گونه غیربومی است حداقل آسیبی که می تواند به اکوسیستم وارد کند از بین بردن "کف زیان" موجود در آبهای جاری استان است که این امر با توجه به اینکه کف زیان خوراک بقیه ماهیهای موجود در آب محسوب می شود موجب مشکلاتی برای دیگر آبزیان می شود.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان خواستار پرهیز مردم از رهاسازی ماهی های قرمز در روز طبیعت در منابع آبی و رودخانه های استان شد و گفت: در این راستا شهرداری تانکرهایی را برای جمع آوری این ماهی ها در نظر گرفته است.

ماهی های خرم آباد به "بهشت" می روند!

مشاور فرهنگی و مطبوعاتی شهردار خرم آباد نیز در این رابطه از برگزاری سومین جشنواره آزادسازی ماهی های قرمز سفره هفت سین در این شهر خبر داد.

شاهین احمدی اظهار داشت: با اجرای جشنواره آزادسازی ماهی های نوروزی؛ شهروندان ماهی‌های سفره هفت ‌سین نوروزی را در یکی از دریاچه های خرم آباد رها کرده و زندگی دوباره ای را به این جاندار هدیه می کنند.

وی افزود: در سالجاری این جشنواره فرهنگی در دریاچه "بهشت" شهر خرم آباد برگزار خواهد شد.

احمدی گفت: اجرای برنامه های فرهنگی مانند جشنواره آزاد سازی ماهی‌ های سفره هفت ‌سین از جمله اقدامات شهرداری خرم آباد در راستای ترویج و نهادینه کردن برخی مفاهیم اجتماعی و فرهنگی در میان شهروندان و گرایش جامعه شهری به سمت شهری آباد و شاداب است که در سالهای اخیر با استقبال قابل توجه شهروندان خرم آبادی همراه بوده است.

مشاور فرهنگی و مطبوعاتی شهردار خرم آبادافزود: برگزاری جشنواره آزادسازی ماهی های عید علاوه بر اینکه موجب حفظ حیات تعداد زیادی از ماهی های قرمز سفره هفت سین می شود، به دلیل جلوگیری از رهاسازی این گونه ماهیان در رودخانه ها و منابع آبی منطقه، حفاظت از محیط زیست را نیز به دنبال خواهد داشت.

احمدی افزود: دریاچه "بهشت" خرم آباد به دلیل طراحی خاص و محصور بودن، مانع از رها شدن و راهیابی ماهیان قرمز به رودخانه ها و ادامه حیات این موجود زنده می شود.

به گزارش مهر، وی با دعوت از عموم مردم برای حضور در این جشنواره، یادآور شد: جشنواره رهاسازی ماهی های قرمز در روز 12فروردین ماه و در ساعت 17 در دریاچه بهشت خرم آباد برگزار خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین