کد خبر: ۱۵۰۷۸۱
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۱
ماجرای برداشت غیر قانونی از حساب بانک ها ادامه دارد

بانک مرکزی «مابه‌التفاوت ارز دریافتی» را چه کرد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که آخرین خبرها در سال 90 نشان می‌داد که بانک مرکزی حدود 90 درصد پول برداشتی از برخی بانکها را 28 اسفند ماه به حساب‌های آنها برگشت داده اما جدیدترین اطلاعات رسیده حاکی از آن است که در پی تاکید بر اجرای دقیق کمیته پنج نفره ارزی دولت و در ساعات پایانی سال 90 ، بانک مرکزی دوباره از حساب بانکها پول برداشت کرده است!

در این میان واریز 28 هزار تومان در اوایل فروردین به عنوان مابه التفاوت یارانه نقدی دوباره این شبهه را تقویت می کند که دولتی ها دوباره پول یارانه نقدی را از حساب بانک ها برداشت کرده اند.

برداشت دوباره دولت از حساب برخی بانکها بدین شرح است: بانک ملی حدود 530 میلیارد تومان، بانک ملت حدود 210 میلیارد تومان، بانک تجارت حدود 180 میلیارد تومان، بانک سینا حدود 30 میلیارد تومان، بانک پارسیان حدود 110 میلیارد تومان و پاسارگاد حدود 120 میلیارد تومان تا به این ترتیب پرونده برداشت از حساب بانک ها همچنان باز بماند.

البته این بار بانک مرکزی که در نخستین برداشت خود از حساب بانکها، مبالغ برداشتی را وارد خزانه نکرده بود و در حساب‌های واسط - برای بازگشت سریع آنها به بانکها- نگهداری کرده بود ، مبالغ را وارد خزانه کرده است.

اواسط اسفند ماه بود که خبر برداشت پول از حساب بانک ها به عنوا مابه التفاوت ارزی روی خط رسانه ها رفت و جنجال آفرین شد.

ماجرا اما از آنجا آغاز شد که که بعد از انتشار اخبار ضد نقیض درباره حذف یارانه نقدی اقشار پر درآمد و از طرفی ضد ونقیض‌ها درباره اضافه شدن مبلغ یارانه نقدی اسفند ماه، بانک مرکزی به طور رسمی برداشت از حساب بانک‌ها بابت «مابه‌التفاوت ارز دریافتی» را تایید کرد تا بار دیگر در آستانه پرداخت یارانه اسفند ماه این شبهه تقویت شد که دولت برای پرداخت یارانه نقدی نیاز به نقدینگی دارد و این نقدینگی را از هر راه ممکن تامین می‌کند.

بلافاصه بعد از انتشار این خبر بود که بانک مرکزی اعلام کرد، پول برداشتی از حساب بانک‌ها را بابت تامین اعتبار یارانه نقدی هزینه نکرده است اما این تنها مشکل این برداشت نبود و بانکهای خصوصی و سهامدارن بانکی به این مساله اعتراض کرده‌اند.

نامه مدیران بانکی و پس از آن سهامداران بانکی موج جدیدی از اعتراضات را بر سر این مساله برانگیخت و مجلس نیز درباره این برداشت به رئیس جمهور و وزیر اقتصاد تذکر داد.

بعد از آن بود که بهارستان نشین‌ها نیز به ماجرا ورود کردند و در تذکری کتبی به رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد خواستار صدور دستور جلوگیری از برداشت غیرقانونی منابع مالی از حساب بانک‌ها توسط بانک مرکزی شدندو حتی زمزمه‌های حضور محمود بهمنی درراهروهای بهارستان پیچید و گفته شد، ممکن است بهمنی به مجلس احضار شود.

در همین گیر و دار بود که بانک مرکزی اعلام کرده بخشی از این پول‌ها به حساب بانک‌ها بازگردانده شده است تا خیال بانک ها و سهامدارانشان کمی آسوده شود و این شبهه ایجاد شود که تهدید مجلس برای احضار بهمنی موثر بوده است اما به نظر می رسد بانک مرکزی ساز خود را می نوازد و پول دوباره از حساب بانک ها برداشته شده است.

به گزارش شفاف،به این ترتیب گره کور این برداشت غیر قانونی هنوز باز شده است و باید منتظر ماند و دید اقدام بعدی بهارستان نشین ها و پاسخ بانک مرکزی در این باره چه خواهد بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین