کد خبر: ۱۵۱۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳

"تاجر مرگ" به 25 سال زندان محكوم شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: يك قاضي آمريكايي، قاچاقچي اسلحه روسي ملقب به "تاجر مرگ" را به اتهام فروش اسلحه به چريك‌هاي ضد آمريكايي كلمبيا به 25 سال زندان محكوم كرد. 

ويكتور بوت، قاچاقچي اسلحه روسي ملقب به "تاجر مرگ"، متهم به فروش اسلحه به گروه‌هاي شورشي كلمبيا است. 

دادستان‌هاي آمريكايي خواستار مجازات حبس ابد براي وي بودند اما شيرا شيندلين، قاضي يك دادگاه منطقه‌اي اين كشور بوت 45 ساله را به 25 سال زندان محكوم كرد. 

شيندلين در اين باره اظهار داشت: 25 سال زندان مجازات براي بوت كافي است. پرونده وي داراي شرايط خاصي است و هيچ مدركي دال بر دخالتش در فعاليت سازمان‌هاي تروريستي وجود ندارد. 

اين در حالي است كه ويكتور بوت در دادگاه اظهار بي‌گناهي كرد و گفت كه هيچ‌گاه قصد كشتن كسي را نداشته‌ است. 

وي که از افسران شوروی سابق است، هم‌چنين اظهار داشت: من هرگز به دنبال فروش اسلحه به كسي نبوده‌ام، خداوند حقيقت را مي‌داند. 

در جریان جلسه رسیدگی به پرونده‌ بوت، هنگامي كه دادستان گفت: "کشتن آمریکایی‌ها دلیل فروش اسلحه از سوی متهم بوده است"، وي فریاد زد: "اینها دروغ است". 

ویکتور بوت كه گیاه‌خوار است و می‌تواند به شش زبان صحبت کند، در سال ۲۰۰۸ میلادی در بانکوک، پايتخت تايلند و در جریان عملیاتی بازداشت شد که در آن، خبرچین‌های آمریکايي خود را به جای شورشیان کلمبیایی جا زده بودند. 

بوت كه در جلسه دادگاه به زبان روسی حرف مي‌زد و یک مترجم همزمان اظهارات وي را برای حاضران ترجمه می‌کرد، در پایان جلسه وکیلش را در آغوش گرفت و از دور برای همسرش دست تکان داد. 

صدور حكم مجازات براي بوت كه پس از دو سال حبس در تايلند، در ماه نوامبر سال گذشته ميلادي به اتهام فروش راكت به تروريست‌ها و تلاش براي كشتن سربازان آمريكايي به اين كشور مسترد شد، تا به حال دو بار به تعويق افتاده بود چرا كه وکیلش درخواست کرده بود وقت بیشتری برای آماده کردن دفاعیه‌اش در اختیار داشته باشد. 

آلبرت دایان، وکیل بوت پس از صدور حکم 25 سال حبس براي بوت، ضمن اعلام اينكه درخواست تجدیدنظر خواهد کرد، مدعي شد كه موكلش تنها به دنبال فروش دو هواپیمای باری به ارزش ۵ میلیون دلار بوده است كه فروش اين دو هواپيما را با وعده فروش اسلحه همراه کرده بود تا بتواند آنها را به فروش برساند. 

حکمی که علیه ويكتور بوت صادر شده است، تنها به اقدامات وي در تایلند برای فروش اسلحه مربوط می‌شود و مقامات رسمی آمریکا گفته‌اند که اين قاچاقچي روسي به دیکتاتورها و گروه‌هاي مسلح در آفریقا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه نیز اسلحه فروخته است. 

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، فعالیت‌های ویکتور بوت الهام‌بخش کارگردان فیلم "ارباب جنگ" بوده است، این فیلم در سال ۲۰۰۵ میلادی و با بازي نیکلاس کیج، بازيگر سرشناس آمريكايي ساخته شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین