کد خبر: ۱۵۱۳۳۹
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۴
پنجمین جلسه دادگاه فساد بزرگ مالی

نماینده دادستان: «الف.ش» مغز متفکر گروه آریا بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در ادامه پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی، قاضی سراج خطاب به وکیل متهم اظهار داشت: تمام این حرف‌های شما باید در زمان تجدیدنظر گفته شود؛ شما دفاع را رها کرده‌اید و حرف‌های مرحله تجدیدنظر را الان می‌زنید؛ ما هنوز هم از شما دفاع ندیده‌ایم.

قاضی سراج با خنده ادامه داد: شما چه بلایی داری سر موکلت می‌آوری. به جای دفاع داری چه حرف‌هایی می زنی که رنگ موکلت پریده است. باید پرسید فساد نتیجه جرائم اقتصادی است یا اینکه از ابتدا به قصد براندازی از سوی مرتکبین رخ داده است.

وکیل متهم ادامه داد: گروه آریا با پرداخت سود بانکی بالا وجوه را صرف بدهی فولاد و از جهتی خرید مواد اولیه کرده است.هر کسی که با این گروه سلام علیک کرده است را به عنوان معاونت در جرم گرفته‌اند.

وی ادامه داد: بازجوها و بازپرس‌ها توجهی به دفاعیات متهمان نداشته‌اند و از ترکیب ارکان تشکیل دهنده جرم خصوصاً عنصر معنوی عام و خاص غفلت کرده‌اند. ریاست دادگاه، در این پرونده بزرگنمایی شده و از کاهی به کوهی تبدیل شده است که البته در آینده، اغراض مشخص خواهد شد. شاید کسی آدرس اشتباه داده است باید ایستاد تا در آینده مشخص شود.

قاضی سراج در پاسخ به اظهارات وکیل متهم گفت: قضات دادسرا شبانه‌روزی روی این پرونده کار کردند و مورد به مورد باید روی موضوعات دفاع کنید اما شما اصلاً وارد ماجرا نشده‌اید. ما که گفتیم 100 متهم دستگیر شده‌اند. مواد مخدری هم که خریده می شود با پول جمهوری اسلامی است اما اینکه بخواهی رد پولش را گم کنی این می‌شود پولشویی.

قاضی سراج گفت: گشایش اعتبارات برای رشد اقتصادی و کار کردن یک کارخانه بوده است نه برای پذیره نویسی و خرید سهام بانک آریا و شما این‌ها را فراموش می‌کنید.

در ادامه فراهانی، نماینده دادستان برای دفاع از کیفرخواست پشت تربون قرار گرفت و گفت: ما از روحانیون( وکیل متهم) توقع داریم در مبارزه با ظالم بیش از همه در خط مقدم باشند. بالاخص که ایشان قاضی هم بوده‌اند و بهتر می‌توانستند دفاع کنند اما از باطل دفاع کردند و اینها را با هم مخلوط کردند. وکیل قصد القا کردن جهت‌گیری دادستانی را داشتند.

فراهانی با بیان اینکه وکیل اینجا را با کمیته حقوق بشر اشتباه گرفته است گفت: آیا متهم حرف‌های نوشته شده در قرارهای بازجویی را قبول دارد یا نه؟

قاضی سراج در پاسخ به سوال نماینده دادستان گفت: ایشان که گفت من هزار صفحه نوشته‌ام را قبول دارم.

فراهانی پرسید آقای وکیل به نظر کارشناسی اعتراض دارند یا نه. که وکیل متهم گفت: بله، ما اعتراض داریم.

نماینده دادستان گفت: در فرمایش وکیل بود که موکلش اتهاماتی را قبول دارد اما سوء‌نیت نداشته است من این گونه برداشت کردم که متهم رکن مادی را انجام داده اما قصد نداشته است. من هم می‌خواهم تا ایشان بگویند که کدام از این رکن‌ها را قبول دارد تا ما بدانیم؛ سوال دیگر این است که متهمان انجام‌دهنده جرایمی مانند کلاهبرداری معروف هستند به یقه‌سفیدها، که یقه سفید بودن هم معلوم است به این آسانی متنبه نمی شوند و دائماً ضد و نقیض می‌گویند.

وی ادامه داد: ما با تک تک اینها که صحبت می‌کنیم جرائم را می‌گویند، تک‌تک‌شان علیه یکدیگر حقایق را گفته‌اند اما به خودشان که می‌رسد می‌گویند ما هیچ‌کاره بودیم و هیچ اختیاری از خودشان نداشتند ما حاضریم ایشان را بفرستیم پزشک قانونی تا مشخص شود که از خودشان اختیاری دارند یا نه.

فراهانی خاطرنشان کرد: در بیش از 15 هزار برگ پرونده و در بیشتر اوراق بازجویی‌ها اسم «الف.ش» می‌درخشد مانند آن تبلیغ بانکی که می‌گفت هر جا سخن از اعتماد است باید گفت هر جا که سخن از مه‌آفرید است نام «الف.ش» می‌درخشد. ایشان هم مانند «ب.ب» چشم خسروی و مغز متفکر آریا بوده است.

نمابنده دادستان گفت: اظهارات «ر» علیه شماست، اظهارات «ب» علیه شماست، «س.م» مدیرعامل الیت،

مدیرعامل خدمات عمومی فولاد «س.خ، «م.ز» آیا همه اینها با شما دشمنی دارند؟؟؟

اگر شما معتقدید همه اینها دروغ گفته‌اند باید بیایند و بگویند؛ ایشان هم مثل «ب.ب» در رشوه و جعل سلطان بوده است. او عضو ثابت تمام کارهای گروه بوده است.

نماینده دادستان با اشاره به دستگیری مسئول دفتر خاوری گفت: اخیراً رئیس دفتر خاوری هم دستگیر شد؛ تا دیروز سرکارش بود اما فهمیدیم مجرم است و دستگیر شد.

وی ادامه داد: گروهی از اعضای هیئت‌مدیره بانک ملی هم متهم هستند و پرونده دارند که البته با وثیقه آزاد اما ممنوع‌الخروج هستند.

نماینده دادستان خطاب به وکیل متهم گفت: شما 20 میلیون برای وکالتتان گرفته‌اید طبیعی هم هست که الان از متهمان دفاع کنید اما این پول مردم بوده است که الان به صورت حق‌الوکاله به شما می‌دهند.

وکیل متهم با بیان اینکه نماینده دادستان به ما توهین کرد، اعتراض خود را به قاضی سراج اعلام کرد و ریاحی وکیل متهم ردیف اول هم گفت: من بدون پول کار را قبول کردم.

فراهانی خطاب به ریاحی گفت: هیچ کس محض رضای خدا و بدون پول کار نمی‌کند هر چند که طراحی توسط خسروی بوده است ولی افرادی نظیر «الف.ش» و «ب.ب» به قول یکی از متهمان ژنرال‌های این گروه بوده‌اند و طراحی‌های وی را اجرا می‌کردند و در میدان عمل عمده مسئولیت به عهده انها بوده است.

وی با بیان اینکه برای هر فرآیند می‌توان 4 مرحله طراحی، اجرا، انتفاع از عواید ناشی و اختفای آثار جرم را در نظر گرفت گفت: خسروی، «ب.ب» و «الف.ش» در هر چهار مرحله نقش داشته‌اند.

به گزارش فارس،فراهانی افزود: اگر «ش» حاضر بود با صداقت بپذیرد که چه کارهایی کرده است من حاضر بودم برایش درخواست تخفیف در مجازات کنم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین