کد خبر: ۱۵۱۴۳۱
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰

شکایت ایران از یک شرکت نفتی آلمانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همزمان با افزایش تحریم‌ها و عدم پایبندی شرکت‌های خارجی لیسانس و دانش فنی در طرح‌های پالایشگاهی ایران، رستم قاسمی وزیر نفت با صدور دستوری به علیرضا ضیغمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی ایران خواستار توقف خرید خارجی لیسانس در طرح‌های پالایشگاهی شده است.

از سوی دیگر برای نخستین بار در طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه نفت شازند لیسانس و دانش فنی سه واحد فرآیندی ایزومریزاسیون، تصفیه گاز مایع و گوگرد زدایی فرآورده‌های نفتی با مشارکت متخصصان داخلی به طور کامل بومی سازی شده است.

این دستور وزیر نفت در حالی صادر شده است که در ماه‌های اخیر راه اندازی واحدهای صاحب لیسانس پالایشگاههای شازند و تهران در غیاب شرکتهای اروپایی انجام شده است و حتی شرکت ملی پالایش و پخش نفتی از این شرکتها به دلیل عدم تعهد به قراردادها به مراجع بین المللی شکایت کرده است.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سال گذشته خطاب به این شرکتهای اروپایی اعلام کرده بود: این شرکتها در آینده نقشی در بازار صنایع نفت و گاز ایران نخواهند داشت.

علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت پیشتر با اشاره به تاکید اخیر وزیر نفت مبنی بر بومی سازی تولید دانش فنی و لیسانس واحدهای پالایشگاهی، گفت: قرار است با بومی سازی این دانش فنی، خرید خارجی لیسانس واحدهای پالایشگاهی از خارج کشور متوقف شود.

دلایل شکایت ایران از شرکت مان آلمان

در همین حال، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران قصد دارد از شرکت نفتی مان آلمان به دلیل عدم اجرای تعهدات قراردادی خود در طرح توسعه پالایشگاه نفت امام خمینی شازند به اتحادیه اروپا شکایت کند.

این شرکت آلمانی پیش از تصویب قطعنامه های ضد ایرانی و تحریم صنعت نفت ایران قراردادی به منظور فروش، نصب، راه اندازی در برخی از تجهیزات پیچیده دوار همچون برخی از توربوکمپرسورها با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران امضا کرده بود.

بر این اساس این شرکت تاکنون نه تنها نسبت به اجرای تعهدات قراردادی خود در قبال صنعت نفت ایران عمل نکرده است بلکه از اعزام کارشناسان خود به طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه نفت امام خمینی شازند هم خودداری کرده است.

با این وجود در حال حاضر با وجود غیبت این شرکت اروپایی، واحدهای مختلف فرآیندی این مگا پروژه نفتی با حضور کارشناسان و متخصصان داخلی با موفقیت در حال انجام است.

در حال حاضر واحدهای تقطیر، واحد ایزومریزاسیون، ارتقا دهنده اکتان و برخی از واحدهای جانبی، واحد هیدروژن و آمین پالایشگاه نفت شازند به طور رسمی راه‌اندازی شده است.

پیش بینی می شود به زودی 2 طرح جدید بنزین سازی این پالایشگاه در مدار بهره برداری قرار بگیرد به طوریکه تاکنون آخرین مراحل راه اندازی واحد آر.سی.دی و آر.اف.سی.سی پالایشگاه در حال انجام است. 

در طرح توسعه فاز سوم پالایشگاه نفت آبادان (واحد کت کراکر) شرکت‌های صاحب لیسانس این پروژه همچون اکسنس فرانسه و سایمون کاروس، استارت کمپانی، یو.او.پی و اس‌.دبلیو (همگی از انگلستان) و شرکت انگلیسی و هلندی شل نسبت به قراردادهای خود با شرکت ملی پالایش و پخش نفتی ایران پایبند نبوده‌اند.

بر این اساس در شرایط فعلی راه اندازی واحدهای باقیمانده فرآیندی طرح توسعه پالایشگاه نفت آبادان با مشارکت متخصصان داخلی در حال انجام است که پیش بینی می ود آخرین واحد فرآیندی این پروژه با ظرفیت تولید روزانه سه میلیون لیتر بنزین تا پایان سالجاری در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه نفت شازند راه‌اندازی نخستین طرح پتروپالایشگاهی ایران است و این کارخانه جدید از ظرفیت تولید روزانه هفت هزار و 500 بشکه پروپیلن برخوردار است.

به گزارش مهر،افزایش ظرفیت پالایشی از روزانه 170 هزار بشکه به 250 هزار بشکه هم یکی دیگر از ویژگی‌های این طرح پالایشگاهی کشور است ضمن آنکه در کنار کاهش میزان تولید نفت کوره به ازای افزایش تولید بنزین و گازوئیل از دیگر ویژگی‌های این پروژه پالایشگاهی به شمار می رود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین