کد خبر: ۱۵۱۶۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۴

رأی مجلس به فوریت طرح علی مطهری

موافقت مجلس با دوفوریت طرح تغییر نحوه بررسی ‌سؤال از رئیس‌جمهور
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه امروز خود طرح دوفوریت اصلاح ماده 197 آئین‌نامه داخلی مجلس که ناظر به طرح سؤال نمایندگان از رئیس جمهور است، بررسی کردند.

پس از سخنان علی مطهری طراح طرح، اسدالله عباسی نماینده رودسر و بهمن محمدی نماینده فریدن به عنوان مخالف و محمد دهقان نماینده طرقبه و همچنین حسین مصباحی‌مقدم نماینده تهران به عنوان موافق این دو‌فوریت سخن گفتند.

نمایندگان مجلس پس از استماع این سخنان با 138 رای موافق، 31 رای مخالف و 13 رای ممتنع از 200 نماینده حاضر در صحن علنی با دوفوریت اصلاح ماده 197 آئین‌نامه داخلی مجلس موافقت کردند.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و طراح سؤال رئیس جمهور چندی قبل از ارائه طرحی برای اصلاح ماده 197 آئین‌نامه داخلی مجلس که ناظر به طرح سؤال از رئیس جمهور است، به ‌خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس خبر داد. 

‌‌در صورت تصویب این طرح مدت زمان طرح سؤال از رئیس جمهور از 15 دقیقه به 40 دقیقه افزایش می‌یابد و تعداد نماینده سؤال‌کننده می‌تواند بیش از یک نفر باشد، در ضمن هم رئیس جمهور و هم سؤال‌کنندگان می‌توانند مدت زمان خود را به چند بخش تقسیم کنند.

به گفته مطهری، در این طرح سؤال کنندگان می‌توانند حداکثر 5 سؤال را از رئیس جمهور بپرسند تا با توجه به کم شدن تعداد سؤال‌ها رئیس جمهور بهتر بتواند در مورد هر کدام توضیح دهد.

در این طرح پس از پاسخ رئیس جمهور در مورد هر سؤال از نمایندگان رای‌گیری می‌شود که اگر نصف بعلاوه یک یا اکثریت نمایندگان از پاسخ‌های رئیس جمهور قانع نشوند، سؤال به قوه قضاییه ارجاع می‌شود و اگر تعداد سؤالات ارسال شده به قوه قضائیه به 6 مورد برسد، زمینه استیضاح رئیس جمهور مهیا می‌شود.

مطهری گفته بود که "ابتدا برخی ‌پیشنهاد دادند این طرح به‌گونه‌ای باشد که در صورت قانع نشدن نصف بعلاوه یک یا اکثریت نمایندگان از توضیحات رئیس جمهور، کل کابینه دولت مجددا ًاز مجلس رأی اعتماد بگیرد که چون احتمال می‌دادیم شورای نگهبان با این موضوع مخالفت کند، از این مسئله صرف نظر کردیم."

این نماینده مجلس در توضیح این موضوع که چرا حداکثر سؤال‌ها 5 مورد است اما قانع نشدن نمایندگان از پاسخ رئیس جمهور به 6 سؤال زمینه استیضاح را فراهم می‌کند، گفته بود: این موضوع به این دلیل است که به راحتی و با یک بار طرح سؤال کار رئیس جمهور به استیضاح کشیده نشود.

به گزارش فارس،در صورت تصویب نهایی این طرح ‌در هر جلسه سؤال از رئیس جمهور حداکثر 5 سؤال از سوی نمایندگان پرسیده می‌شود و برای هر کدام از این سؤال‌ها به صورت جداگانه رأی‌گیری صورت خواهد گرفت که اگر یک رئیس جمهور در طی مدت 8 سال ریاست جمهوری نتواند نمایندگان را در ۶ مورد سؤال قانع کند، استیضاح می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
0
0
جالبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
0
0
بزک نمیر بهار میاد کمبوزه با خیار میاد!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین