کد خبر: ۱۵۱۸۱۸
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۳

وضعیت سفید روستاهای سیل‌زده آق قلا/ پایه پل تاریخی ترک خورد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فرماندار آق قلا گفت: وضعیت روستاهای دچار آبگرفتگی حاشیه گرگان رود این شهرستان عادی و آرام است. 

حاجی گلدی کر در گفتگو با مهر با اشاره به مشکل بالا آمدن آب رودخانه گرگان رود در ماه جاری و آبگرفتگی برخی روستاها افزود: مردم نگران بودند که حادثه سیل سال 71 تکرار شود که خوشبختانه مدیریت و کنترل شد.

وی به تشریح وضعیت آبگرفتگی و بالا آمدن آب رودخانه گرگان رود پرداخت و اظهار داشت: اولین آبگرفتگی در 28 اسفندماه سال گذشته رخ داد.

وی عنوان کرد: این مسئله که می رفت به یک بحران تبدیل شود با کمک مسئولان شهرستان و استان با کمترین مشکل حل شد.

فرماندار آق قلا گفت: مرحله دوم آبگرفتگی از 12 فروردین ماه شروع و سطح آب دوباره بالا آمد و شدت بالا آمدن به گونه ای بود که مایه نگرانی شد.

حاجی گلدی کر بیان داشت: قبل از اینکه آبگرفتگی مرحله دوم شروع شود، اقدامات لازم انجام شد و تمام آبها به ضلع جنوبی شهر از طریق ایجاد کانال هدایت شد.

وی عنوان کرد: همچنین نقاط آسیب پذیر روستایی از طریق ایجاد بندهای انحرافی آب کنترل شد و سعی بر آن بود که مدیریت بحران صورت گیرد.

وی از همکاری صمیمانه مردم و بخش های مختلف قدردانی کرد و گفت: بخشی از مدیریت بحران به دوش لشگر 30 گرگان نهاده و تیپ 30 سپاه نیز وارد میدان شد.

کر افزود: در این حادثه مسئولان بخش های مختلف از جمله مدیرکل اطلاعات استان و مدیرکل مدیریت بحران وارد عمل شدند و به صورت شبانه روزی اوضاع منطقه را رصد می کردند.

فرماندار آق قلا گفت: استاندار و معاونان استاندار نیز به صورت شبانه روزی پیگیر کار بودند و این مسئله با درایت بخش های مختلف رفع شد.

پل تاریخی آسیب دید

حاجی گلدی کر به آسیب دیدگی پل تاریخی و تنها پل با تزیینات آجری ایران اشاره و اضافه کرد و گفت: این پل در حادثه اول یک ترک جزیی گرفت ولی خوشبخانه پایه اصلی پل ترک نخورد و فقط قسمتی که از پایه که پیش از این نیز توسط میراث فرهنگی ترمیم شده بود دچار آسیب شد.

وی گفت: حاج کتال مشاور شرکت آب و فاضلاب کشور نیز از منطقه بازدید و معاون بازسازی ستاد حوادث کشور نیز از منطقه دیدن کرد.

مصوبه سفر دولت اجرایی شود

فرماندار آق قلا بیان داشت: با توجه به این هرچند سال در منطقه دچار آب گرفتگی هستیم نیاز است تا مصوبه دوم سفر دولت مبنی بر ایجاد کانال انحرافی و سد آقدکش زودتر اجرایی شود.

حاجی گلدی کر عنوان کرد: با ایجاد سد لاستیکی مشکل آبگرفتگی و بالا آمدن آب گرگان رود برای همیشه رفع خواهد شد.

وی از مدیریت امور آب منطقه تقاضا کرد تا هر ساله نسبت به لایروبی رودخانه گرگان رود اقدام کند. 

در مرحله دوم طغیان گرگان رود به دلیل افزایش دبی آب و پر شدن سدها، تعداد پنج روستای شهرستان در حاشیه رودخانه در معرض تهدید قرار گرفتند.

آب این رودخانه 10 تا 15 سانتیمتر از حد معمول بالاتر آمده و سبب آبگرفتگی برخی واحد های مسکونی و مزارع در شهرستان آق قلا شده است.

آق قلا در شمال گلستان واقع شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین