کد خبر: ۱۵۱۸۵۵
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
داروخانه‌ها داروی بدون نسخه می‌فروشند

گسترش اعتیاد دارویی در مشهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سالها از زمانی که مردم برای درمان بیماری به عطاری می رفتند گذشته و امروزه داروخانه های مشهد با عرضه دارو بدون نسخه به افزایش بی رویه و اعتیاد دارویی دامن می زنند رفتای که با سلامت جامعه ناسازگار است. 

داروخانه های مشهد با فروش بدون نسخه اغلب داروها به ویژه داروهای آرام بخش و مخدر درصد فروش خود را بالا می برند و این امر در حالی اتفاق می افتد که فروش بدون نسخه داروهای مخدر و آرام بخش مانند ترامادول و کدئین باید با تشخیص پزشک و ارائه نسخه توسط بیمار فروخته شود.

داروخانه ها مشهد در فروش بدون نسخه دارو پیشگام هستند

البته این فقط داروخانه ها نیستند که در امر فروش بی رویه دارو بدون نسخه و اعتیاد دارویی پیشگام هستند زیرا در حال حاضر بساطی های کنار خیابان نیز به شکل پنهانی در کنار لوازمی که می فروشند، به فروش و عرضه داروهای مسکن اقدام می کنند.

اعتیاد دارویی توسط داروخانه ها در حال گسترش است

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با فروش بدون نسخه دارو اظهار کرد: گرایش به مصرف بدون نسخه و به نوعی اعتیاد دارویی توسط داروخانه ها در حال گسترش و پیشروی است.

حمید رضا فتحی ادامه داد: این عادت غلط در میان مردم جامعه ریشه دوانده که همیشه مقداری دارو در اتومبیل، محل کار، خانه و جیب لباس خود نگهداری می‌کنند و به هنگام ابتلا به بیماری به خود درمانی می پردازند که در این راستا مقصر اصلی بدون شک داروخانه ها و پزشکان هستند.

وی افزود: داروخانه ها معمولا به افرادی که به آنها بدون نسخه مراجعه می کنند دارو می دهند و پزشکان نیز با نوشتن داروهای زیاد به توسعه و گسترش مصرف دارو در میان آحاد جامعه کمک می کنند.

یک پزشک متخصص قلب نیزدر خصوص تجویز زیاد دارو توسط پزشکان می گوید: بیشتر پزشکان به دلیل اینکه در تشخیص های خود دچار نوعی تردید هستند همیشه چند نوع دارو مختلف را برای بیمار تجویز می کنند تا درد فرد درمان یابد.

فرهنگ استفاده صحیح از دارو در جامعه گسترش نیافته است

شاهین خسروی با بیان اینکه تردید پزشکان در تشخیص درد به مصرف بی رویه دارو دامن می زند، می افزاید: تجویز زیاد دارو به وارد نبودن و تبحر نداشتن پزشک باز نمی گردد بلکه این امر یک فرهنگ غلط است که توسط پزشکان مختلف شیوع پیدا کرده است.

وی ادامه داد: فرهنگ استفاده صحیح از دارو در جامعه گسترش نیافته و در این امر رسانه ها و پزشکان می توانند نقش به سزایی را ایفا کنند.

مصرف خودسرانه دارو هزینه سنگینی را متوجه افراد جامعه می کند

یک دارو ساز هم می گوید: مصرف خودسرانه و بی رویه دارو از عادت و رفتارهای ناهنجاری است که هزینه های سنگین و غیرقابل جبرانی را متوجه فرد یا افراد یک جامعه می کند.

سیاوش لطفی می افزاید: آگاه سازی به مردم سبب می شود که بیماران خود سرانه دارو مصرف نکنند اما متاسفانهدر تمام سال های گذشته اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

پوشش بیمه ای در مصرف غیرمنطقی دارو تاثیرگذار است

این دارو ساز معتقد است، دسترسی راحت مردم به دارو و پوشش بیمه ای در مصرف غیرمنطقی دارو تأثیرگذار بوده و فرهنگ سازی مهمترین اقدام برای استفاده از دارو به صورت منطقی است.

اهرم های نظارتی از مصرف خود سرانه دارو جلوگیری می کند

وی با بیان اینکه به منظور فرهنگ سازی برای جلوگیری از رواج مصرف خودسرانه داروها کار چندانی صورت نگرفته است، می گوید: وجود اهرم های نظارتی و چرخه مصرف دارو در حوزه درمان سبب می شود که دارو خودسرانه مصرف نشود.

گسترش عوارض دارویی به دلیل مصرف خودسرانه

وی با بیان این مطلب که به دلیل مصرف غیرمنطقی و خودسرانه دارو، عوارض دارویی در حال گسترش است، گفت: بیماران باید داروها را تحت نظارت پزشک مصرف کنند، البته داروهایی که بدون نسخه است باید زیرنظر داروساز و به مدت زمانی که برای بیمار تجویز شده مصرف شود.

بر اساس این گزارش، مصرف بدون نسخه داروهای مختلف و تجویز بی رویه دارو توسط پزشکان افزایش یافته و وزارت بهداشت و نظام پزشکی برای جلوگیری فروش بدون نسخه و مصرف بی رویه این داروها درهیچ یک از شهرهای کشور از جمله مشهد قاطعیتی را برای برخورد و نظارت در تمام این سال ها از خود نشان نداده اند.

اما زمانی موضوع ارائه دارو بدون نسخه به مراجعه کننده تاسف برانگیز می شود که شاهد باشیم جوان و نوجوانی از داروخانه تقاضای داروهای آرام بخش را می کنند و داروخانه نیز بدون هیچ مشکلی تنها به دلیل سود بیشتر این نوع داروها را در اختیار آیندگان جامعه می گذارد.

باید دید که مسئولین و دست اندرکاران و دستگاه های فرهنگ ساز پایتخت معنوی در سال 91 چه برنامه های مهم تر و پروژه های عقب افتاده تری از به خطر افتادن جان مردم و هزاران جوان ناآگاه را دنبال می کنند.
...

منبع: مهر/ مرضیه صاحبی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین