کد خبر: ۱۵۱۹۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۷

صنعت خودروسازی، مصداق بارز صیانت از تولید ملی

پرهام پارس وا
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تردیدی نیست که این موفقیت مرهون افزایش تقاضا برای اتومبیلهای داخلی می باشد؛ چرا که پاسخ به آن از سوی شرکتهای خودروسازی، رونق و رشد تولید این کالا را موجب شده است. این رشد تقاضا نیز از دو منظر قابل تامل است. 

اولی افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی بهای اتومبیلهای خارجی ظرف چند ماه گذشته است که هم زمان با افزایش تعرفه و مالیات گمرکی واردات این اتومبیلها صورت گرفته و دومی بالا رفتن سطح کیفی خوروهای داخلی طی سالیان اخیر می باشد. به طوریکه دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا همواره از یک روند افزایشی در تولید برخوردار بوده و به موازات آن پیشرفتهای چشمگیری از نظر تخصصی و تکنیکی داشته اند. این مدعا با آمار گزارش شده از سوی شرکتهای خودروسازی مبنی برافزایش میزان رضایت مشتریان این خودروها و نیز خدمات پس از فروش و همینطور کاهش تعداد قطعات تعویضی در خودروها نسبت به سالهای گذشته قابل توجیه است. 

از نگاهی دیگر می توان بین موفقیت مذکور و نامگذاری دو سال اخیر، همبستگی آشکاری را مشاهده کرد. پیام سال پیش رو که جوهره آن بر اساس حمایت از تولید ملی نقش بسته، این هشدار را به مسئولین و مردم منتقل می کند که قطار اهداف راهبردی سند چشم انداز بیست ساله، مدتیست با آهنگی کند حرکت می کند و ادامه روند بدین شکل، چه بسا که آن را به طور کامل از ریل خارج کند. لازمه تحقق شعار امسال که دنباله رو پیام سال گذشته می باشد، صیانت و حمایت همه جانبه کلیه ارکان جامعه از بخش تولید در اقتصاد ملی می باشد. 

رویکردی که در مورد نمونه فوق الذکر (خودروسازی) بدان به نیکی جامه عمل پوشانده شده و لذا الگوی مناسبیست برای سیاستگذاران و قانونگذاران دستگاه اقتصادی کشور که قوانین تجارت و مباحث تعرفه ای را در سایر حوزه های صنعتی و تولیدی، در راستای حمایت از مولدین داخلی وضع نمایند. 

مع هذا در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق تولید کنندگان به دلیل عدم حمایت مالی، مالیاتی و تعرفه ای یا با توان تحلیل رفته خویش در حال دست و پنجه نرم کردن با واردات بی رویه و بی سر وسامان اجناس خارجی می باشند و یا به دلیل از دست دادن سهم بزرگی از مقدار تقاضای خویش در جدال نابرابر با کالاهای وارداتی که بعضا هزینه تمام شده آنها بسیار ناچیزتر از کالاهای متعلق به خودشان است، در آستانه انحلال و ورشکستگی قرار دارند. مادامی که از ورود لجام گسیخته تولیدات و مصنوعات خارجی (به ویژه در حوزه مواد خوراکی و محصولات کشاورزی) ممانعتی جدی صورت نگیرد و برای صیانت از تولید داخلی تدبیری موثر در راستای اصلاح سیاست مدیریت واردات اتخاذ نشود، شعار عقلانی اقتصاد محور امسال نیز همانند همتای سال گذشته خویش در حد شعار باقی مانده و وضعیت اقتصادی و معیشتی آحاد مردم، بحرانی تر از گذشته خواهد شد. 

منبع: http://kelk90.blogfa.com/
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
0
0
این مقاله آقای پارسوا نیز بسیار خوب با نگرشی منطقی ارائه شده است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
0
0
وقتی نمی توانیم با خودروسازان دیگر رقابت کنیم بهتر نیست وقت و سرمایه کشور را روی دیگر صنایع حتی کشاورزی برنامه ریزی کنیم شما خود را گول می زنید یا مردم را اگر نام فرقون را روی خودرو بگذارید ما رتبه اول را از لحاظ تیراژمی توانیم بدست آوریم.به نظر شما تیراژ بدون کیفیت خوب است؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
0
0
فروش این دو خودرو ساز از استقبال مردم نیست بلکه از روی ناچاریست چرا که موانع موجود در واردات باعث شده مردم توان خرید خودرو خارجی را نداشته و از روی ناچاری و نداری این خودروهای داخلی بی کیفیت را که هیچ نظارتی در آن وجود ندارد بخرند و جای تعجب دارد مثلا بنز خودرو خود را با شرایط اقساطی بلند مدت در اختیار مردم می گذارد و خودرو ساز داخلی ما پول خودرو را جلوتر از مصرفکننده می گیرد و در آخر بنز ورشکسته نیست ولی خودرو سازان ما همیشه در مرز ورشکستگی قرار دارند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
0
0
وقتی مردم انتخابی ندارن باید هم این آمارها در بیاد برادر
ناشناس
|
SWEDEN
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
0
0
موفقیت یعنی تولید پراید (همان کیا) که 25 سال پیش تولید میشده و یا تولید پژو 405 متعلق به 29 سال پیش فرانسه است و یا RD اطاق پژو و موتور پیکان بدون استاندارد را سر هم کردن است.
به این عمل جمع آوری قطعات منفصله میگویند.
بعد از سالها حالا پژو و رنو و غیره رفتند ببینیم تولید خودروهای چینی چه افتخاری برای خودروسازان ما دارد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
0
0
دوست عزيز شما الفباي رقابت و توليد راهم نمي دانيد چه برسه به توليد ملي.به تكنولوژي سي سال پيش با اين قيمتهاي كذايي نازيدن كه هنر نيست.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین