آفتابنیوز : آفتاب: در آخرین تغییر و تحولات بازار خودرو، ليست جديد خودروهايي كه ثبت سفارش واردات آنها در سال جاري امكانپذير است، نامي از برخي خودروهايي از قبيل كيا كه در ايران به سمت پرفروش شدن پيش ميرفتند ديده نميشود و به نظر می رسد خیابان های پایتخت باید با خودروهای لوکس خداحافظی کند.
ماجرای توقف واردات خودرو ها اما از 16 فروردین ماه رنگ و بوی جدی به خود گرفت. فروردين ماه سال جاري خبري در خصوص تعليق روابط تجاري شركت هيونداي و تويوتا با ايران شنيده شد و پس از چندي اين خبرها تاييد شد و هيونداي و تويوتا روابط تجاري خود را با ايران قطع كردند.
اين رويكرد كه در پي تحريمهاي خصمانه غرب و لابيهاي مقامات كشورهاي تحريمكننده اعمال شده بود مسئولان اين دو شركت خودروسازي بينالمللي را به قطع ارتباط با ايران وادار كرد.
اين در حالياست كه در سال گذشته بيشترين تعداد واردات و معاملات در كشور مربوط به مدلهاي مختلف خودروهاي تويوتا و هيونداي بود.
البته باید به این نکته توجه داشت كه اين دو كارخانه خودروسازي از شراكت با ايران سود بسياري ميبردند و قطع همكاري با ايران در مرحله اول براي آنها با ضرر همراه خواهد بود.
در عين حال اما قطع همكاري اين دو شركت با ايران ميتواند تغييرات قيمتي در خصوص مدلهاي مختلف اين دو خودرو در داخل كشور بهوجود بياورد.
اما داستان از آنجا آغاز شد که در اواخر سال گذشته و با بالا گرفتن تب نرخ ارز واردات خودروهاي فوقلوكس و لوكس تا حد چشمگيري كاهش يافته بود.
از همينرو در ماههاي پاياني سال گذشته در ليست ماهانه خودروهاي وارداتي كمتر اثري از پورشه و مازراتي بود و در سال جاري هم گويا به صورت رسمي واردات اينگونه خودروها ممنوع شدهاست. از سوي ديگر در اين ليست تنها واردات 9 مدل بنز مجاز شمرده شدهاست و ديگر نشاني از مدلهاي مختلف خودروهاي بنز در اين ليست نيست.
در همين زمينه حميد صافدل، رئيس سازمان توسعه تجارت ايران نيز به ايسنا گفت: ثبت سفارش واردات خودرو انجام ميشود و در سياستهاي تعرفهاي آن هيچ تغييري نكرده است. وي در مورد شرايط ورود خودرو نيز عنوان كرد: شرايط ورود آن مثل سال قبل است و براساس آخرين مصوبه هيات وزيران امكان ورود خودروهايي كه عمر آنها كمتر از سه سال باشد امكانپذير است، در صورتي كه شرايط نمايندگي خدمات پس از فروش، گواهي استاندارد، گواهي بهينهسازي مصرف سوخت و محيط زيست را داشته باشند.
صافدل تصريح كرد: با داشتن اين سه شرط و داشتن نمايندگي خدمات پس از فروش خودروهايي كه عمر آنها بيشتر از سه سال نباشد امكان ورود به كشور را خواهند داشت. گفتنياست در سال گذشته با نوسانات نرخ ارز و افزايش هزينه واردات خودرو، قيمت خودروهاي وارداتي به شدت افزايش پيدا كرده بود و قيمت برخي خودروها حتي تا دو برابر قيمت سابق هم پيش رفته بود.
هر چند که افزایش قیمت در خوردروهای گران قیمت و لوکس رخ داد اما ذکر این نکته ضروری است كه خروج برخي شركتهاي خودروسازي بزرگ مثل هيونداي، تويوتا و پژو از كشور و قطع همكاري آنها با ايران، شرايط خاصي كه در بازار خودرو شكل دادهاست و برخي دستاندركاران بازار را نگران قيمت خودروهاي وارداتي و نيمهلوكس كردهاست.
به گزارش شفاف،در هر حال، اکثر كارشناسان كاهش واردات خودرو به دليل نوسان نرخ ارز را اصليترين دلايل افزايش قيمت خودروهاي وارداتي عنوان ميكردند. با اين وجود شنيده ميشود كه در سال جاري با آرامش نسبي بازار ارز و تثبيت قيمت آن بر نرخ يكهزار و 900 تومان قيمت خودروهاي وارداتي كاهش 10 تا 20 درصدي را تجربه كردهاند و وضعيت واردات خودرو آرام آرام به روال سابق باز ميگردد.باید منتظر ماند و دید آرامش به بازار خودرو باز می گردد یا خیر؟