آفتابنیوز : آفتاب: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز بررسی دو فوریتی طرح تغییر نحوه سؤال از رئیس جمهور را در دستور کار خود قرار دادند و علی مطهری نماینده تهران توضیحاتی در این خصوص در صحن علنی مجلس ارائه داد.
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: این طرح دوفوریتی در ارتباط با سؤال از رئیس جمهور است و به اصلاح دو ماده از آئیننامه داخلی برمیگردد تا سؤال از رئیس جمهور آثار عملی بیشتری داشته باشد.
این نماینده مجلس افزود: این طرح هیچ ارتباطی با آقای احمدینژاد یا مجلس فعلی ندارد و طرحی برای آینده است.
مطهری ادامه داد: دو فوریت این طرح در هفته گذشته رأی آورد و علت طرح مجدد این موضوع اتفاقی است که در جلسه رأیگیری برای کلیات رخ داد؛ در آن جلسه وقتی منشی هیئت رئیسه اعلام کرد که آیا از طراحان طؤال کسی صحبت میکند یا خیر، ما با این دلیل که توضیحات لازم روز گذشته داده شده، فردی را برای این کار معین نکردیم و بر همین اساس کسی صحبت نکرد و مخالف هم به همین دلیل حاضر به صحبت نشد، در نتیجه به فاصله ۲۰ ثانیه از دستور قبلی اعلام رأیگیری شد.
نماینده تهران گفت: طبعا برخی نمایندگان در جریان مسئله قرار نگرفتهاند و مخصوصاً که از طرف هیئت رئیسه توضیحی در این مورد ارائه نشد که طرح در مورد سؤال از رئیس جمهور است. برخی نمایندگان رأی ممتنع دادند و بالاخره کلیات این طرح به دلیل نداشتن ۲ رأی، رأی نیاورد.
مطهری اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۳۳ آئیننامه داخلی مجلس این طرح دوباره جریان افتاد و ما این طرح را با تغییرات جزئی و غیر اساسی دوباره مطرح کردیم و به هیئت رئیسه دادیم و این طرح تفاوت اساسی با طرح قبلی ندارد.
وی گفت: به خاطر پیوستگی که بین ماده ۱۹۶ و ۱۹۷ وجود دارد و در واقع این دو ماده یک ماده هستند، ناچار شدیم تغییر جزئی هم در ماده ۱۹۶ ایجاد کنیم؛ مثلا در ماده ۱۹۷ ما به جای سؤال از کلمه سؤال یا سؤالات استفاده کردهایم که طبعا باید این مسئله باید در ماده ۱۹۶ هم اصلاح میشد.
وی ادامه داد: بررسی دوفوریتی به این دلیل است که عمر مجلس هشتم رو به پایان است و مایندگان فعلی کاملا در فضای سؤال از رئیس جمهور هم قرار گرفتهاند و به کاستیهای آئیننامه واقفند و میتوانند اصلاحات را انجام دهند.
مطهری گفت: اگر بررسی این طرح به مجلس نهم موکول شود، کار سخت خواهد بود؛ تجربه اخیر سؤال از رئیس جمهور نقاط ضعف ماده ۱۹۶ و ۱۹۷ آئیننامه داخلی را آشکار کرد.
مطهری با بیان اینکه جلسه سؤال از رئیس جمهور برکات زیادی داشت و موجب روشن شدن افکار عمومی و بسیاری از حقایق شد، اظهار داشت: سؤال از رئیس جمهور ظرفیت بالای مردمسالاری در جمهوری اسلامی را نشان داد ولی اشکالات باعث شد که نمایندگان نتوانند در مورد ابهاماتی که در سخنان رئیس جمهور وجود داشت، صحبت کنند و ناچاراً نمایندگان نظراتشان را در قالب تذکرات بعد از رفتن رئیس جمهور مطرح کردند.
نماینده مردم تهران تاکید کرد: مثلا اگر بعد از سخنان رئیس جمهور رأیگیری در مجلس در کار باشد، بالاخره آقای رئیس جمهور هم ملاحظه میکنند و سؤالات را به شوخی برگزار نمیکنند.
وی ادامه داد: سؤال از رئیس جمهور میتواند جدیتر برگزار شود تا آثار عملی جدیتری داشته باشد.
وی گفت: نقاط ضعفی در ماده ۱۹۷ وجود دارد، مانند اینکه مدت زمان طرح سؤال خیلی کم بود که در طرح جدید اصلاح شده است؛ همچنین در ماده ۱۹۷ آمده بود که نماینده سؤالکنندگان صحبت میکنند، درحالی که شاید لازم باشد ۲ یا ۳ نفر از نمایندگان صحبت کنند که همه این موارد اصلاح شده است.
مطهری افزود: در متن فعلی سؤالکنندگان فقط در یک نوبت میتوانند صحبت کنند بر همین اساس درباره ابهاماتی که در سخنان رئیس جمهور وجود داشت، نمیتوانند اظهارنظر کنند که این مسئله هم اصلاح شده است.
نماینده تهران گفت: همچنین در گذشته سقفی برای تعداد سؤالات مطرح نشده و ممکن بود ۲۰ سؤال مطرح شود و پاسخها هم به صورت مجمل ارائه شود که ما سقفی در این رابطه قرار دادیم تا سؤالات از ۵ تا بیشتر نشود.
وی اظهار داشت: در گذشته بعد از اظهارات رئیس جمهور رأیگیری نداشتیم ولی ما گفتیم که باید رأیگیری هم داشته باشیم و بعد از رأیگیری اگر دو سوم نمایندگان رأی منفی دادند، سؤال به قوه قضائیه ارجاع شود و اگر سؤالات ارجاع شده به ۶ برسد، آن وقت با رعایت اصل ۸۹ قانون اساسی استیضاح رئیس جمهور در دستورکار قرار میگیرد و این به این معناست که یک سوم نمایندگان باید در این رابطه امضا کنند، نه این که به طور خودکار این کار صورت پذیرد.
به گزارش فارس،مطهری خاطرنشان کرد: علت اینکه ما عدد ۶ را قرار دادیم، این بود که با یک بار سؤال از رئیس جمهور ما به استیضاح نزدیک نشویم بلکه حداقل ۲ بار سؤال انجام شود تا جایگاه رئیس جمهور محفوظ بماند.