کد خبر: ۱۵۲۲۹۳
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۶

روایت کیهان از اعترافات دانه درشت ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در ابتداي اين جلسه فراهاني نماينده دادستان تهران طي سخناني با اشاره به پرونده گروه آريا گفت: اين گروه عدم شفافيت در ثبت حساب ها و اموال خود را داشتند كه نشان دهنده عدم فعاليت اقتصادي سالم و صحيح است. اين شركت در بسياري از موارد به دنبال فرار مالياتي و كتمان همه فعاليت ها بوده اند و نه تنها وجوه دريافتي از بانك ها را در توليد مصرف نكردند بلكه آن را در مسير مقاصد شخصي و غيرتوليدي هزينه كردند.

فراهاني گفت: هيچ كدام از وجوه دريافت شده از بانك ها كه به نام گروه ملي بوده در همان جا مصرف نشده و اعضاي اين گروه در مواجهه با افراد مختلف فعاليت خود را محرمانه خوانده تا كسي از آنها توضيح نخواهد. اين گروه همواره سعي كرده حسابرسي شركت هاي صوري را جزيره اي انجام دهد كه سرانجام اين كار فرار مالياتي بوده است.

نماينده دادستان ادامه داد: با بررسي انجام شده مي توان فهميد كه در زمان مديريت آريا، بدهي گروه ملي افزايش يافته است كه نشان دهنده عدم مديريت صحيح و همچنين نيت شوم گروه است. در بسياري از موارد اصلا در قبال گشايش ال سي ها نه كالايي داد و ستد شده و نه اصول اوليه بازگشايي رعايت شده است.
وي گفت: مه آفريد نخ تسبيحي بود تا دانه هاي تسبيحي كه قرار بود اين جرايم را انجام دهند به هم متصل كند. در اين ميان مي توان به ارتباط گسترده ميان مه آفريد و برخي مديران اجرايي، نمايندگان، مديران ارشد بانك ها و تشكيل شركت هاي خارجي اشاره كرد.
فراهاني با اشاره به تعدد حساب هاي بانكي و استفاده از مديران موجه استاني، تعداد بالاي ال سي ها و رشد انفجاري ۱۵۴ درصدي شركت ها گفت: آمار نشان مي دهد كه اين گروه ۵ يا ۶ شركت بيشتر نبوده است و از سال ۸۵ جهش خود را شروع كرده اما از سال ۸۸ تا ۹۰ اين رشد انفجاري بالا مي رود كه ناشي از جرم و فساد است لذا اين ادعا كه ما سوءنيت نداشته ايم در مورد تمام متهمان قابل قبول نيست.

۲ ميليارد و ۳۵۰ ميليون تومان خيريه گرفتم!

در ادامه ششمين جلسه دادگاه رسيدگي به فساد بزرگ مالي، «س.ك» رئيس سابق بانك صادرات شعبه گروه ملي اهواز براي آخرين دفاع در جايگاه قرار گرفت و گفت: آقاي «ر» از من خواسته بود ال سي ها را باز كنم. من از آشنايي او و خسروي باخبر نبودم.

وي با بيان اينكه قصد ضربه زدن به نظام را نداشتم، گفت: تمام هزينه بليط هاي مرا شركت آريا تقبل مي كرد. اين گروه دفتر هواپيمايي داشت.

متهم گفت: پولي كه خسروي به من داد خيريه بود و كلا ۲ ميليارد و ۳۵۰ ميليون تومان گرفتم. تمام شبكه بانك صادرات از موضوع بازگشايي ال سي ها باخبر بودند.

وي در ادامه دفاعيات خود گفت: خسروي از مشتريان خاص بود و اعتبارسنجي او توسط اعتبارات كارشناسان بانك صادرات انجام مي شد، من قرار نبود در شعبه كار استعلام را انجام دهم.

متهم در پاسخ به سؤال قاضي مبني بر اينكه چرا بازرسان متوجه چيزي نشدند گفت: تمام چيزهايي كه مي گويم مربوط به قبل از دستگيري است. بيش از ۴۰ بار از شعبه بازرسي شد اما كسي نگاه نكرد كه چرا شماره برخي از ال سي ها وجود ندارد. من هيچگونه جعلي انجام ندادم.


وي ادامه داد: من مهر و امضاي خودم را مي زدم، چرا نماينده حقوقي و وكيل بانك صادرات مي گويد جعل شده است؟ چرا به من اتهام پولشويي مي زنيد؟ اگر مي خواستم پولشويي كنم كه مي رفتم و اسلحه قاچاق مي كردم. من رشوه نداده ام.

متهم در پاسخ به اين سؤال قاضي كه پس چه كسي به «ر» پول داد گفت: به من گفتند بابت كاري به او ۳۰ ميليون تومان بدهم.

قاضي گفت: به اين كار حق السكوت مي گويند و شما براي پرداخت پول به خسروي از هم سبقت مي گرفتيد و اين نشان دهنده باندي بودنتان است.

متهم درباره اينكه چرا ال سي ها را ثبت نمي كردند گفت: من بيشتر از اندازه سقف مجوزم گشايش كردم به همين دليل ثبت نمي كردم. چون غيرقانوني بود اين كار را كردم.

بعد از متهم، وكيل وي در جايگاه قرار گرفت و گفت: بحث فساد في الارض فاقد جنبه هاي معنوي و مادي جرم است. به واسطه ارتباطات گسترده خسروي با مديران به نظر مي رسد موكل من با فساد ارتباطي ندارد. گويا پرونده ديگري بايد باشد. به نظر مي رسد نمي توان گفت چون موكل من همكاري داشته است اتهام عضويت در باند را به او زد.

بعد از اظهارات وكيل و اخذ آخرين دفاعيات، رسيدگي به اتهامات اين متهم به پايان رسيد و وكيل وي عنوان كرد كه مشروح دفاعيات خود را در قالب لايحه ارائه خواهد كرد.

خاوري طي الارض كرد
من مفسدفي الارض شدم!

در ادامه ششمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي، «س.م» مدير سابق بانك ملي شعبه كيش در جايگاه قرار گرفت و در اظهارات قابل تأمل خود با بيان اينكه ۱۸ سال كار مديريتي كردم گفت: ۷ ماه زندان بودن خودش يك جور طلبگي و دانشگاه رفتن است. در اين مدت ۵ بار قرآن را ختم كردم. با نهج البلاغه انس گرفتم و از خداوند ممنونم كه اجازه داد آنها را تجربه كنم.

وي ادامه داد: من رده ۵ چارت بانك ملي هستم. خسروي در سطر اول چارت است. آقاي «الف» مدير مستقيم در كيش است كه او هم در تهران است. من رئيس شعبه كيش هستم كه يكي از ۲۰ شعبه زيرمجموعه «الف» است.

متهم گفت: ۲۸ هزار ميليارد ديسكانت كه تنها يك ششم كل آن در شعبه من اتفاق افتاده است. تمام اينها در يك رده هست و از آقاي «الف» دستور تنزيل مي گرفتيم. متأسفم از اينكه در جايي كار كردم كه خاوري مديرعامل آنجا بوده است. خاوري طي الارض كرده است اما من به عنوان فساد في الارض متهم هستم. خاوري دارد عشق و حال مي كند اما من و خانواده ام در حال زجر كشيدن هستيم.

«س.م» گفت: من براي همه كارهايم دستور كتبي و شفاهي گرفته ام. صبح ها كه مدارك تنزيل را آماده مي كرديم آنها به سرعت جلسات را تشكيل مي دادند. آقاي «الف» بارها گفته بود كه مديران بالا به من فشار مي آورند. او به من مي گفت مدير بانك پشت قاضي است و نيازي به نگراني نيست. بازرسي و حراست زيرمجموعه مديرعامل بودند و من نمي توانستم به جايي بگويم.

وي افزود: بازرسي كه پيش ما آمده بود با يك تلفن از دفتر مديريت به تهران برگشت و اصلاً بازرسي نكرد. از طرف آقاي «الف» به من گفته شد كه خسروي مشتري خوبي است. من جوابگوي كاري هستم كه كردم.

خاطرنشان مي شود؛ بعد از اظهارات وكيل و اخذ آخرين دفاعيات متهم، رسيدگي به اتهامات اين متهم نيز به پايان رسيد و دادگاه وارد رسيدگي به اخذ آخرين دفاع از متهم ديگر پرونده «ب.ب» شد.

دسته چك هاي سفيد امضا

در اختيار خزانه دار

در ادامه ششمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي، «ب.ب» يكي ديگر از متهمان در جايگاه قرار گرفت و با بيان اينكه اتهام فساد في الارض را قبول ندارم گفت: در ۳ روز گذشته با ۱۵ نفر مواجهه حضوري شدم و در اين مواجهه ها نقشم مشخص شد.

وي ادامه داد: آقاي «ك» كه اولين بار همديگر را ديده بوديم توضيحي درباره ال سي ها به من نداده بودند و به خاطر اعتماد به خسروي اين كارها را مي كردم. مطلبي را نماينده دادستان از قول من نقل كرده و گفته من ملاقات «ر» را در تيرماه مطرح كرده ام در حالي من او را در ۲۸ اسفند ديده ام.

متهم گفت: ديروز يكسري از مواجهين آمده بودند و همگي صحبت هايشان را نقض كردند و مدعي شدند چيزهايي كه درباره من گفته اند اصلا از زبانشان جاري نشده است. پيش از اين گفته بودند كه من مسئول خريد فولاد فام اسپادانا هستم اما شخص آقاي «ي.م» آمد و خودش را مسئول خريد اين شركت معرفي كرد.
متهم «ب.ب» افزود: پيش از اين گفته شده بود من براي «س.خ» در كيش دفتر خريده ام و به آنها نحوه گشايش ال سي را آموزش داده ام اما در مواجهه روزهاي قبل مشخص شد كه من فقط از طريق يكي از دوستانم برايش خانه و دفتر كار اجاره كردم اما خانم «ع.ح» به ايشان آموزش داده است.
وي گفت: در مورد شركت اليت هم آقايان آمدند و تاييد كردند حرف هايم را كه من هيچ نقشي در موضوع اين شركت ها نداشته ام. من شرح وظايف مشخصي داشتم كه آن هم معاون حقوقي مجموعه بود. درباره تحصيل مال نامشروع هم بايد بگويم كه در جلسه قبل به من اتهام زدند كه ۱۹ ملك خريده ام اما در همه اين موارد من فقط وكيل براي نوشتن قرارداد بودم. من قبل از اينكه وارد اين گروه شوم ۴۰۰ ميليون داشتم الان اين رقم به ۳/۱ميليارد رسيده است كه ۴۰۰ ميليون آن وام بوده است كه از خسروي گرفتم.

قاضي خطاب به متهم گفت: چه زماني وكالت سهام به نام شده خودت در بانك آريا را ديدي كه متهم گفت: همان لحظه كه به نامم شد در محضرخانه وكالت بلاعزل دادم. خانم «الف» در جلسه حضور دارند و مي توانيد از ايشان سؤال كنيد آيا در گروه چيزي به نام من است يا خير. من از منشأ پول ها خبر نداشتم و همانطور كه ايشان گفته بود كه گزارش هاي مالي را فقط به «الف.ش» و خسروي مي داده است. ما از منابع خبر نداشتيم. من از بابت زدن امضاي خسروي قصد پر كردن جيبم را نداشتم بلكه قصدم راه افتادن كارها بوده است. روال در مجموعه آريا اينگونه بود كه مديران همه دسته چك هاي خودشان را سفيد امضا در اختيار خانم «الف» قرار مي دادند.

سؤال قاضي سراج: چرا بانك شكايت نكرده است؟!

در جلسه روز گذشته قاضي سراج گفت: بانك ملي ۱۱ تريليون ريال طلبكار است اما از آنجا كه قرار نبوده شكايتي شود هيچ شكايتي در پرونده نيست. وي اضافه كرد: اينها همه با هم دوست بوده اند و نمي خواستند از هم شكايت كنند. همچنين قاضي سراج در بخش ديگري از سخنانش در جلسه روز قبل تاكيد كرد: از صدر تا ذيل هركس كه در اين پرونده نقش داشته باشد محاكمه خواهد شد.

به گزارش فارس، بعد از اخذ آخرين دفاع از اين ۳ متهم، ختم جلسه اعلام و قاضي سراج تاريخ دقيق جلسه بعد را به آينده موكول كرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین