کد خبر: ۱۵۲۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۸۴ - ۱۸:۰۳

سودان و مشکلات مرگ گارانگ

آفتاب‌‌نیوز : جان گارانگ که پس از انعقاد قرارداد صلح با دولت سودان به معاونت ریاست جمهوری این کشور برگزیده شده و رهبری جنبش خلق برای آزادی سودان را عهده دار بود چند ماه قبل در جریان سقوط یک فروند هلی کوپتر جان خود را از دست داده همان زمان شایعاتی مبنی بر دست داشتن دولتی ها در این حادثه به گوش رسیده و اعتراضاتی در مناطق مسیحی نشین جنوب سودان بروز کرد که مشکلاتی را برای دولت نظامی این کشور به وجود آورد. 

سرهنگ گارانگ در سال 1983 در زمان ریاست جمهوری جعفر نمیری رئیس جمهوری وقت سودان برای گفت و گو با شورشیان جنوب این کشور راهی جنوب شد ولی در نهایت به آنها پیوسته و رهبر آنها شده و عاقبت نیز به ایجاد جنبش خلق برای آزادی سودان دست زد که سال ها کنترل جنوب سودان را در دست داشته و با دولت مرکزی این کشور در جنگ بود. 

مرگ جان گارانگ پس از انتقاد قرار داد صلح جنوبی با دولت مرکز و در شرایطی که ماه عسل میان آنها آغاز شده بود اقدامی از جانب دولت عمر البیشه برای از بین بردن بزرگترین و مهمترین مخالف دولت تلقی شده و اعتراضاتی را در پی داشت ولی عمرالبیشه در این مدت توانسته به بهانه رسیدگی به ماجرا اوضاع را آرام نگه داشته و مانع طغیان مسیحیان جنوب شود و سودان که سال ها مستعمره مصر انگلیس بود. دارای دو بخش مسلمان و مسیحی نشین است ولی افزون طلبی مسلمانان و دولت مرکزی در زمان ریاست جمهوری جعفر نمیری اوضاع را آشفته کرده و آنها را به جای هم انداخت. زیرا دولت جعفرنمیری خواسته های مسیحیان جنوب را نادیده گرفته و با نفی خواسته های آنها، اقدام به اعزام نظامیان برای سرکوب جنوبی ها کرد. در طول این سال ها مذاکرات دولت مرکزی با جنوبی ها با شکست مواجه شده و اقدامات مدوام برای سرکوب جان گارانگ و یا از بین بردنش ناکام مانده بود تا این که پس از تلاش های بسیار دو طرف پای میز مذاکره نشسته و در نهایت اقدام به امضای قرارداد صلح کردند تا آرامش را به جنوب بازگردانند. اگر چه جنوبی ها توانستند به بخشی از خواسته های خود دست بیابند ولی مرگ سوال برانگیز جان گارانگ همه مسایل را تحت الشعاع قرار داده و جنوب سودان را به سوی انفجار سوق داد. 

دولت سودان علاوه بر جنوب که با مسیحیان درگیر است در منطقه دارفور هم با مسلمانان در حال جنگ است. در این منطقه از بسته نظامیانی بهره گرفته که دست به اقدامات ضد بشری زده و با قتل عام ساکنین، جامعه بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل را وادار به واکنش کرده است بطوری که ناگزیر به پیش بگیرد که تحریک آمیز نباشد اما این کشور از زمان ریاست جمهوی جعفر نمیری در قالب پشتیبانی از مسلمانان، سرکوب مسیحیان و دیگر گروه ها را پیش گرفت که این اقدامات وحدت و یکپارچگی را در سودان از بین برد. در سال های گذشته عمر البشیر که با کودتای نظامی روی کار آمده با ایجاد گروه های شبه نظامی مسلمان سعی کرد به سرکوب مخالفین بپردازد که این نیروها در جنوب سودان و در مقابله با نیروهای جان گارانگ ناموفق بودند اما در دارفور به دلیل شدت عمل و بکار بردن روش های کاملا غیر انسانها و وحشیانه کنترل اوضاع را در دست گرفتند. 

اعتراضات در جنوب ودارفور سبب گردید. این ذهنیت به وجود بیاید که پهناورترین کشور قاره افریقا برای آرامش بهتر است تجزیه شود و مسیحیان، دولت و کشور جدیدی تاسیس کنند اما صلح با گارانگ شرایط را تغییر داد در حالی که اگر عمرالبیشه نتواند اعتماد مردم جنوب را در ارتباط با مرگ گارانگ جلب کند درگیری ها ار سرگرفته شده و بار دیگر نا آرامی این منطقه را فرا خواهد گرفت و بر مشکلات او که دردارفور حاد شده اضافه خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین