کد خبر: ۱۵۲۷۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۸۴ - ۱۷:۴۵
البراادعی:

همکاری، به معنای تضمين ماهيت صلح‌آميز است

آفتاب‌‌نیوز : در بيانيه محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در خصوص اجرای توافق‌ نامه پادمان‌های NPT در نشست عمومی امروز آژانس عنوان شد، آمده است:

طی دو سال و نيم گذشته آژانس در خصوص ماهيت و دامنه برنامه هسته‌ ای ايران با نگاهی به اطمينان يافتن از اين كه تمامی فعاليت‌های گذشته به آژانس اعلام شده است و اين كه تمامی مواد و فعاليت‌های هسته‌ ای اين كشور تحت پادمان‌ها قرار دارد، تحقيق كرده است. ايران در برخی موارد، طی دوره‌ای طولانی از زمان، درعمل به الزاماتش براساس توافق‌ نامه پادمان در رابطه با گزارش مواد هسته ای پردازش و استفاده از آن و نيز اعلام تاسيساتی كه در آن چنين موادی پردازش و ذخيره می‌شوند، شكست خورده است.

از اكتبر 2003 تاكنون، ايران در تصحيح نقض‌های گذشته‌اش پيشرفت خوبی داشته است و آژانس قادر بوده برخی وجوه خاص برنامه هسته‌ ای ايران را راستی آزمايی كند. در نتيجه برخی وجوه آن برنامه - مانند آنهايی كه به فرآوری اورانيوم، غنی سازی با استفاده از ليزر، توليد سوخت و آب سنگين مربوط می‌شوند - اكنون به عنوان موضوعات روزانه‌ اجرای پادمان‌ها پيگيری می‌شوند.

از نوامبر گذشته تاكنون تلاش‌های راستی آزمايی ما به طور عمده بر دو وجه فعاليت‌های غنی‌سازی با استفاده از سانتريفوژ در ايران متمركز بوده است. در خصوص وجه اول - منشاء آلودگي ذرات اورانيوم يافت شده در اماكن مختلف در ايران - ما با همكاری فعال پاكستان، پيشرفت خوبی حاصل شده است. در خصوص مساله دوم - روشن كردن گاه شمار فعاليت‌های سانتريفوژ ايران - هم چنان تعدادی پرسش‌های بی پاسخ و درخواست‌های مكرری از ايران برای اطلاعات و دسترسی بيشتروجود دارد.

همان طور كه گزارشی در اوايل ماه جاری روشن كرد، ايران به عمل به الزاماتش براساس توافق پادمان و پروتكل الحاقی با ارايه دسترسی به موقع به مواد، تاسيسات و ديگر اماكن هسته ای ادامه می‌دهد.

با اين حال اين، يك مورد خاص راستی آزمايی است كه نيازمند اقدامات شفاف ساز بيشتر به عنوان پيش شرط برای قادر شدن آژانس به بازسازی سابقه و ماهيت تمامی وجوه فعاليت‌های هسته‌ ای گذشته ايران و جبران عدم اعتماد ايجاد شده است . ايران با پاسخگويی بی درنگ به اين درخواست‌های آژانس به خوبی در جهت منافع خود و جامعه بين‌المللی عمل خواهد كرد.

شورا همچنين در تعدادی از قطعنامه‌های كه از دسامبر 2003 آغاز شد، از ايران خواست به عنوان اقدامی اعتمادساز، تعليق داوطلبانه تمامی فعاليت‌های مربوط به غنی سازی و بازفرآوری را حفظ كند و از آژانس خواست به نظارت تقاضای اين تعليق در ايران ادامه دهد. همانطور كه اوايل ماه جاری به شورا گزارش شد، ايران از هشت اوت تا كنون فعاليت‌های فرآوری را در تاسيسات فرآوری اورانيوم اصفهان، تحت راستی آزمايی آژانس اجرا كرده است. ديگر وجوه تعليق در ايران همچنان دست نخورده باقی مانده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین