کد خبر: ۱۵۲۸۱۸
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۰

کلینتون: اسد آخرین فرصت را از دست ندهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا می گوید وضعیت سوریه به جایی رسیده که باید خشونت را کنار بگذارد و در غیر این صورت آمریکا راههایی برای وارد کردن فشارهای بیشتر بر دولت بشار اسد پیدا خواهد کرد. 

خانم کلینتون روز چهارشنبه (۱۸ آوریل - ۳۰ فروردین) گفت که "در این راه یا موفق می‌شویم و صلح را در منطقه برقرار می سازیم" یا بشار اسد فرصت آخر خود را هم از دست خواهد داد.

او که در ملاقات با وزرای دفاع عضو کشورهای ناتو در بروکسل سخن می گفت تاکید کرد که با همتایان متحد خود درباره وارد کردن فشارهای بیشتر بر سوریه صحبت کرده است اگر چه وی از جزئیات واکنش آمریکا و کشورهای دیگر نسبت به سوریه در صورت متوقف نکردن حملاتش صحبت نکرد. 

امروز همچنین کاخ سفید نسبت به نقض آتش بس توسط نیروهای دولت بشاراسد اظهار نگرانی کرد. 

مخالفان دولت سوریه به تازگی ویدیویی منتشر کرده‌اند که نشان می دهد تک تیراندازان دولتی به سوی جمعیتی که در حوالی شهر دمشق و در اطراف ناظران صلح سازمان ملل گرد آمده‌اند شلیک می کنند اگر چه رئیس گروه ناظران صلح سازمان ملل هر گونه شلیک به سوی گروه تحت امر او را تکذیب کرده است. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد به زودی درباره اعزام ۲۵۰ ناظر دیگر به سوریه تصمیم گیری خواهد کرد. 

همزمان جی کارنی سخنگوی کاخ سفید هم که همراه با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به ایالت اوهایو سفر کرده است از دولت سوریه برای "بی صداقتی" و ادامه حملاتش انتقاد کرد. او از جامعه بین المللی خواست در صورتی که سوریه به خشونتهای خود خاتمه ندهد، قدمهای بعدی را علیه این کشور بردارند. 

در همین حال همسران سفیران آلمان و بریتانیا در سازمان ملل با تهیه یک نوار ویدیویی چهار دقیقه ای که در یوتیوب منتشر شده، از اسما اسد، همسر رئیس جمهوری سوریه خواسته اند تا برای پایان دادن به "کشتار در کشورش" تلاش کند. 

خانم فن فوس همسر نماینده آلمان در سازمان ملل گفته است: "ما فکر می کنیم که او به راحتی می تواند در عموم صحبت کند و بگوید گه خونریزی باید متوقف و صلح برقرار شود. ما چیز زیادی نمی خواهیم. ممکن است که این کار او را به دردسر بیاندازد اما هزاران زن سوری هر روز زندگیشان را به خطر می اندازند." 

در این نوار ویدیویی، تصاویری از نحوه زندگی تجملاتی اسما اسد در کنار تصاویر کودکان کشته و زخمی شده توسط نیروهای دولتی نشان می دهد و از خانم اسد درخواست شده است تا مانع از آن شود که همسرش به سرکوب خشونت آمیز معترضان ادامه دهد. 

شورای امنیت سازمان ملل هم خواستار دسترسی آزادانه ناظران اعزامی خود به سوریه شده اما دولت سوریه گفته که نمی تواند امنیت این افراد را تضمین کند مگر اینکه ماموریت آنان با هماهنگی کامل با دستگاه های دولتی انجام شود. 

مخالفان حکومت سوریه گفته‌اند که هدف دولت سوریه از طرح این موضوع این است که ناظران سازمان ملل مجبور شوند پیش از حرکت به مناطق مختلف برای نظارت بر آتش بس، مقصد و مسیر خود را به آگاهی ماموران دولتی برسانند تا آنان بتوانند پیشاپیش با "صحنه سازی" ناظران را فریب دهند. 

به گزارش بی بی سی، اما دولت بشار اسد می گوید که تنها در صورتی حملات خود را متوقف می کند که مخالفان هم به حملات خود پایان دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین