کد خبر: ۱۵۲۹۳۵
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۵

قلعه‌بانی: آمار بانک مرکزی در مورد تولید نفت اشتباه است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر امکان انتخاب پیمانکار مشترک در توسعه میادین مشترک با عراق گفت: کمیته‌ای در وزارت نفت برای همکاری مشترک با عراق تشکیل شده که طبق پیشنهاد طرف عراقی در نظر داریم برای توسعه میادین مشترک همکاری کنیم.

احمد قلبانی امروز در نشست خبری خود که در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد با اشاره به ابتکار وزارت نفت و شرکت ملی نفت در پرداختن به مساله جهاد خودکفایی در نمایشگاه سال جاری گفت: در نمایشگاه امسال اعلام کردیم که آمادگی کامل برای امضای قرارداد تضمینی ۵ تا ۱۰ ساله در شرایط رقابتی با پیمان کاران داخلی را داریم.

وی با اشاره به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلاری پروژه‌های در دست اجرای شرکت ملی نفت گفت: میزان جذب سرمایه گذاری در سال ۹۰، برابر با ۶/۲ میلیارد دلار بود که اين رقم نسبت به گذشته افزایش داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد تا با به کارگیری منابع غیردولتی، درآمدهای نفتی ماندگار شده و برای نسل‌های آینده نیز باقی بماند.

به گفته قلعه بانی؛ تعیین تکلیف میادین مشترک و به مرحله قرارداد رساندن آن از جمله اصلی ترین برنامه‌های شرکت نفت در سال جاری که در صورت حمایت از پیمانکاران داخلی، امکان ورود آن‌ها به توسعه این میادین وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به هدف گذاری برای اکتشاف در نقاط مرزی گفت: در بخش بالادست ۳۰ میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری در سال جاری خواهیم داشت که رقم خوشبینانه آن ۳۶ میلیارد دلار است. تا به حال میزان تولید خوب بوده و طبق برنامه ظرفیت تولید ما ۴ میلیون ۲۰۰ هزار بشکه است هر چند که رقم اعلام شده از سوی اوپک را تایید نمی‌کند.

وی با اشاره به برنامه افزایش تزریق گاز گفت: امیدواریم تا سال ۹۲ حداکثر میزان تزریق را طبق برنامه انجام دهیم که در کنار آن از جمله مهم‌ترین مسائل در بخش پژوهش و تحقیق افزایش ضریب برداشت است.

قلعه بانی با اشاره به برنامه شرکت نفت برای افزایش یک درصدی ضریب برداشت گفت: در صورت بهره برداری رسیدن فازهای ۶ ، ۷ و ۸ مازاد تولید آن برای افزایش تزریق در میادین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وي با اشاره به اینکه در قرار دادهایی که با کشورهای خارجی صورت می‌گیرد امتیاز خاصی به آن‌ها داده نمی‌شود گفت: بازدهی سرمایه گذاری به شرکت‌های خارجی ۱۵ درصد و برای شرکت‌های داخلی بسته به راحتی کار، تا ۱۸ و نیم درصد نیز قابل افزایش است.

قلعه بانی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان مشارکت ایران و عراق در توسعه میادین مشترک، از تشکیل شرکتی مشترک و احتمال ایجاد یک دفتر مشترک در عراق خبرداد و گفت: در نظر داریم توسعه دو میدان مشترک با عراق را با همکاری طرف عراقی در دست اجرا قرار دهیم.

وی میزان جذب سرمایه گذاری در سال گذشته را ۱۰ میلیارد دلار از منابع نفتی و ۱۲ میلیارد دلار از روش‌های غیر داخلی دانست و گفت: در نظر داریم در سال جاری از شیوه‌های جدید جذب سرمایه گذاری از جمله اوراق مشاکرت و فاینانس وبرای جذب سرمایه گذاری استفاده کنیم. همچنين یکی از روشهای جذب سرمایه گذاری در سال جاری سکوک نفت است که در صورت همکاری وزارت اقتصاد می‌تواند سرمایه‌های بیشتری را در بخش نفت جذب کند.

قلعه بانی از اختصاص برخی تسهیلات صندوق توسعه ملی برای پیمانکاران نفت خبر داد و گفت: در دو سال قبل تمام آنچه پیمانکاران بخش اکتشاف هزینه کردن را پرداخت کردیم که این مساله تشویق خوبی برای پیمانکاران نفت است.

معاون وزیر نفت با اشاره به تعیین تکلیف تمام میادین مشترک در سال جاری گفت: در سال جاری در نظر داریم ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی انجام دهیم.

وی همچنین در خصوص قرارداد اخیر شرکت نفت فلات قاره با یک شرکت داخلی گفت: بر اساس این قرارداد برای اولین بار تمام خدمات حفاری به طور کامل در داخل انجام می‌شود.

قلعه بانی با رد صحت آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی گفت: تولید ما در سال ۸۹، حدود ۱۵ هزار بشکه افزایش داشته که بهتر است بانک مرکزی به جای اعلام آمار تولید، میزان درامد نفتی را اعلام کند.

وی همچنین از استفاده ۷۰ درصدی از تجهیزات داخل خبرداد و در خصوص بورس نفت گفت: چندین بار نفت به بورس عرضه شد که در بخش نفت کوره با وجود بالا بودن توان خریداران در پرداختی‌ها با مشکل مواجه شدیم که البته در بخش نفت خام توان خرید و عرضه به سادگی نفت کوره نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین