آفتابنیوز : آفتاب: شکایت علی دایی از کمپانی تویوتا با واکنش سخنگوی این کارخانه بزرگ مواجه شده است.
شکایت دایی از کمپانی تویوتا به علت عمل نکردن ایربگ های خودروی دایی در هنگام تصادف اخیر وی بود. محمد دایی، برادر علی دایی گفته است که خودروی تصادفی به تعمیرگاه ارسال نشده، بنابراین میتوانند ثابت کنند که هیچکدام از ۱۸ ایربگ آن در زمان تصادف عمل نکرده است.
این در حالیست که بی بی سی گزارش داد: یک سخنگوی شرکت تویوتا که نخواسته نامش فاش شود گفت: "باور نمیکنم که ایربگها کار نکرده باشند. خیلی دشوار است که در چنین تصادفی سیستم ایر بگ کار نکند. یک کلید روشن-خاموش بر روی این مدل از تویوتا گنجانده شده که احتمالا آن را خاموش کرده بودند".
به گزارش اعتدال،با توجه به آنچه سخنگوی تویوتا گفته است، این احتمال وجود دارد که عمل نکردن ایربگ ها ناشی از خاموش بودن کلید آن ها باشد و در این صورت کمپانی تویوتا در حادثه منجر به آسیب دیدن دایی، احتمالا بی تقصیر خواهد بود.
مگر در صورتیکه سیستم صوتی خاصی و یا وسائلی مثل تلویزیون عقب نصب(به صورت غیر اصلی) شده باشد که میتواند سیستمهای سنسور اربگ را قطع و یا جریان ارتباطی آنان را ضعیف کرده باشند که در این مورد تویوتا مقصر نخواهد بود.
ولی تا همین دوسال پیش 90% خودروهای ساخت داخل بدون اربگ راهی بازار شدند و کسی هم دم بر نیاورد.
اگر میشه که در سایپا و ایران خودرو بخاطر....
چون حداقل ايربگ راننده، كه قابليت غير فعال كردن ندارد،ميبايست عمل ميكرده
من به عنوان دارنده نمایندگی تویوتا که بااین طور تصادفات زیاد سرکار دارم به عرض دوستان می رسانم که.
زمانی اربگها عمل میکند که ضربه مستفیم با سنسور اربک باشد
عکسها خودرو نشانگر این است که هیج ضربه ای یا تماسی با سنسورها اربگ نداشته است
اورنگ
بعنوان کارشناس فنی ارشد تویوتا خیلی خلاصه عرض کنم:
اولا تویوتاها و لکسوسهای ایران ، آپشن کشورهای عربی GCC هستند و کلید خاموش کردن ایربگ سرنشین جلو را ندارند. (قابل توجه اون مقام سخنگوی تویوتا که اظهارنظر حجره ای کرده اند و نمی دونم کی هستند!!!)
ثانیا سیاست ملاک باز شدن ایربگ در خودروسازیهای مختلف فرق می کند. اما درباره تویوتا و خیلی از شرکتهای معتبر دیگر ، از آنجا که در هنگام چپ کردن (Roll Over) ، حالت سرنشینان جلو متغیر بوده و فاصله ایمنی با ایربگ از بین می رود ، سنسوری روی سقف! برای باز شدن ایربگ تعبیه نشده است و به احتمال خیلی زیاد ایربگها عمل نخواهند کرد تا به سرنشینان آسیبی وارد نشود (دوست عزیزم آقای دایی: ایربگ بالش پر قو نیست!!! یک بمب کنترل شده است که اگر نابجا باز شود خود باعث آسیب شدید و حتی مرگ می شود!) در این حالت که خودرو در حال غلت خوردن است ، بستن کمربندها خود جان سرنشینان را نجات خواهد داد.
ثالثا ایربگهای پرده ای و جانبی فقط در صورت وارد شدن ضربه به کنار خودرو باز می شوند و باید دید که ماشین آقای دایی مدل فول 6 ایربگه بوده یا 4 سیلندر 2 ایربگه. بنابر این بحث 18 ایربگ بی معناست!!!
در طول 5 سالی که کارشناس فنی ایرتویا بودم و بالای 70 مورد تصادف رو کارشناسی کردم نقصی در کار تویوتا و عملکرد و طراحی سیستم ایربگ آن ندیدم. (ادعای بی اساس کسانی که تصادف کرده اند و ایربگ خودروشان باز نشده ملاک نظر کارشناسی نیست!!)
برای آقای دایی آرزوی سلامتی و بهبودی کامل دارم.