کد خبر: ۱۵۳۳۲۹
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۰
راغفر:

با اجرای فاز دوم هدفمندی،تورم به 60 درصد می رسد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسین راغفر کارشناس اقتصادی با اشاره به گزارش اخیر بانک مرکزی که از گرانی 18تا 146 درصدی 33 کالای اساسی حکایت می کرد،گفت: به نظر می رسد این آمار آماری بود که همه بارها و بارها آن را مطرح کردند و آنچه که تحت عنوان نرخ تورم است یک شاخص عمومی قیمت ها است و طیف وسیعی از کالا ها را در بر می گیرد ضمن اینکه نتیجه آن هم بیان نمی شود چرا که به نظر می رسد نسبت آن خیلی بیش از ان چیزی است که آنها به طور رسمی اعلام کردند.

وی ادامه داد: بنابراین به نظر می رسد که چه بانک مرکزی اعلام کند چه نکند مردم این گرانی را در سفره خودشان بهتر احساس می کنند و اینکه بانک مرکزی بگوید 22 درصد تورم داشتیم تنها اعتماد مردم نسبت به نهادهای عمومی و آمارهای دولتی را کاهش می دهد.

این استاد دانشگاه اظهارداشت:اینکه بانک مرکزی گفته است که 18-146 درصد گرانی داشتیم به نظر بنده خیلی روشن نیست . چراکه ما در برخی از کالاها خیلی بیش از 100درصد افزایش قیمت داشتیم و ارزان ترین کالایی که قبل و بعد از دور اول هدفمندی افزایش پیدا کرده نان است که حداقل 130 درصد افزایش قیمت داشته است . 

راغفر تصریح کرد: سایر کالاها به مراتب بیش از درصدی که بانک مرکزی مطرح کرد افزایش یافته برای مثال ما چند صد درصد افزایش روی قیمت حامل های انرژی داریم که البته بستگی دارد که شما چه سبدی را مصرف می کند و ترکیب سبد مصرفیتان چیست و سبد مصرفی تعیین می کند که نرخ تورم خانوار شما چیست.

وی یادآورشد: همه خانوارها از سبد عمومی که از آن نام برده می شود، استفاده نمی کنند. بلکه گروههای مختلف درآمدی سبدهای مختلفی را مصرف می کنند. بنابراین به نظر می رسد که بانک مرکزی باید ببیند دهک های مختلف درآمدی چه سبدهایی را مصرف می کنند و بعد بگویند که نرخ تورم برای هر کدام از این دهک های درآمدی چیست و برای هر دهک نرخ تورمی مجزایی را مطرح کند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: نرخ های تورمی ملی ،تفاوت های فاحشی بین کلان شهرها و شهرهای کوچک و روستاها را در خود ادغام می کند گرچه در برخی موارد آماری که بانک مرکزی جمع آوری می کند نوعا آمارهای شهری است البته نه آمارهای همه شهرها.

راغفر افزود: بنابراین به نظر می رسد که در صحت این آمار هم به لحاظ کیفیتشان و هم در گزارششان تردیدهای جدی وجود دارد و حتی این آمار بیانگر همه تورم نیست و تورم به مراتب بیش از این آمارها است.

وی با اشاره به گزارش بانک مرکزی مبنی بر بی اثر شدن یارانه های نقدی با افزایش تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه ها،گفت:حتما شنیدید که می گویند " از کرامات شیخ ما چه عجب شیره را خورد و گفت شیرین است". این موضوع را قبل از اینکه قانون هدفمندی یارانه ها اجرا شود خیلی ها گفته بودند که با اجرای این قانون تورمی ایجاد می شود که بیش از آن چیزی است که به خانواده ها پرداخت می شود.تازه آقایان یادشان افتاده که با اجرای هدفمندی یارانه ها چه اتفاقی می افتد در حالیکه این موضوع عجیب نیست و از قبل هم قابل پیش بینی بود .

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه اگر فاز دوم هدفمندی یارانه ها و آزاد سازی یکباره قیمت ها همان گونه که دولت مطرح کرده اجرا شود چه مشکلاتی ایجاد می شود؟ اظهارداشت: اگر دولت بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها اصرار کند و اجرای آن در بودجه هم تصویب شود. حداقل رقم تورمی که بانک مرکزی هم در آن زمان اعلام خواهد کرد 60 درصد خواهد بود که منجر به نابودی تمام واحدهای تولیدی داخلی که توانستند ادامه دهند و سرپا بمانندخواهد شد.
راغفر با بیان اینکه تورم یکی از ابزارهای توزیع درآمد به نفع ثروتمندان و به زیان فقرا است، ادامه داد: گروههای که دارای اموال متعدد هستند با افزایش نرخ تورم دارایی هایشان افزایش پیدا می کند و فقرا چون فاقد اموال هستند شکافشان با داراها بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: نسل جوان ما یعنی آنهایی که امروز از دانشگاهها فارق تحصیل می شوند که 40 درصد آنها بیکارند و آنهایی هم که شاغل می شوند امکان دسترسی به مسکن ندارند. افزایش نرخ تورم هزاران آسیب و صدها پیامد برای اقتصاد و اجتماع کشور دارد اویکی از آنها این است که نسل جوان ما به دلیل ناامیدی به حداقل های یک زندگی شرافتمندانه در داخل کشور است،ناگزیر از مهاجرت می شود و این پدیده برای کشور بسیار پر هزینه است.

به گزارش شفاف،این کارشناس مسایل اقتصادی خاطرنشان کرد: جوانان سرمایه های کشور ما هستند اما کسانی که فارق تحصیل می شوند سعی می کنند از کشور خارج شوند که این آسیب بسیار بزرگی برای کشور است و یکی از عارضه های تورم محسوب می شود. ضمن اینکه تورم موجب شکاف وسیع درآمدی، اقتصادی و اجتماعی و یکی از عوامل رشد آسیب های اجتماعی از جمله فقر،نابرابری و جرم و جرایم در جامعه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
2
1
حالا که یه نفر با جرأت پیدا شده که میخواهد تکلیف هدفمندی یارانه ها را مشخص کند، چرا اینقدر سنگ جلوی پایش می اندازید؟
به نظر شما یه نفر چقدر باید نادان باشد که در سال آخر ریاست جمهوریش بخواهد طرحی را اجرا کند که به ضرر اوست؟
درود بر دکتر محمود احمدی نژاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
1
1
تمام نظرات شما در قالب علم اقتصاد صحیح میباشد ولی به نظر بنده اول باید سیاستهای خارجی و نحوه ارتباط با کشورهای قدرتمند بررسی و سپس با توجه به نحوه ارتباط اقتصادی با ایشان طرحهای اقتصاد داخلی مطرح
، بررسی و ارزیابی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
0
0
مطالب خوبي مطرح كرده ايد . تشكر مي شود . اما اينكه بانك مركزي براي هر دهك بررسي كند كه چه سبدي را مصرف و تورم آن دهك را اعلام نمايد به نفع پر درآمد ها است . آنها هستند كه در سفره شان همه چيز هست وگرنه فقرا - آنها كه عمده مردمند و بايد به دادشان رسيد - از نداري سفر ه اي ساده دارند كه بررسي تورم آن تورمي پايين را نشان مي دهد پس آن چه را كه يك انسان نياز دارد در سر سفره اش باشد اعم از فقير و غني بايد محاسبه كرد و نرخ تورم را اعلام نمود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
1
0
در طرح اول هدفمند يارانه ها هم ميگفتن 50 درصد ميرسه ديديد كه نرسيد. حتما تورم رو پيش بيني اين اقايان اثر كرده كه 10 درصد به آن اضافه كردن. من نميدونم چرا بعضي ها نظر كشككي ميدن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
0
2
مردم دارن از گرسنگی میمیرند ، شما از هدفمندی یارانه ها صحبت میکنید ، من خودم تا 5 ماه پیش شغل خوبی داشتم اما با این سیاست های غلط دولت الان ورشکست شدم باور کنید دیگه خجالت میکشم برم خونه ، نمیدونم جواب زنم رو 2 دخترم رو چی بدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
0
1
سلام الان تورم چنده کهوقتی فازدوم هدفمند بشه تورم 60 درصد بشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین