کد خبر: ۱۵۴۰۱۴
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۱

نقد فیلم فرهادی بعد از هفت سال / اگر اصغر اسکار بگیرد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: به گزارش روابط عمومی فیلم، «اگر اصغر اسکار بگیرد» عنوان فیلم کوتاهی است به کارگردانی رضا کاظمی که در آخرین روزهای سال 90 تصویربرداری‌اش به پایان رسید.

کاظمی که او را بیش‌تر به عنوان منتقد فیلم می‌شناسیم، درباره‌ چگونگی شکل‌گیری این ایده چنین می‌گوید: «شب اسکار، به دنبال راهی بودم تا بتوانم مراسم را زنده ببینم و آخر هم موفق نشدم. همین ماجرا بلافاصله ایده‌ای را برای یک فیلم کوتاه به ذهنم آورد. اما خیلی زود و پس از شرکت در یک جلسه‌ نقد فیلم دانشجویی و مواجهه‌ با ابعاد مهم‌تر این پدیده،‌ آن ایده را به‌کلی کنار گذاشتم و سراغ قصه‌ تازه‌ای رفتم که هم به دغدغه‌های همیشگی‌ام نزدیک‌تر باشد و هم نگاهی ضمنی به پدیده‌ی فراگیر و تاریخی موفقیت فرهادی و فیلمش داشته باشد.»

تصویربردار «اگر اصغر...» منصور حیدری است که پیش از این کارهای متعددی در زمینه‌ی فیلم کوتاه و مستند انجام داده و مدیر فیلم‌‌برداری فیلم بلند و تحسین‌شده‌ «اوریون» به کارگردانی علی زمانی هم بوده است. تدوین فیلم را هم فردین صاحب‌الزمانی انجام داده است. محمد علی‌محمدی و سهیل ساعی دو بازیگر اصلی فیلم هستند که در فیلم کوتاه قبلی کاظمی با عنوان «با تشکر از ؟، علی و نازی» هم نقش‌های اصلی را برعهده داشتند.

تصویربرداری فیلم کوتاه «اگر اصغر اسکار بگیرد» پس از سه جلسه 27 اسفند به پایان رسید و فیلم در مرحله‌ی تدوین است.

«گلچهره» جایزه جشنواره هوستون را برد
به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، فیلم سینمایی «گلچهره» به کارگردانی وحید موسائیان موفق به دریافت جایزه Remi پلاتینی بهترین فیلم خارجی از چهل و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم هوستن شد. این جایزه در مراسم اختتامیه در هتل ماریوت هوستن تگزاس به وحید موسائیان اهدا شد.

«گلچهره» که در آن بازیگرانی چون مسعود رایگان، لادن مستوفی، هدایت هاشمی، افشین هاشمی، حسین محب اهری و ... نقش آفرینی می‌کنند، جوایزی از جمله جایزه بین‌الادیان از جشنواره فیلم فجر، جایزه بزرگ جشنواره باتومی گرجستان و جایزه «رز قرمز» جشنواره جیپور هند را دریافت کرده است.

فیلم سینمایی «گلچهره» روایتگر داستان اشرف خان صاحب سینمای کابل است که پس سقوط دولت کمونیستی نجیب الله و تسلط مجاهدین بر کابل می‌خواهد سینمایش را باز سازی کند، اما یکپارچگی دولت دیری نمی‌پاید و جنگ‌های داخلی بار دیگر از خرابه‌های کابل سر برمی‌آورد و این جنگ به فیلمخانه ملی افغانستان نیز راه می‌یابد، جایی که تاریخ تصویری یک ملت در آن نهفته است.

چهل و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم هوستن از 25 فروردین تا 4 اردیبهشت ماه (13 تا 22 آوریل) در ایالت تگزاس آمریکا برگزار شد.

«چهارشنبه سوری» نقد می‌شود
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای خاتم، دومین گردهمایی علاقمندان هنر سینما و اعضاء کانون فیلم فرهنگسرا، این هفته به نمایش و تحلیل فیلم سینمایی «چهارشنبه سوری» ساخته اصغر فرهادی تولید سال 1384 اختصاص دارد.

نشست این فیلم دوشنبه 11 اردیبهشت ماه جاری برگزار می‌شود و طی آن بعد از نمایش، مهمترین و کاربردترین مباحث فیلم مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

در خلاصه داستان «چهارشنبه سوری» آمده است: نزدیک عید است و همه مردم مشغول خانه تکانی و استقبال از سال نو هستند. دختر جوانی به نام روح انگیز (ترانه علیدوستی) که خود را آماده ازدواج می‌کند، روز چهارشنبه سوری برای کار به خانه خانواده‌ای متوسط وارد می‌شود. فضای پر تنش و غم‌انگیز خانه، به همراه غوغای انفجار ترقه‌های چهارشنبه سوری فضایی بی‌ثبات و ناآرام به وجود آورده‌است.

مژده (هدیه تهرانی)، خانم خانه، در هیئتی سراپا سیاه و با حرکاتی عصبی، حالتی غریب دارد. مژده به رابطه همسر خود(حمید فرخ‌نژاد) و زن همسایه(پانته آ بهرام) مشکوک شده و زندگی خانواده در آستانه نابودی است. دست آخر مرد، به ظاهر در نظر همسرش تبرئه می‌شود و پیش از عید آشتی می‌کنند؛ هرچند تنهایی و دوری آدم‌های قصه ادامه خواهد داشت.

هدیه تهرانی، حمید فرخ‌نژاد، ترانه علیدوستی، پانته آبهرام و هومن سیدی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

علاقمندان می‌توانند برای حضور در نشست ساعت 15 به سینما تماشا واقع در بلوار معلم، خیابان مدائن مراجعه کنند.

موتمن، رزاق‌کریمی و اکبری اعضای انتخاب جشنواره فیلم‌های ویدئویی شدند
به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی تهران، فرزاد موتمن، مرتضی رزاق‌کریمی و عباس اکبری هیات انتخاب جشنواره فیلم‌های ویدئویی را تشکیل می‌دهند.

بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره با هدف نمایش منتخبی از آثار ویدیویی جهانی پیش بینی شده است که علاوه بر تعامل فرهنگی، امکان ارزیابی بهتر موقعیت فیلم‌های ویدیویی ایران را در مقایسه با دیگر کشورها فراهم می‌آورد.

موسسه رسانه‌های تصویری با حمایت سازمان سینمایی کشور، همزمان با مبعث نبی اکرم(ص) و میلاد حضرت اباعبدالله(ع) نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران به منظور سنجش ارزش‌های هنری و تکنیکی، تشویق و تقدیر سازندگانی که به ترجمان زیبا و هنرمندانه پیام و آرمان‌های عالیه اسلامی و ملی مبادرت کرده‌اند این جشنواره را برگزار می‌نماید.

روابط عمومی جشنواره همچنین ازعلاقه‌مندان برای شرکت در نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیو تهران دعوت کرد آثارشان را به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، شماره 2454، موسسه رسانه های تصویری ارائه دهند. شماره تماس: 88797542 برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با دبیرخانه معرفی شده است.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی تهران به دبیری محمدرضا عباسیان برگزار می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین