کد خبر: ۱۵۴۰۴۸
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۴

"سارکوزی برای ماندن در کاخ الیزه به "معجزه" نیاز دارد"

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک تحلیلگر مسایل داخلی فرانسه گفت که نیکولا سارکوزی برای برد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به یک معجزه نیاز دارد.

"فیصل جلول" کارشناس و تحلیلگر مسایل بین المللی که از اصحاب مطبوعات در خارج از جهان عرب به شمار می رود و در پاریس اقامت دارد، در مصاحبه ای با پایگاه خبری الانتقاد، به سوالات خبرنگار این پایگاه خبری در مورد انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه پاسخ داد.

مردم فرانسه برای اقتصاد رأی می دهند نه سیاست خارجی

وی در مورد ویژگی منحصر به فرد این انتخابات نسبت به دوره های قبل گفت که برگزاری این انتخابات در دوره بحران در بازارهای جهانی باعث شده است که کاندیداها به این فکر بیفتند که راهکارهای خود برای مقابله با این بحران و میزان توان خود برای مقابله با نتایج آن را تشریح کنند، آنها باید به مردم بگویند که چه رویکردی را انتخاب خواهند کرد، آیا به دنبال آزاد کردن فرانسه از این بحران به تنهایی برخواهند آمد یا اینکه می خواهند اتحادیه اروپا را نجات دهند؟ بالا رفتن میزان شرکت کنندگان در این دوره نشان داد که مردم چیزهایی غیر از سیاست را می خواهند، من اعتقاد دارم که آنها در دوره بعد نیز بر همین رویکرد تاکید خواهند کرد.

این کارشناس بین المللی تاکید کرد که غیر از عوامل اقتصادی، سایر عوامل در این روند تاثیر زیادی نداشته اند، هیچ کس در پاریس به علت مواضع فرانسه نسبت به سوریه پای صندوق های رأی نرفته است، همچنین نظرسنجی ها نشان می دهد که فرانسوی ها رویکردهای خود نسبت به سارکوزی را به علت پیروزی وی در لیبی بر معمر القذافی تغییر ندادند و حتی دولت این کشور را به علت داشتن روابط حسنه با دولت زین العابدین بن علی در تونس مجازات نکرده اند.

فرانسوی ها سیاست کشورشان را وابسته به آمریکا می بینند

وی می افزاید: فرانسوی ها این اعتقاد را دارند که کشورشان مرتبط با سیاست خارجی آمریکا است، بویژه بعد از اینکه موضع خود را به عنوان عضو کامل ائتلاف ناتو به دست آورده است، البته با تمام این احوال سیاست خارجی فرانسه کمترین نقش را در حضور انتخاباتی مردم داشته باشد.

این کارشناس جهانی در ادامه در مورد احتمال برگزیده شدن سارکوزی در دور دوم انتخابات گفت که سارکوزی برای رسیدن مجدد به الیزه به معجره نیاز دارد، بویژه بعد از سیلی سختی که در دور اول دریافت کرد، او تنها رئیس جمهوری است که در دوره اول انتخابات ریاست جمهوری رده دوم را به دست آورده است، این نشان می دهد که بیشتر فرانسوی ها او را برای دور دوم به عنوان رئیس جمهور نمی خواهند.

سارکوزی در صورت پیروزی سیاست هایش را تغییر نخواهد داد

وی در مورد مواضع سارکوزی در قبال ایران و سوریه در صورت احتمال انتخاب مجدد گفت که وی در این صورت سیاست های خود را تغییر نخواهد داد، چرا که این سیاست ها از سوی آمریکا ناشی می شود و تعبیری متفاوت از سیاست های آمریکا است، من از همه می خواهم که اهمیتی به اختلافات ظاهری موجود در این سیاست ها ندهند، از سوی دیگر کشورهای خلیج فارس و سایر دولت های عربی در فتنه ای غرق هستند که غرب برای بهبود اوضاع امنیتی اسرائیل و تسلیم شدن جریان مقاومت و بازدارنده آن را طراحی کرده است، این یعنی اینکه سارکوزی هیچ تغییری در سیاست های دور اول خود در صورت انتخاب شدن نخواهد داد.

مواضع اولاند در قبال ایران و سوریه

جلول در مورد مواضع فرانسوا اولاند رقیب سارکوزی که بیشترین شانس برای رسیدن به الیزه را دارد، گفت: اولاند نیز مواضع خود را به صورت مزایدهایی در قبال سوریه مطرح کرد[دست بالا گرفت]، تا جایی که گفت حتی حمله به سوریه خارج از چارچوب سازمان ملل را نیز تشویق خواهد کرد، اولاند البته به انگیزه های زیادی برای حمایت از منافع اسرائیل نیاز ندارد، چرا که همواره به ائتلاف ناتو در حزب سوسیالیست ها وابسته بوده است، به اعتقاد من سیاست اولاند در مورد ایران و سوریه مطابق هم است.

شهروندان عرب فرانسه متحد نیستند

جلول در مورد شهروندان عرب در فرانسه تاکید کرد که متاسفانه با وجودی که آنها از سوی یک جریان مشخص مورد هدف قرار دارند، اما خودشان متحد نیستند، این در حالی است که آنها فارغ از اینکه تونسی یا مراکشی یا لیبیایی یا مصری و عراقی هستند، هدف توطئه ها قرار دارند، با این وجود آنها تقسیم شده اند و تابعیت های درگیری را گاها به علل واهی ایجاد کرده اند که شکاف میان آنها را افزایش داده است، به همین علت مشکل است که بتوان یک فراکسیون انتخاباتی عربی یکپارچه در انتخابات ایجاد کرد، به همین علت است که دولت [سارکوزی ]نیز هجمه هایی را علیه مسلمان در زمینه های مختلف مانند گوشت حلال و حجاب و سایر مسایل مطرح کره است، این عوامل باعث شده که مسلمانان بیشتر به فرانسوا اولاند رأی بدهند.

به گزارش فارس، وی در مورد خطرات جبهه ملی فرانسه برای اعراب مسلمانان در فرانسه گفت: این در وهله اول برای فرانسوی ها خطر محسوب می شود، چرا که افکار فاشیستی و نژادپرستانه ای دارد، به همین علت این افکار نمی تواند فرانسه را از بحران خارج کند، بلکه عمق خطرات آن را افزایش می دهد، موضوع انزوایی که این گروه برای فرانسه مطرح می کنند، می تواند فرانسه را از بین ببرد، در مورد اعراب مسلمان نیز باید گفت که خطرات افراط گرایان راست گرا می تواند آنها را به قربانیانی تبدیل کند و قطعا عربها از این وضعیت متضرر خواهند شد. البته این مورد در میان مدت قابل پیش بینی نیست و در کوتاه مدت نیز تقریبا غیرممکن به نظر می رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین