کد خبر: ۱۵۴۱۸۳
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۳

رابطه جرم گیری دندان با سکته قلبی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مطالعه ای كه به تازگی انجام شده است نشان می دهد افراد مسنی كه به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهند نسبت به هم سن و سالان خود كه به این موضوع توجهی ندارند كمتر در معرض خطر حمله قلبی یا سكته مغزی قرار می گیرند.

محققان با بررسی 22 هزار بزرگسال 50 ساله و مسن تر در مدت هفت سال متوجه شدند احتمال ابتلاء به حمله قلبی و یا سكته مغزی در افرادی كه در سال قبل از انجام این مطالعه دندان های خود را جرم گیری كرده بودند كمتر است.

به گزارش رویترز، در جرم گیری دندان پلاك های بسته شده بر روی دندان و یا لثه پاك می شود. این پلاك ها محل تجمع باكتری هایی است كه می تواند به بیماری لثه منجر شود.

دكتر 'زو- یین چن' متخصص قلب و عروق در بیمارستان عمومی 'تایپه ویترانز' در تایوان گفت: این مطالعه در راستای تحقیقی است كه بیماری لثه را با افزایش خطر بیماری قلبی ارتباط داده است.

از آنجا بیماری لثه توسط عفونت باكتریایی ایجاد می شود محققان تصور می كنند كه این بیماری می تواند با حمله قلبی و یا سكته مغزی ناشی از بیماری مزمن التهاب رگ های خونی ارتباط داشته باشد.

چن به 'رویترز هلث' گفت: مطالعات نشان داده است كه درمان بیماری لثه می تواند سطح مواد التهابی در خون را كاهش دهد.

با این وجود هنوز كسی مطمئن نیست كه آیا معاینه مرتب توسط دندانپزشك می تواند از بروز حمله قلبی پیشگیری كند یا خیر.

در این مطالعه كه به تازگی انجام شده است، حدود نیمی از افراد سال قبل از آغاز این تحقیق، دندان های خود را جرم گیری كرده بودند و بقیه افراد این كار را انجام نداده بودند.

در طول هفت سال بعد از آغاز این مطالعه، 6/1 درصد از افراد گروهی كه دندان های خود را جرم گیری كرده بودند به حمله قلبی و 9/8 درصد به سكته مغزی مبتلا شدند.

این در حالی است كه در گروهی كه دندان های خود را جرم گیری نكرده بودند 2/2 درصد به حمله قلبی و 10 درصد به سكته مغزی مبتلا شدند.

محققان سپس سایر عوامل خطر ساز مانند بیماری های مزمن از جمله دیابت، فشار خون بالا و بیماری كلیه را بررسی كردند.

این مطالعه نشان داد كه جرم گیری دندان با 31 درصد كاهش خطر حمله قلبی در آینده و 15 درصد كاهش سكته مغزی ارتباط دارد.

به گزارش ایرنا،این مطالعه در شماره 5 آوریل 2012 مجله "American Journal of Medicine" منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین