کد خبر: ۱۵۴۳۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۵

پيام امنيتي ايران به اماراتي ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: انتشار اخبار استقرار چندین جنگنده‌ اف ـ ۲۲ نیروی هوایی آمریکا در پايگاهي در امارات،‌ واكنش مسئولان كشور از جمله وزير دفاع،‌ فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا و نمايندگان مجلس را برانگيخت.

در اين راستاسردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم با اشاره به استقرار جنگنده‌های آمریکا در امارات گفت: استقرار هواپیماهای اف- 22 آمریکا در یک پایگاه اماراتی، اقدامی مضر است و امنیت منطقه را به‌هم می‌زند. وی با اشاره به حضور نیروهای خارجی در منطقه تصریح کرد: این حضورها را در منطقه بی فایده و مضر می‌دانیم و بیشتر در جهت ایجاد یک جو روانی و ناامنی در منطقه است و ما اینها را مفید نمی‌دانیم.

وحیدی تصریح کرد: کشورهای منطقه خودشان باید تامین کننده امنیت منطقه باشند و بومی سازی امنیت از مسیر همکاری بین کشورها می‌گذرد.

وزیر دفاع همچنین اظهار داشت: حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در منطقه جز پیچیده‌تر کردن وضعیت و ناامن سازی، آثار دیگری نخواهد داشت.

واكنش اعضاي كميسيون امنيت ملي

در اين ميان دو نفر از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگوهايي با ‍«تهران امروز» ضمن محكوم كردن اين اقدام آن را در راستاي توطئه هميشگي استكبار توصيف كردند. ‌محمد اسماعيل كوثري نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در خصوص استقرار جنگنده‌هاي اف _ 22 در امارات آن را به ناتواني و بي‌خاصيت بودن مسئولان كشور امارات نسبت داده و گفت كه استقرار چنين سلاحهايي در كشور امارات بيش از هرچيز ناتواني مسئولين اماراتي را روشن مي‌سازد.

وي در مورد موضع گيري كشور مان در خصوص استقرار اين سلاحها در امارات به توصيه و تاكيد بسنده كرده و افزود: ايران به امارات توصيه مي‌كند كه خود را بيش از اين به بيگانگان وابسته نكند چرا كه روزي مي‌رسد كه آمريكا پشت آنها را نيز خالي كند. نماينده تهران ادامه داد:ايران نبايد عكس العمل خاصي در مقابل اين اقدام نشان بدهد چرا كه كشورهاي غربي موضوع كوچكي مانند مالكيت جزاير سه گانه را آنقدر بزرگ مي‌كنند كه مسئولان امارات دچار توهم مي‌شوند.

كوثري خاطرنشان كرد:‌ استقرار چنين اسلحه‌هايي در كشورهاي عربي به اين خاطر است كه آمريكا بتواند كارخانه‌هاي اسلحه‌سازي خود را سرپا نگه داشته و تسليحات نظامي خود را به اين كشور‌ها بفروشد. نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: آمریکا و انگلیس برای تداوم حضور در منطقه، تنش‌زایی و چالش‌آفرینی را میان همسایگان خلیج فارس دنبال می‌کنند زیرا با این کار هم نفت کشورهای عربی را به تاراج می‌برند و هم تجهیزات و تسلیحات نظامی از رده خارج خود را به آن‌ها می‌فروشند.

قرارداد خريد اسلحه از آمريكا دليل استقرار اف _22

رئیس کمیته دفاعی مجلس نيز چنين اعتقادي دارد؛ به عقيده غلامرضا كرمي نماينده كرمان، آمریکایی‌ها پایگاه‌های متعددی در منطقه دارند و امارات نیز پایگاه‌هایی را در این کشور در اختیار آمریکا گذاشته که این پروازها در آن صورت می‌گیرد، آمریکا هم گاهی دست به جابه‌جایی هواپیماهای خود از روی ناوها و پایگاه‌ها می زند و این موضوعی نیست که بتواند مهم تلقی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با «تهران امروز» ادامه داد:‌ کشورهای عربی قراردادهای مختلف خرید و همکاری نظامی با آمریکا و کشورهای اروپایی دارند اما این قراردادها را در موقع طرح مباحث سیاسی با دیگر کشورها از جمله ایران مطرح می‌کنند و حسب موقعیت سیاسی خاص جهت استفاده سیاسی به افشای آنها دست می‌زنند.

رئیس کمیته دفاعی مجلس تأکید کرد: ‌ امنیت خلیج فارس تنها با همکاری کشورهای حاشیه آن تأمین می‌شود و حضور نیروهای فرامنطقه‌ای جز ایجاد ناامنی، تشنج و اختلاف‌افکنی نتیجه دیگری ندارد که نمونه بارز آن ادعای واهی مقام‌های اماراتی درباره جزایر سه‌گانه است که به تحریک آمریکا و انگلیس هر از چندگاهی مطرح می‌شود.

استقرار جنگنده‌هاي اف- 22درمنطقه، يك حركت آمريكايي ـ‌ صهيونيستي

در همين حال كاظم جلالي سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به خبر استقرار جنگنده‌هاي اف- 22 آمريكا در پايگاهي هوايي در امارات گفت كه جمع‌آوري و انباشت تسليحات، منطقه را ناامن مي‌كند. كاظم جلالي در گفت‌وگو با ايسنا سياست ايران گريزي و ايران ستيزي را يك سياست از پيش طراحي شده توسط ايالت متحده آمريكا عنوان كرد و افزود: بر اين اساس، جمع‌آوري و آوردن تسليحات به داخل منطقه و انباشته كردن آن‌ها مي‌تواند منطقه را ناامن كند. وي خاطرنشان كرد: متاسفانه برخي كشورهاي عربي در اين سياست‌ ايران گريزي و

ايران ستيزي آمريكايي‌ها به نوعي ايفاي نقش مي‌كنند كه نه به نفع كشورهاي عربي و ملت‌هاي منطقه و نه به نفع صلح و امنيت منطقه است.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: آنچه همه بايد بدانيم اين است كه صلح و امنيت منطقه در يك فرآيند امنيت دسته جمعي و حضور تمام كشورهاي منطقه قابل تحقق است.

دستیابی ایران به توان هدایت‌موشک‌های دشمن به سمت اهداف دلخواه

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) نيز با اشاره به استقرار اين جنگنده‌ها در كشور امارات گفت كه هر موشکی قبل از اینکه به پیکره مقدس جمهوری اسلامی ایران آسیب برساند منهدم یا منحرف می‌شود و به هدفی که ما تعیین می‌کنیم اصابت می‌کند؛ این قابلیت جنگ الکترونیک است که طی آن، این ما هستیم که برای موشک دشمن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به پروژه فریب موشک‌های دشمن، گفت: این پروژه در پدافند هوایی کلید خورده و زمان عملیاتی شدن آن نیز به تشخیص قرارگاه است. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ادامه داد: هر زمان که تهدیدی صورت بگیرد، این سامانه‌ها به صحنه می‌آیند و وظیفه خودشان را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به توان پدافندی کشور در مقابله با انواع تهدیدات تاکید کرد: تجهیزات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) برای دفاع از حریم جمهوری اسلامی ایران با توانی بیشتر از صدها سپر موشکی عمل می کنند.

به گزارش تهران امروز،فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) همچنین با اشاره به موضوع استقرار سپر دفاع موشکی در خلیج‌فارس، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در بحث دفاعی، پدافند هوایی، دریایی و زمینی در وضعیت مطلوبی به سر می برد و اگر امروز برخی از کشورها به فکر این کار افتاده‌اند، قطعا احساس ضعفی در زمینه دفاعی می‌کنند. اسماعیلی تصریح کرد: ما توجهی به این قضایا نمی‌کنیم اما هوشیار بوده و به دنبال این هستیم که سیستم پدافند هوایی همیشه رو به رشدباشد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین