کد خبر: ۱۵۴۵۷۴
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴
از رویارویی ارشاد با ناشران تا نمایشگاه کتاب چشمه

ناشران معتبر، قربانی انتقام‌گیری‌های سیاسی شدند؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بیشترین جنجال ها و حاشیه های مربوط به نمایشگاه کتاب از زمانی آغاز شد که محمود احمدی نژاد قول داد نمایشگاه را به جایی دیگر منتقل کند. پیرو این اظهارنظر انقلابی، مسئولان وزارت ارشاد تصمیم گرفتند نمایشگاه کتاب را در سال 1386 به صورت دوپاره برگزار کنند. یعنی بخشی در محل سابق نمایشگاه ها (خیابان سئول) و بخشی در مصلای امام خمینی (ره). این تصمیم علامتی بود به شهردار تهران.

با مخالفت همه جانبه اهالی رسانه و اقشار فرنگی در نهایت مقرر شد که کل نمایشگاه به مصلای تهران منتقل شود. با این انتقال تا اندازه زیادی از حواشی مربوط به نحوه برگزاری نمایشگاه کاسته شد اما همچنان و هر ساله صحبت بر سر آماده سازی محلی مناسب برای این رویداد فرنگی رایج و برقرار است.

نبود استراحتگاه و امکانات رفاهی، فقدان سیستم های تهویه مناسب، بحث تقسیم بندی غرفه ها و سالن ها و اختصاص متراژ به ناشران مختلف از دیگر مواردی بوده که در چند سال اخیر اعتراض تعدادی از ناشران را برانگیخته است. منتقدان می گویند که نوع و محتوای کتاب نباید ملاک تخصیص متراژ باشد و می بایست همه چیز بر مبنای تعداد آثار تولیدی و یا تعداد صفحات منتشر شده هر ناشر در سال محاسبه شود.

وزارت ارشاد اما اصرار بر حمایت از ناشرانی دارد که در زمینه های مذهبی و انقلابی تولید می کنند و برای تشویق این دسته از نارشران، برنامه ها و مشوق های خاص در نظر دارد. امسال نیز نحوه تقسیم و تخصیص غرفه ها محل بحث بوده است چرا که بسیاری از ناشران با وجود افزوده شدن بر تعداد آثار تولیدی شان از متراژی کمتر از سال گذشته برخوردار شده اند.

وضعیت نشر چشمه اما به گونه ای دیگر است. این نشر که از جمله بزرگ ترین و معتبرترین ناشران کشور به حساب می آید و در حوزه ادبیات و فرهنگ فعالیت می کند، پس از ماجرایی که در زمان برپایی جشنواره گفت (گذر فرهنگی تهران) با همکاری شورای شهر پیش آمد، مورد غضب مسئولان وزارت ارشاد قرار گرفت. این جشنواره دو بار در سال گذشته در خیابان کریمخان برگزار شد و کتاب ها را با تخفیف به مشتریان عرضه کرد.

به گزارش سفیر، در نشستی که با حضور شهردار منطقه و اعضای شورای شهر در جریان این جشنواره برگزار شد، گزارشی از جانب مدیران دو نشر ثالث و چشمه در خصوص روند رو به افول نشر و تعطیلی کتابفروشی ها ارائه شد و این مسئله (اعتراض ناشران در حضور یاران قالیباف) وزارت ارشاد را خوش نیامد. دو نشر چشمه و ثالث با مشکلاتی در ارائه تولیدات خود به ارشاد برای کسب مجوز همراه شدند و از آن روز تاکنون دستور داده شده تا کتابی از آنها پذیرفته و اعلام وصول نشود. هرچند تا پیش از آن نیز روند صدور مجوز کتاب تعریفی نداشت.

حالا علاوه بر این مشکلات، نشر چشمه از حضور در نمایشگاه کتاب نیز محروم شده است. گفته می شود نشر کویر و امید فردا نیز مشمول این تحریم شده اند اما هنوز ادله قانونی و قضایی برای این ممنوعیت ها اعلام نشده و مشخص نیست که چرا و براساس کدام قانون، یک واحد انتشاراتی از حق و فرصت حضور در نمایشگاه سراسری و بین المللی کتاب تهران محروم می ماند. برخی مقامات ارشاد گفته اند که این ناشران تخلفات انضباطی مرتکب شده و یا صلاحیتشان برای حضور در نمایشگاه احراز نشده است. این مساله این سوال را به ذهن ها می آورد که مرجع تشخیص دهنده این صلاحیت چه مقامی یا چه دستگاهی است و آیا تاکنون همه نشران حاضر در ادوار مختلف نمایشگاه – اعم از ناشران داخلی و خارجی - مورد بررسی و ارزشیابی قرار گرفته‌اند؟ و سوال دیگر این است که چه کسی این صلاحیت را به یک مقام یا دستگاه داده است تا نسبت به نشری که به صورت قانونی و در چارچوب های موجود فعالیت می کند، ممنوعیتی در این سطح ایجاد کند؟ ضمن اینکه هیچ یک از ناشران کشور نمی توانند کتابی خارج از محدوده های معین منتشر کنند و همه کتاب ها پس از کسب مجوز از وزارت ارشاد روانه بازار می شوند.

اکنون نمایشگاه بین المللی کتاب تهران درحالی برگزار می شود که کاربران شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی، فراخوان هایی را برای یکدیگر منتشر می کنند تا در ایام ده روزه نمایشگاه کتاب، خرید خود را از فروشگاه نشر چشمه واقع در خیابان کریمخان انجام دهند. این دعوت ها هر روز دهان به دهان می گردد و فضای مجازی را پر می کند و این احتمال را به وجود می آورد که از 13 تا 23 اردیبهشت، کتابفروشی چشمه روزهای پرمشغله ای را پشت سر بگذارد. این انتشارات اعلام کرده که طی این روزها کتاب های خود را با تخفیف ویژه عرضه خواهد کرد.

به گزارش سفیر،باید دید استقبال مردم از کتابفروشی چشمه تا چه اندازه می تواند جبران کننده خلائی شود که از ممنوعیت حضور این نشر در نمایشگاه شامل حاصل شده است. آیا ارشاد به این اقدام نیز واکنشی دیگر نشان خواهد داد و خود را با حوزه نشر کشور پنجه در پنجه خواهد کرد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین