کد خبر: ۱۵۴۶۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۸۴ - ۱۵:۲۵

مرکل:من باید صدر اعظم باشم

آفتاب‌‌نیوز :  آنگلا مركل رهبر محافظه‌كار اتحاديه‌ي دموكرات‌ مسيحي آلمان  پس از برگزاري نشستي با اعضاي اين اتحاديه، شرايط خود را براي تشكيل دولت ائتلافي و از بين بردن بن بست سياسي كه به دنبال انتخابات بي‌نتيجه‌ي پارلماني، آلمان را فلج كرده اعلام داشت.

مركل 51 ساله در جمع خبرنگاران اظهار داشت: يكي از شرايط من اين است كه حزب سوسيال دموكرات بايد حزب محافظه‌كاران را به رسميت شناخته و من را صدراعظم آلمان بنامد.

اين در حالي است كه گرهارد شرودر صدراعظم آلمان كه حزبش در انتخابات پارلماني با اختلاف ناچيزي از محافظه‌كاران شكست خورد، در اقدامي غير منتظره تاكيد كرد كه بر مسند قدرت باقي خواهد ماند.

كلوس اويه بنتر، دبيركل حزب سوسيال دموكرات نيز پس از گفت‌وگوي مركل با خبرنگاران، بر اظهارات شرودر تاكيد كرد.

بنتر اظهار داشت: ما قصد داريم با اين ديد كه شرودر همچنان در راس حكومت باقي بماند و با هدف پيشبرد برنامه‌هاي خود، وارد مذاكرات ائتلافي شويم.

از آنجايي كه هيچ يك از احزاب CDU و SPD نتوانستند در انتخابات با متحدان خود حايز اكثريت آرا شوند، بنابراين سوسيال دموكرات‌ها  و دموكرات مسيحي‌هامجبور به تشكيل ائتلاف بزرگ هستند كه از دهه‌ي 60 تاكنون در آلمان چنين ائتلافي به وجود نيامده است. مناقشه‌ي اصلي ميان دو حزب آن است كه چه كسي (مركل يا شرودر) به عنوان صدراعظم در راس دولت قرار گيرد.

اين در حالي است كه نمايندگان حزب سوسيال دموكرات و دموكرات مسيحي پنجشنبه‌ي گذشته با يكديگر ديدار كردند و قرار است فردا  نيز نشست ديگري برگزار شود. هر دو طرف گفت‌وگوها را مقدماتي عنوان كرده‌اند.

مركل پيش از انجام هر گونه مذاكره‌ي جدي براي تشكيل ائتلاف، گفته بود كه تلاش مي‌كند تا با حزب سوسيال دموكرات به رهبري شرودر به اتفاق نظر دست يابد.

مركل همچنين اظهار داشت: به نظر من يك سري مسايل بايد در گفت‌وگوهاي مقدماتي حل و فصل شود تا بستر مذاكرات ائتلافي فراهم شود.

از سوي ديگر، شرودر با فشار فزاينده‌اي مبني بر كناره گيري از قدرت روبروست.

هفته‌ي پيش بازارهاي تجاري آلمان اميدوار بودند تا با روي كار آمدن مركل و حزب موتلفه‌اش دموكرات‌هاي آزاد ، اصلاحات بازار كار اين كشور به مرحله‌ي اجرا در آيد.

در روزهاي اخير رسانه‌هاي آلمان نيز خود را به بن بست سياسي وارد كرده‌اند. روزنامه‌ي فايننشيال تايمز آلمان موضع شرودر را غير ميهن پرستانه خواند و از صدراعظم اين كشور خواست تا از درخواست‌هايش چشم پوشي كند.

در همين حال، خبرگزاري فرانسه گزارش داد: نمايندگان برجسته‌ي اتحاديه‌ي دموكرات مسيحي  و سوسيال مسيحي  روز دوشنبه با يكديگر ديدار كردند.

يورگن روتگرز، استاندار راين وستفالياي شمالي در جمع خبرنگاران بيان داشت: از چند روز پيش معلوم شد كه شرودر از مواضعش عقب نشيني كرده است.

وي افزود كه انتظار دارد حزب سوسيال دموكرات با صدراعظمي شرودر مخالفت كنند.

در همين حال ولفگانگ شويبل، معاون رييس گروه پارلماين اتحاديه‌ي دموكرات مسيحي به راديوي آلمان گفت كه كاملا طبيعي است كه وقتي محافظه‌كاران با سوسيال دموكرات‌ها دولت ائتلافي تشكيل دهند، حزب قدرتمند‌تر كانديداي خود را صدراعظم معرفي خواهد كرد.

وي افزود: ما  با سوسيال مسيحي‌ها يك ائتلاف هستيم و شرودر بايد اين را بپذيرد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین