کد خبر: ۱۵۴۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹

5 سال حبس برای دانشمند هسته ای!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به نوشته روزنامه ديلي ميل، قضات دادگاهی در فرانسه روز جمعه عدلان هیشور، فیزیکدان سازمان اروپایی در امور تحقیقات هسته‌ای (سرن) را با اتهام تلاش برای اجرای عملیات تروریستی مجرم شناخت و به پنج سال زندان محکوم کرد.

عدلان هیشور که دارای تابعیت دوگانه فرانسوی و الجزایری است و در انگليس تحصيل كرده، پس از آنكه پليس فرانسه ايميل‌هاي وي را به سازمان تروريستي القاعده رهگيري كرد، در اكتبر سال 2009 دستگير شد.

مرکز سرن، واقع در مرز فرانسه و سوئیس، به دلیل برنامه تحقیقات در زمینه ذرات بنیادی و به خصوص راه‌اندازی دستگاه "برخورددهنده هادرون" در سال ۲۰۰۸ میلادی شهرت دارد.

ظاهرا پلیس اطلاعاتي فرانسه زمانی درصدد کنترل ایمیل‌های این شخص برآمد که یکی از اطلاعیه‌های شبکه القاعده از آدرس ایمیل وي برای رئیس‌جمهوري فرانسه ارسال شد.

در برخی از این ایمیل‌ها، عدلان هیشور محل‌هایی در اروپا از جمله تعدادی از پایگاه‌های نظامی فرانسه در نزدیکي مرکز سرن را به عنوان هدف‌های مناسب برای حملات تروریستی پیشنهاد کرده بود.

پلیس در جستجوی خانه والدین عدلان هیشور در نزدیکی مرز فرانسه و سوئیس مجموعه مفصلی از جزوه‌های تبلیغاتی القاعده و سایر گروه‌های افراطی را یافت.

این ایمیل‌ها حاوی تبادل نظر بین عدلان هیشور و فردی بود که به گفته دادستانی رابط گروه موسوم به القاعده مغرب اسلامی محسوب می‌شد.

القاعده مغرب اسلامی به عنوان شاخه شبکه القاعده در شمال آفریقا شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر مسئول یک رشته عملیات خرابکاری در منطقه بوده است.

پلیس فرانسه با استناد به این ایمیل‌ها، عدلان هیشور را به برنامه‌ریزی برای اجرای عملیات تروریستی در خاک فرانسه، مشابه حملات یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا، متهم کرد.

این فیزیکدان فرانسوی - الجزایری از زمان بازداشت تا زمان برگزاری محاکمه به مدت دو سال‌ و نیم در زندان بود.

محاکمه وي در اواخر ماه مارس آغاز شد و وی در آغاز محاکمه اعتراف کرد که به دلیل فشار روانی، به ارسال ایمیل‌های مورد استناد دادستانی مبادرت کرده بود اما در نظر نداشت به عملیات تروریستی دست بزند.

به گزارش ایسنا،با این وجود، قضات دادگاه گفتند که محتوای این ایمیل‌ها از محدوده تبادل نظر یا تبلیغ سیاسی و دینی فراتر رفته و "به حوزه تروریسم و اقدامات خشونت آمیز وارد شده است." به گفته آنان، متهم درصدد ایجاد هسته‌های عملیات تروریستی در فرانسه برآمده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین