کد خبر: ۱۵۴۹۸۱
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۸

احتمالات قیمتی برای طلا در روزهاي آتي

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: درساعات پایانی این معاملات اعلام شد که مجموع عوامل مختلف (فوندامنتال‌ها) نهایتا موجب شده تا برای بازگشت قیمت طلا به سطح بسته شده فعلی، طلا از بابت تقویت ارزش دلار آمریکا 20/6 دلارکاهش و از بابت خریدهای عمده 5/12 دلار افزایش داشته که معدل این دو عدد بیش از 6 دلار به نرخ طلا افزوده است. در ساعات پایانی معاملات هفتگی مقارن با زمان انتشار گزارش مشاغل ماه آوریل در آمریکا قیمت طلا به سرعت افزایش یافت و در بالاترین حد در بازار نیویورک تا 1647 دلار هم رسيد. 

در این هفته در بازارهای جهانی قیمت طلا تحت تاثیر سه عامل مشخص بود. تاثیرگذارترین آنها این بود که خبر رسید در ماه آوریل در آمریکا تنها 115 هزار شغل جدید ایجاد شده است. دپارتمان مشاغل در این کشور اعلام کرد که با وجود انتظار برای به وجود آمدن حداقل 163 هزار شغل جدید در این کشور تنها 115 هزار شغل در بخش غیرکشاورزی ایجاد شده است. این شرایط ارزش دلار آمریکا را در مقابل يورو کاهش داد از این رو قیمت طلا به سرعت تا 1647 دلار افزایش یافت. نرخ بیکاری در این کشور البته تا 1/8 درصد افت کرده و گفته مي‌شود كاهش اخير بيشتر به دليل كاهش نرخ مشاركت و نبود علاقه برای جست‌وجوی کار در بین بیکاران بوده است . 

ماه آوریل تقریبا دومین ماهی است که در آمریکا برابر با انتظارات کارشناسان شغل ایجاد نشده است. از این رو ضمن تضعیف ارزش دلار این کشور که موجب افزایش قیمت طلا و سایر کالاها شده است، امکان به جریان افتادن برخی سیاست‌های پولی در کمیته بازار باز فدرال رزرو در ژوئن (خرداد ماه) تقویت شده است. 

در واقع دومین پتانسیل موثر برای بالا رفتن قیمت طلا از منظر کارشناسان وارد فاز جدیدی از گمانه‌زنی‌ها می‌شود. به این ترتیب پیش‌بینی شده تا با امکان سنجی‌های جدید برای تزریق پول و خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو بازدهی دلار آمریکا در مقابل اوراق قرضه کاهش یافته و قیمت طلا همراه با یورو افزایش یابد. در این صورت پیش‌بینی شده قیمت طلا تا 1800 دلار افزايش یابد. از دسامبر سال 2008 تا ژوئن 2011 تقریبا 7/2 تریلیون دلار در قالب تسهیل مقداری (quantative easing) به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تزریق شده است. قیمت طلا در سپتامبر سال 2011 در بالاترین سطح تاریخی خود به 1923 دلار رسید. البته قیمت لحظه‌ای آن 1930 دلار اعلام شده بود. در صورت استفاده از دور سوم آن قیمت اغلب کالاهایی که با دلار آمریکا معامله می‌شوند افزایش خواهد یافت. سیاست انبساطی افزایش تقاضا و البته افزایش شاخص‌های بازارهای سهام را به دنبال خواهد داشت. 

بازارهای مالی جهان در روزهای اخیر نیز همچنان چشم انتظار نتایج نهایی سومین عامل موثر در نوسان قیمت طلا و ارزش یورو هستند. دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه کماکان با احتمال برنده شدن اولاند رقیب سارکوزی همراه است. اين موضوع آينده يورو را با ابهام روبه‌رو كرده است.
فرانسوآ اولاند سوسیالیست در انتخابات امروز یکشنبه فرانسه به احتمال زیاد راهی کاخ الیزه می‌شود تا به انتظارات برخی برای تغییرات اصولی در چشم‌انداز سیاست‌های اقتصادی در اروپا جامه عمل بپوشاند. این انتخاب به عقیده کارشناسان، کاهش ارزش یورو و افت قیمت طلا در کوتاه‌مدت را در پی خواهد داشت. اولاند بارها در مبارزات انتخاباتی خود از سیاست‌های یکجانبه آلمان در حمایت بی‌چون و چرا از یورو انتقاد کرده بود. در یونان نیز انتخابات پارلمانی در حال انجام است که البته نگرش خوبی نسبت به احزاب موجود وجود ندارد. 

انتظار این است که در هفته‌های پیش رو به شرط موفقیت نهایی اولاند در انتخابات فرانسه در اروپا فشارهایی برای کاستن از سختگیری‌های ریاضتی و یافتن راه‌هایی برای انبساط مالی افزایش یابد که یورو را در کوتاه‌مدت تضعیف خواهد کرد. در این راستا ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا گفته بود اگر شرایط اقتصادی در منطقه بدتر شود نمی‌توان جلوی تزریق پول بیشتر به اقتصاد را گرفت. به گفته کارشناسان با وجود شرایط فعلی قیمت طلا در کوتاه مدت با تضعیف یورو در مقابل دلار آمریکا کاهش خواهد یافت و در این راستا امکان کاهش قیمت سایر کالاها نیز وجود دارد. 

اما در بلندمدت قیمت طلا نظر به تغییر جهت برنامه‌های ریاضتی در اروپا و انبساط پولی احتمالی در صورتی که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را کاهش دهد و اوراق قرضه دولتی خریداری شود، قیمت طلا دوباره در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. 

در این زمینه گفته شده یکی از نشانه‌هایی که در مورد کمرنگ شدن برنامه‌های ریاضتی از هم‌اکنون پیداست، اجلاس هفته آینده بانک مرکزی انگلیس است که بنا بر برخی پیش‌بینی‌ها امکان اجرایی شدن دور جدیدی از تزریق پول به اقتصاد این کشور توسط این بانک وجود دارد. برنامه انبساطی 50میلیون پوندی قبلی در این کشور کم کم سررسید می‌شود و گفته شده که این بانک در نظر دارد یک برنامه 25 میلیون پوندی را به دلیل برخی اخبار و داده‌های اقتصادی ناامیدکننده برنامه‌ریزی کند. 

در همین راستا در نظرسنجی در انگلیس از میان 22 شرکت‌کننده اصلی ازمیان دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران بازارهای آتی، مدیران پولی و تحلیلگران تکنیکال 10 نفر به افزایش قیمت طلا در هفته‌هاي آینده رای داده‌اند. 

بنابراین می‌توان با اتکا به عواملی از این دست انتظار داشت که قیمت طلا طی هفته‌های آینده بازهم شاهد کاهش قیمت باشد، اما در بلندمدت باید دید که بازارهای مالی جهان درقبال اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی دولت‌ها چه واکنش‌هایی را در ارقام کالاها و ارزها رقم خواهند زد. 

به گزارش دنیای اقتصاد،نکات اشاره شده در تحلیل‌های فوق در حالی است که تا 3 خرداد ماه بازار داخلی در کشور چشم‌انتظار نتایج اجلاس بغداد است. اتفاقی که از چشم کارشناسان و تحلیلگران پنهان نمانده و البته مورد مداقه نیز هست. افزایش قیمت نفت و طلا در پی نرسیدن احتمالی طرفین به یک توافق برد برد و افزایش نگرانی‌ها قطعا بر قیمت طلا نیز موثر خواهد بود. عکس این شرایط نیز البته صادق است و یافتن راه‌های عملی برای تعیین تکلیف نهایی مذاکرات ایران و غرب آب سردی بر تلاطم قیمت‌ها خواهد ریخت.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین