کد خبر: ۱۵۵۳۴۳
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۶

بحث نمايندگان مردم، از حوصله رييس شوراي شهر خارج شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: داغ‌ترين بحث چهارصدوشصتمين جلسه علني شوراي شهر تهران مربوط به مصوبه اخير شوراي عالي شهرسازي و معماري براي تغيير برخي پهنه‌بندي‌ها و تراكم‌ها در طرح تفصيلي جديد شهر تهران بود كه بدون اطلاع شوراي شهر صورت گرفته بود. 

شوراي عالي شهرسازي اخيرا در مصوبه‌اي به تمامي اراضي متعلق به وزارت راه و شهرسازي كاربري مسكوني (R) و مختلط مسكوني و تجاري (M) داده بود كه به اعتقاد اعضاي شوراي شهر اعم از بيادي، دانشجو، نجفي و ابتكار اين اقدام غيرمنطقي و فاقد پشتوانه استدلالي بود، اما مهدي چمران اعتقاد داشت كه شوراي عالي اختيار قانوني اعمال تغييرات در طرح تفصيلي را دارد.

آن‌طور كه چمران از علت اين مصوبه شوراي عالي شهرسازي پرده برداشت، ظاهرا از آنجا كه بخش عمده زمين‌هاي متعلق به وزارت راه و شهرسازي در پهنه سبز (G) قرار گرفته بود، مسوولان اين وزارتخانه اعتراض كرده و گفته بودند كه استدلال صحيحي پشت اين شيوه پهنه‌بندي وجود ندارد. آنها همچنين با هدف كنترل قيمت مسكن و سياست‌هاي كلان وزارتخانه متبوع خود در اين حوزه، خواستار تغيير در پهنه‌بندي طرح تفصيلي شده بودند.

در اين ميان رسول خادم ـ رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران ـ با استدلال نياز تهران به توليد مسكن، اين اقدام را در راستاي سياست تامين مسكن در پايتخت دانست و تلويحا با بخشي از مصوبه شوراي عالي شهرسازي موافقت كرد.

به گزارش ايسنا، حمزه شكيب ـ رييس كميسيون عمران شوراي شهر تهران ـ كه پاي ثابت بحث و تبادل نظر درباره طرح تفصيلي است اما، با يك ساعت تاخير به اين جلسه رسيد.


چمران به شكيب اجازه صحبت درباره طرح تفصيلي را نداد
در شرايطي كه بحث اصلي تغييرات طرح تفصيلي جديد بدون اطلاع شوراي شهر توسط برخي اعضا به حاشيه‌هاي سياسي كشيده شده و محل چالش در خصوص سياست‌هاي دولت شده بود، مهدي چمران ـ رييس شوراي شهر تهران ـ به شكيب اجازه سخن گفتن نداد.

ظاهرا سريال دنباله‌دار تذكرات اعضاي شوراي شهر در خصوص مشكلات جديد طرح تفصيلي از حوصله چمران خارج شده بود و به همين خاطر سخنان معصومه ابتكار ـ رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران ـ را قطع كرد و گفت: اين بحث‌ها چه فايده‌اي دارد.

ابتكار تاكيد داشت كه حداقل فايده اين بحث‌ها اين است كه مردم خواهند دانست موضع شوراي شهر در قبال تغييرات يك شبه اعمال شده در طرح تفصيلي چيست؛ اما چمران خطاب به ابتكار گفت كه موضع شخصي شما، موضع شوراي شهر نيست و اين تغييرات هم يك شبه صورت نگرفته است.

چمران در واكنش به اصرار شكيب براي تذكر در اين رابطه، به او گفت: دير به جلسه آمديد و نمي‌توانيد صحبت كنيد.

اما در نهايت حبيب كاشاني‌ ـ ديگر عضو شوراي شهر تهران ـ واسطه شد تا رييس جلسه به شكيب هم وقت سخن گفتن بدهد و محمدعلي نجفي هم به شوخي بخشي از وقت خود را به شكيب داد تا به عنوان رييس كميسيون عمران شورا در اين رابطه صحبت كند.

با اين حال چمران خطاب به شكيب كه مسائل رخ داده درباره طرح تفصيلي را كليدي مي‌دانست، گفت: در جلسه روز يكشنبه، صبح تا ظهر درباره اين مسائل كليدي صحبت كرديم. اكنون تنها يك دقيقه فرصت داريد و اگر صحبت نكنيد، زمان اين بحث تمام شده و بايد به دستور جلسه رسيدگي كنيم.

لحن تند چمران از يك‌سو و محدوديت يك دقيقه‌اي زمان كه براي استماع سخنان شكيب در نظر گرفته بود، در نهايت موجب شد كه شكيب از صحبت كردن صرف نظر كند و جاي تذكر او به عنوان يكي از مطلع‌ترين اعضاي شوراي شهر از طرح تفصيلي، در جلسه امروز خالي ماند.


اگر صلوات نبود، صحن شورا شاهد مجادله‌هاي بيشتري بود! 
فضاي شوراي شهر پس از حدود يك ساعت بحث درباره اقدام شوراي عالي شهرسازي در قبال طرح تفصيلي جديد شهر تهران، بسيار متشنج شده بود، به طوري كه در هنگام بررسي لايحه «بودجه پيشنهادي سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري تهران در سال 1391» برخي اعضاي شورا مدام با يكديگر مجادله مي‌كردند، تا جايي كه چمران در بخشي از جلسه براي فيصله دادن به دلخوري كه ميان خادم و بيادي بالا گرفته بود، همگان را به قرائت صلواتي دعوت كرد و خلاصه، اگر صلوات نبود، مجادله‌هاي بيشتر در صحن شورا رخ مي‌داد! 

ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین