کد خبر: ۱۵۵۶۸۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۹

«شیر در کمین»، رزمایش 17 کشور در اردن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مانور نظامی با عنوان "شیر در کمین 2012 " با حضور 12 هزار نظامی از 17 کشور جهان در اردن برگزار می شود.

این مانور نظامی در نیمه ماه میلادی جاری آغاز می شود و هدف از آن تقویت توانمندی های نظامی و حرفه ای نیروهای شرکت کننده برای مقابله با چالش های امنیتی اعلام شده است.

"روبرت بوکهولت" از مقامات ارشد ارتش آمریکا در این باره گفت: "شیر در کمین"، یک رزمایش مشترک است که میان آمریکا و نیروهای نظامی کشورهای هم پیمان و دوست برای رویارویی با چالش های فعلی و آینده در زمینه تهدیدات علیه امنیت ملی برگزار می شود.

بوکهولت به نام کشورهای شرکت کننده در این تمرین نظامی اشاره ای نکرد.

وی اضافه کرد: ما حق هر کشور حاضر در این رزمایش را برای اعلام نکردن مشارکت خود محفوظ می دانیم. شرکت کنندگان در این رزمایش نظامی از روز دوشنبه گذشته در اردن مستقر شده اند تا مقدمات برگزاری تمرین های زمینی، هوایی و دریایی را فراهم کنند. 

برخی از رسانه ها، این عملیات نظامی را به ناآرامی های موجود در سوریه -کشور همسایه اردن- نسبت می دهند و مانور نظامی "الأسد المتأهب" (شیر در کمین) را پیامی به "بشار الأسد" رئیس جمهور می دانند.

با این حال، بوکهولت گفت که انجام رزمایش نظامی "شیر در کمین" در سال 2012 هیچ ارتباطی با هیج یک از حوادث جهان و سوریه ندارد. همزمانی این رزمایش با تحولات سوریه، تصادفی است.

سایت اینترنتی وزارت دفاع آمریکا قبل از این نوشته بود که این رزمایش از روز 7 تا 28 ماه می 2012 برگزار می شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، این رزمایش بزرگ نظامی در اردن با نهمین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی نیروهای عملیات ویژه "سوفکس 2012 " در اردن همزمان شده است. کنفرانس سوفکس 2012 با موضوع عملیات های ویژه مقابله با تروریسم و امنیت ملی با مشارکت 58 کشور در حال برگزاری در اردن است. این نمایشگاه و کنفرانس کار خود را از روز دوشنبه گذشته آغاز کرده است.

در همین حال عربستان سعودی اعلام کرد چهار نیروی دریایی، هوایی، زمینی و پدافند هوایی از ارتش این کشور در رزمایش شیر در کمین در اردن مشارکت می کنند.

6 کشور شورای همکاری خلیج فارس نیز پیش از این رزمایش مشترک آبی خاکی با نیروهای نظامی آمریکا در بحرین برگزار کرده بودند.

اردن یکی از همپیمانان اصلی آمریکا در منطقه به شمار می رود. براساس آمارهای رسمی، اردن در پنج سال گذشته کمک های نظامی اقتصادی به ارزش 4 میلیارد و 200 میلیون دلار از آمریکا دریافت کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین