آفتابنیوز : آفتاب: این شهروند که تجربه شخصی خود را از داشتن خودروی سمند نوشته است به عدم هماهنگی در تعمیرگاه های مجاز ایران خودرو پس از خرابی اتومبیل اشاره می کند و اینکه سرگردانی او را آزرده خاطر کرده است.
متن کامل نوشته این شهروند به شرح زیر است:
با سلام واحترام
اینجانب رضا حسینی جبلی دارنده خودروملی سمند LXEF7 پایه گاز سوز به شماره بدنهCF063281 ودارای کارت طلایی 3 ستاره ،مطلبی را به استحضار می رسانم وامیدوارم با استعانت از خداوند متعال واخلاق حرفه ای نمایندگی مجلس، وزارت، استادی دانشگاه ونیزخبرنگاری خودحتی المقدور نسبت به انتشار وانعکاس وپیگیری آن اقدام بفرمایید شایدموجب شود مصیبتی که برسربنده آمد برسردیگران نیاید.
1-درروزپنج شنبه تاریخ21/2/91همراه با همسرم که به تازگی از بستر بیماری(سکته مغزی منجر به فلج شدن مقطعی سمت چپ بدن) برخواسته وفرزندم به وسیله خودرواشاره شده که تاریخ تحویل آن10/11/90 می باشد وفقط5607کیلومتر کارکرد داردازحومه شهر دماوند عازم مسافرت به اصفهان شدیم. (راه مرا خوانده بود)
2-ساعت 20/14 دربزرگراه بسیج ابتدای ائمه اطهار(ع) خودرو دچار لرزش های غیرعادی شدکه خوشبختانه درکنار بزرگراه ،محلی برای پارک بودبه ناچار خودرو رادرکنار اتوبان پارک کرده وبا امداد خودرو تماس گرفتم.
3- پس از مدتی امدادگربربالین خودرو ملی حاضر شدواولین جمله ایشان بعد از سلام این بود"شماهم گول کم مصرف بودنش را خوردید؟" وبعد با تست نقاط مختلف وآزمون وخطاهای متعدد اعلام کردمیل سوپاپ خودرو مشکل دارد وباید تماس بگیرید خودروبر بیاید وخودرورا به تعمیرگاه منتقل نماید. بنده پرسیدم شما نمی توانیدهماهنگ کنیدکه زوتربیایند؟ایشان فرمودند ما وظیفه نداریم شماباید مجدداً با امداد خودرو تماس بگیریدودرخواست خودرا مطرح نمایید.
4- بنده که چاره ای جز اطاعت نداشتم مجدداً با امدادتماس گرفته ودرخواست کمک کردم.
5- بعداز مدتی خودروبر(که انسان بسیار شریفی بودند) تشریف آوردند وفرمودندشما باید همسر وفرزندت را با خودرویی دیگربفرستی بروندتامن بتوانم خودرو شماراببرم چون ما اجازه نداریم خودرو دارای سرنشین را حمل کنیم.
6- بنده برای بار چندم با امداد تماس گرفتم ودرخواست همکاری نمودم که جواب منفی بود ودر پاسخ به اینجانب که گفتم کارت طلایی3ستاره چه معنی دارد؟ گفتند: "آقا شما چقدر پرتوقع هستید ماوظیفه نداریم برای شما ماشین بگیریم فقط می توانیم خودرو را حمل کنیم".
7- دراین حالت بنده که دچارسردرد شدیدبه واسطه بیماری فشار خون واز اوضاع پدید آمده بسیار عصبی شده بودم اعتراض های ناروایی کردم که مفید واقع نشد وبرای بار دوم تسلیم نظرتولیدکننده خودرو ملی شدم. پس از گرفتن تاکسی ون، خانواده و وسایل مسافرت را سوار برتاکسی وخود نیز سوار برنیسان خودروبر شدم وقرار شدتاکسی هم به دنبال ماحرکت کند.
8- درحال حرکت از راننده پرسیدم از کدام تعمیرگاه پذیرش گرفتید؟ گفتند از1038 وساعت32/16بودکه به نمایندگی 1038رسیدیم. پس از اینکه خودروبر زنگ تعمیرگاه را زد فردی در تعمیرگاه را بازکردوگفت هیچ هماهنگی با ما نشده ونمی توانیم خودرو را پذیرش کنیم.
9-مجدداً با امداد خودرو تماس گرفته شد،که ظاهراً تعمیرگاه1133 را معرفی کردندکه به اتفاق به آن تعمیرگاه مراجعه کردیم وآنجاهم گفتند هیچ هماهنگی با ما نشده ونمی توانیم پذیرش کنیم.(وضعیت مارامجسم کنید، ما سرگردان خیابان های شلوغ تهران وخانواده ام با آن وضعیت بیماری درون تاکسی ون به دنبال ما).
10- من که دستم ازچاره کوتاه وتماس های مکررم با امداد خودروهم بی نتیجه بودمجدداً به تعمیرگاه1038 مراجعه والتماس کردم که خودرو را بدون داشتن مسئولیت وحتی بدون قبض رسیدفقط اجازه بدهند موقتاًخودرو درون تعمیرگاه باشدتاشنبه بیایم وتعیین تکلیف کنم که متاسفانه باز هم قبول نکردند.
11- بنده که از ناحیه سرگردانی خانواده وشرمندگی از خودروبروسردرد شدیدبه واسطه فشارخون بالاتحت فشار روحی بودم ازخودروبر خواستم خودرورادرخیابان بگذاردوبرود.خودوخانواده ام نیز که دیگر رمق ادامه سرگردانی نداشتیم خودرو راجلو تعمیرگاه 1038 قفل کرده ومحل را به مقصددماوند ترک کردیم.حالا چه سرنوشتی راباید دنبال کنم بماند برای مقال ومجال بعدی.
این فقط داستان 5یا6ساعته من با ایران خودرو بود که قطعاً با این شیوه مدیریت ،ما درابتدای راه هستیم وباید منتظر مصائبی بالاتر ازناحیه این شرکت خودروسازملی باشم، که موارد بعدی رانیز سلسله وار خواهم نوشت.
با توجه به آنچه که به استحضاررسیدقضاوت ونگرشی منصفانه راجع به موارد زیر مورد استدعا است:
1- آیادر سالی که به تدبیر مقام معظم رهبری سال تولید ملی وحمایت ازکاروسرمایه ایرانی نام گرفت خودرو سمند شایستگی نام خودروملی را دارد؟
2- کدام صنعت خودروسازی درجهان سراغ دارید که با این همه حمایت دولت وملت تولیدی داشته باشد که درکیلومتر5000 دچار اشکال فنی اساسی شود؟
3- این نوع رفتار با مشتری باکدام شرع وآیین وقانون سنخیت دارد؟
4- مشتری درکدام حداسفل وادنی ازسازمان عریض وطویل ایران خودروقراردارد؟
5- وزارت صنعت معدن وتجارت نظارت عالیه خود راچگونه اعمال می کند؟
6- نمایندگان ما درمجلس شورای اسلامی چگونه ازحق موکلین خوددفاع می کنند؟
7- با وضعیتی که عرض کردم تکلیف فردی همچون من اگر توان هزینه گزاف پرداخت کرایه تاکسی باآن زمان ومکان طولانی رانداشته باشد چیست؟
8- مگر نه این است که خودرو راباقیمت گران می خریم که برایمان آسایش به همراه داشته باشد؟ بنظر شما این خودرو بجز فرسودگی جسم وروح ثمر دیگری هم دارد؟
9- چرابایدتاوان سوءمدیریت وعدم هماهنگی در ایران خودرورا مردم با روح وروان خودبدهند؟
10- خسارت های معنوی ومادی که در این راستا متوجه مشتریان است چگونه جبران می شود؟
11- تاکی بایددر کشورما سوءمدیریت وبی لیاقتی مورد حمایت ما واقع شود واز جیب ملت تاوان آن پرداخت شود.
12- عزیزان ایران خودرو که در شهر وآنهم پایتخت با مشتری چنین رفتاری دارند، توخودحدیث مفصل بخوان که درجاده ها چگونه رفتاری دارند.
خبرآنلاین
از شما هموطن عزیز کمال تشکر را دارم که زحمت کشیدید و صدای اعتراض خود را ارسال نمودید
منم هم یک دستگاه پارس اتوماتیک دارم که 2000کیلومتر کار کرد دارد و در چرخ جلویی خود انگار که چند بلبل خوش صدا باهم آواز میخوانند
به نمایندگی مراجعه نمودم فرمودند برو هروقت صدای ناجور داد بیا!!!
شیشه شور هم برای بار دوم دیگر آب نپاشید نمیدونم چرا؟
و امیدوارم به 5000کیلومتر شما برسه
فقط خدا ارحم الراحمینه
بنده هم یک خودرو پژو 405 از ایران خودرو خریداری کردم و بعد از حدود 30 کیلومتر (موقع تحویل 11 کیلومتر کار کرده بود) به نمایندگی مراجعه کردم و از عدم صحیح کارکرد آن صحبت کردم و گفتند که از استاپ موتور است که گارانتی نیست و چون خودم یک تعمیرکار آشنا داشتم به او مراجعه کردم و بعد از گرفتن حدود 50 هزار تومان اشکال برطرف شد.
حالا مانده بود یک اشکال اساسی دیگر و آن هم این بود که از همه جای ماشین صدا می داد (غیر از بوقش)
جاهایی مثل گیربکس (صداهای بسیار ناهنجار)، دسته دنده، صدای زوزه باد از بغل درها، و....
به چندین نمایندگی مراجعه کردم ولی فایده ای نکرد که نکرد.
حتی شکایت هم کردم باز هم فایده ای نکرد که نکرد.
حالا من مانده ام با یک خودروی 405 که مثل پیکان مدل 50 کار می کند و صدا دارد.
چقدر ما پیشرفت کردیم ...
کارت امداد داشتم. به امداد زنگ زدم آمد و من رو تا تعمیرگاه مجاز برد. تعمیرگاه گفت ما این قطعه را نداریم. به همین راحتی. امداد ایران خودرو هم گفت ما در هر حادثه فقط یک بار خدمات می دهیم و ما را دم ایران خودرو رها کرد. مجبور شدم دوباره هزینه بدهم تا به همان شعبه ای که ماشین را خریده بودم مراجعه کنم چون می دانستم آنها مجبورند ماشین را تعمیر کنند.
وقت دیگری ماشین قبلی خودم رو که روآ بود بردم نمایندگی، رسما گفت ما روآ را تعمیر نمی کنیم.
به ایران خودرو هم زنگ زدم برای شکایت. آنها هم کوچکترین اهمیتی ندادند.
کاش شخص دلسوز و البته صاحب قدرتی بود که این مسأله رو پیگیری می کرد و دهها و صدها هزار مشتری ایران خودرو رو از این مشکلات رها می کرد.
ببینید دوستان عزیز،
همه مون از این بی اخلاقی و بی تعهدی خسته شده ایم. خبرهایی که از نحوه رفتار مردم با هم مثلاً در آلمان می شنویم، آزارمان می دهد. آزارمان میدهد که چرا مثل مردم آنجا با ما رفتار نمی شود. دوست داریم اگر اتوموبیلمان خراب شد، همان سرویسی را به ما بدهند که مثلاً بی.ام.و یا بنز به مشتریانش می دهد. اما آیا خدا وکیلی خود ما هم مثل مردم آلمان وظیفه مان را انجام میدهیم که انتظار داشته باشیم مثل آنها با ما رفتار شود؟ اگر من که کارمند شهرداری هستم تا ساعت 12 ظهر که شد یک کاغذ نگذارم دم در گیشه و همه مراجعین را به دو ساعت بعد حواله ندهم، تعمیرگاه هم مرا به ناکجا آباد حواله نخواهد داد. اگر من که کاسب هستم برای حقی که مشتری دارد دل بسوزانم و احساس مسئولیت کنم، موقعش که شد امداد خودرو برای رسیدگی به گرفتاری من دلسوزی خواهد کرد.
یک جامعه با هزاران ریسمان به یکدیگر متصل است و پیشرفت آن به هزاران عامل مرتبط به یکدیگر مربوط است. آیا نشنیده اید این شعر مولوی را که:
این جهان کوه است و فعل ما صدا
سوی ما آید صداها را ندا
جوامع پیشرفته برای پیشرفت هزاران خون دل خورده اند و هرگز با مانند رفتاری که ما از خود بروز می دهیم به جایی نمی رسیدند.
.....
با سپاس از دوست عزیز که ندای مظلومانه ملت رو منتشر نمودند!
از بزرگترین نمایندگی های ایران خودرو(زیبایی اهواز) هنگام خرید به بنده فرمودند که سمند EF7 دچار مشکلات اساسی است که ما از خود شرکت تقاضا کردیم که دیگه سمند با این موتور رو واسه ما نفرستند و اونایی هم که توی انبار داشتند رو ریجکت کردن به شرکت!
جالبه! من موندم وقتی خودنمایندگی اینارو به مشتری میگه پس چرا این همه پز خودروی ملی رو میدن؟؟؟
امیدوارم اگر راه شما رو خوند ماشینتون خودروی ملی نباشه!
شیشه شور هم که لازم نیست. یه لنگی ور دستت بزار هرجا شیشه کثیف شد تمیزش کن.
بعدشم نمایندگی راست گفته. صدای بلبل که صدای ناجور نیست(البته صدای بلبل داریم تا صدای بلبل)
نتیجه اخلاقی میگیریم که : ... بخر، از ایران خودرو نخر
تو مملکته ما که هر روز به عناوین مختلف تعطیل است و به همین دلیل هم هر روز ، راه شما را می خواند. چرا شرکتهای محترم خودرو سازی باید تاوانش را بدهند . مگر خودرو رو برای مسافرت ساختند . خودرو رو باید داخل پارکینگ منزل نگه داشت و فقط نگاهش کرد >!!!!!!!!!!!!!!!!!!
من هم برج 9 پارسال با کلی تاخیر ه سمند EF7 پایه گاز سوز خریدم بعد از یه ماه ماشین روغن ریزی پیدا کرد بماند که دیگه چقد رفتیم نمایندگی و اومدیم تا اویل ماژول رو تعویض کزدن میگفتن قطعه نداریم آخه من نمیدوتم اگه این خودرو 100% ملی هست پس این حرفا که قطعه نداریم دیگه یعنی چی.
سرتونو درد نیارم همین هفته پیش داشتیم میرفتیم سمت شرق تهران که تو اتوبان صدر صداهای عجیبی که همینطور زیاد میشد شروع شد بعد از تقاطع کاوه ماشین خاموش شد و دیگه روشن نشد. خانواده رو با یه دربست فرستادم رفتن و من موندمو نمایندگی. الانم ماشین تو یکی از نمایندگی های مرکزیه و هنوز به من نگفتن که مشکل ماشین چیه فقط میگن که قطعه نداریم و باید صبر کنید.
حالا حرف من اینه دوستان عزیز شما که بعد از این همه سال نتونستید یه خودروی کاملا بومی تولید کنید این همه ادعاتون دیگه چیه؟ مگه شرکت پروتون مالزی چند سال قدمت داره برید تولیداتشو ببینید همین مردم ما برا خریدنشون سرو دست میشکنن.
عاقبت حمایت همه جانبه دولت از این دو خودرو ساز عزیز همین میشه دیگه. کیفیت بسیار پایین، قیمت بالا،مشتری مداری ضعیف. چرا چون مردم چاره ای جز خرید این محصولات بی کیفیت ندارن.به خدا این حق رو ناحق کردنه. وزیر مسکن عزیز باید با خودروی 180 میلیون تومنی اینور اونور برن و وقتی تصادف میکنن 16 تا ایربک از جون ایشون محافظت کنه بعد تو یه تصادف معمولی با پراید (به گفته رئیس پلیس راهور ناجا در برنامه شوک) چهار سر نشین در دم جون خودشونو از دست میدن جناب آقای وزیر و وزرای عزیز چرا شما از تولید داخل حمایت نمیکنین پس مگه خون من و شما با هم فرقی داره؟
اينجانب يكي از خريداران و دارندگان خودرو سمند با موتور ملي هستم(سمند اي اف سون) بعد از حدود 3600 كيلومتر قبل از سرويس اوليه دچار روغنريزي از موتور شدم با پرس و جو از ساير دارندگان اين نوع خودرو متوجه شدم كه اين مشكل همگاني است بخصوص دارندگان سمند اي اف سون عمده مشكل از «اويل ماژور» بوده است.
خود تعميركاران ايران خودرو نيز اين امر را طبيعي دانسته و تقريباً مدعياند كه 90 درصد اين نوع خودرو با اين مشكل مواجه هستند يكي از آشنايان نيز يكبار اويل ماژور را در 1500 كيلومتر عوض كرده ولي دوباره همان مشكل پيدا شده است. مهمترين سؤال اينست:
1. چرا بعد از چهار سال تجربه توليد و استفاده از اين نوع موتور تاكنون نتوانستند اين مشكل را حل نمايند و يك واشر نسوز و يا اويل ماژور نسوز طراحي و توليد نمايند؟
2. اگر مشكل اين موتور قابل حل نيست چرا اصرار به توليد و نصب آن روي خودرو وجود دارد؟
3. آيا حمايت از توليد ملي بايستي همراه با اين مشكلات باشد؟
منم یک سمندlxسال معمولی یعنی موتورپژویی خریدم.انصافا ماشین خوبیه تا حالاکه منو
اذیت نکرده.فقط ایرادی که داره توی سربالایی میخوابه.فوقش ۱۰۰تامیره.بعدشم از سپرهاش
صدای جیرجیرک میاد حالا کجاش جیرجیرک خونه کرده نمیدونم.البته پیف پاف هم زدم ولی نمرده.
ممنون ایران خردرو
تاسف داره که کشورمون اینچنین کارمندای ... داره خودروسازها هم که از همه ....
من برای خرید یکی از انواع سمندها حدود دو ماه تحقیق کردم نه تنها سایت ها را زیرو رو کردم بلکه از کسانی که سمند داشتن را تا میتوانستم اطلاعات میگرفتم.
خودروی قبلی من دوگانه سوز بود و با توجه به هزینه ای که برای گاز میدادم بسیار مایل بود که سمند پایه گاز بگیرم . لیکن پس از تحقیقات گسترده، آنقدر از معایب سمند ای اف سون شنیدم و خواندم که در نهایت سمند سال گرفتم.
سمند ال ایکس را برج 12 سال 94 تحویل گرفتم و خداییش چند دقیقه ای برای تست نمودن قدرت موتور، 180 تا سرعت باهاش رفتم، صداش در نیومد. باور شاید نکنید ولیکن دیگر سرنشین داخل خودرو تا زمانی که سرعت سنج را ندیده بودند ، در کمال آرامش بودند(بدنه به هیچ وجه نمی لرزید) و با دیدن سرعت بنده اعتراضشان بالا رفت که قصد کشتن ما را دارید.
بهر حال بگم در اون سرعت سمند ال ایکس از کنترل بسیار خوبی برخوردار است که شدیداً اعتماد به نفس راننده را بالا می برد.
البته جای تعجب برای خودم دارد که بگم باز ماشین هنوز گاز میخورد و این در حالی است که حداکثر سرعت سمند 190 تا است.
روی موتور خورده ساخت"زیمس".
اینکه چرا خورده را نمیدونم.
ولی بدونید موتور پژو 405 و پارس سال و سمند ال ایکس کلاً از نوع xu7/L3 هستند که دارای 100 اسب بخار هستند و تفاوت قیمت این ماشین هافقط در بدنه آنهاست نه موتور.
من تا الان از این ماشین که سال94 تحویل گرفتم و مدل95 خورد در سندش، هیچ بدی ندیدم.
برای مصرف سوختش هم رفتم4 عدد شمع( 100 هزار تومان شد) با مارک اریدیوم اصل ژاپن خریدم که روی شمع برند و ساخت کشور ژاپن حک شده بود ( قابل ذکر است که شمع های معمولی 4عدد 30هزار تومان است). با این شمع ها حس میکنم هم شتاب ماشین زیادتر شده و هم صدای موتور کمتر شده و هم ماشین نرم تر کار میکنه و هم مصرف سوختم کمی کمتر شده ( البته بگم واقعاً ماشین من موتورش کم صداش و با این شمع ها کم صداتر هم شده).
شایان ذکر است با شمع های قبلی سمند که مسافرت رفته بودم، در حدود 100 بین 7.14 تا 8 لیتر در خارج از شهر میسوزاند. ویکن هنوز شمع جدید را تست نکردم.
این مطالب تجربه من با سمند ال ایکس سال هستش.
برای پی بردن به مزایا و معایب هر خودروی ایرانی حتما با دارندگان آن خودرو صحبت کنید و از تجربیات آنها بهرمند شوید و کاری به کاتالوگ خودرو و چیزهایی که نمایندگی ها به خریداران میگن نداشته باشید.
انشاءالله تونسته باشم با تجربه اندکی که به دست آوردم به هموطنانم در خرید خودرو کمک کرده باشم.
باز اگر عزیز همو طنی سوالی داشته باشه که من بتونم کمکش بگم میتونه از تلگرام سوالشو به شماره زیر بفرسته.
خیلی خوشحال و ممنون میشم از دوستانی که اگر تجربه های مفید تری در خصوص خودروی سمند ال ایکس سال دارند، منت بگذارند و برای من در تلگرام بفرستند.
یا علی.
من برای خرید یکی از انواع سمندها حدود دو ماه تحقیق کردم نه تنها سایت ها را زیرو رو کردم بلکه از کسانی که سمند داشتن را تا میتوانستم اطلاعات میگرفتم.
خودروی قبلی من دوگانه سوز بود و با توجه به هزینه ای که برای گاز میدادم بسیار مایل بود که سمند پایه گاز بگیرم . لیکن پس از تحقیقات گسترده، آنقدر از معایب سمند ای اف سون شنیدم و خواندم که در نهایت سمند سال گرفتم.
سمند ال ایکس را برج 12 سال 94 تحویل گرفتم و خداییش چند دقیقه ای برای تست نمودن قدرت موتور، 180 تا سرعت باهاش رفتم، صداش در نیومد. باور شاید نکنید ولیکن دیگر سرنشین داخل خودرو تا زمانی که سرعت سنج را ندیده بودند ، در کمال آرامش بودند(بدنه به هیچ وجه نمی لرزید) و با دیدن سرعت بنده اعتراضشان بالا رفت که قصد کشتن ما را دارید.
بهر حال بگم در اون سرعت سمند ال ایکس از کنترل بسیار خوبی برخوردار است که شدیداً اعتماد به نفس راننده را بالا می برد.
البته جای تعجب برای خودم دارد که بگم باز ماشین هنوز گاز میخورد و این در حالی است که حداکثر سرعت سمند 190 تا است.
روی موتور خورده ساخت"زیمس".
اینکه چرا خورده را نمیدونم.
ولی بدونید موتور پژو 405 و پارس سال و سمند ال ایکس کلاً از نوع xu7/L3 هستند که دارای 100 اسب بخار هستند و تفاوت قیمت این ماشین هافقط در بدنه آنهاست نه موتور.
من تا الان از این ماشین که سال94 تحویل گرفتم و مدل95 خورد در سندش، هیچ بدی ندیدم.
برای مصرف سوختش هم رفتم4 عدد شمع( 100 هزار تومان شد) با مارک اریدیوم اصل ژاپن خریدم که روی شمع برند و ساخت کشور ژاپن حک شده بود ( قابل ذکر است که شمع های معمولی 4عدد 30هزار تومان است). با این شمع ها حس میکنم هم شتاب ماشین زیادتر شده و هم صدای موتور کمتر شده و هم ماشین نرم تر کار میکنه و هم مصرف سوختم کمی کمتر شده ( البته بگم واقعاً ماشین من موتورش کم صداش و با این شمع ها کم صداتر هم شده).
شایان ذکر است با شمع های قبلی سمند که مسافرت رفته بودم، در حدود 100 بین 7.14 تا 8 لیتر در خارج از شهر میسوزاند. ویکن هنوز شمع جدید را تست نکردم.
این مطالب تجربه من با سمند ال ایکس سال هستش.
برای پی بردن به مزایا و معایب هر خودروی ایرانی حتما با دارندگان آن خودرو صحبت کنید و از تجربیات آنها بهرمند شوید و کاری به کاتالوگ خودرو و چیزهایی که نمایندگی ها به خریداران میگن نداشته باشید.
انشاءالله تونسته باشم با تجربه اندکی که به دست آوردم به هموطنانم در خرید خودرو کمک کرده باشم.
باز اگر عزیز همو طنی سوالی داشته باشه که من بتونم کمکش بگم میتونه از تلگرام سوالشو به شماره زیر بفرسته09368231383.
خیلی خوشحال و ممنون میشم از دوستانی که اگر تجربه های مفید تری در خصوص خودروی سمند ال ایکس سال دارند، منت بگذارند و برای من در تلگرام بفرستند.
یا علی.
قصد دارم یه ماشین بخرم تا با مسافرکشی برون شهری(تهران-اصفهان) اموراتم بگذره.
پژو پارس دوگانه سوز بخرم یا سمنددوگانه یا سورن؟
عزیزانی که تجربه دارن خواهشمندم راهنمایی دقیق بکنن چون موضوع خیلی حیاتی و اظطراریه
ممنون
هر چه میخواهی بخر اماااااااا نخر ای اف سون
من سه ساله نصف حقوقمو میدم نازش میکنم فقط دیگه از دستش خسته شدم تو صد و پنجاه کارکرد تعمیر اساسی میخواد و هر روز یه سنسورشو باید عوض کنی و هر روز باید دیاگ بزنی و ...
من مدت 7 سال است که سمند دارم.ابتدا یک سمند دسته دوم سال 82 با موتور l3داشتم موتورش هیچ عیبی نداشت و در مسافرتها راحت بودم ولی مرتب قطعات عوض می کردم. سال 88 یک پژو 206 تیپ سه نو خریدم بعد از یک ماه با ضرر فروختمش البته عیبی نداشت ولی به کارم نمی آمد.مجددا سمند سال 88خریدم بسیار ماشین خوبی است البته این قطعات رابرایش عوض کردم پمپ بنزین- یک قطعه از استارت- پنیون کیلومتر سه بار چینی بود ولی نوع خارجی دیگر گذاشتم خوب شد. محک های دنده .ترمزهایشان جالب نبود .تا الان موتورش عالی کار می کند و اذیتم نکرد اخیرا فرزندم رفته برای سمند مولتی پلکس بنزینی 8 سوپایه با موتور l3ثبت نام کرده است و لی گفته آن ماشین نو برای شما و سمند سال 88 من را برده است.مصرف بنزین درسمند درشهر کمی زیاد است ولی در جاده کم است . ماشین جاده و خانواده است .به اعتقاد بنده اگر مرتب آب و روغن و رسیدگی های لازم را انجام دهیم و طی یک دوره ایراداتش را برطرف کنیم ماشین قابل اعتمادی است و در این رنج قیمت مناسب است.آقایان بدون اطلاع فنی می روند ماشین نورا دستکاری می کنند بعضا از استاندارد خارج می کنند مثلا درشهر ما اهواز شایعه کرده اند بروید باطری 75 آمپر بگذارید باطری 64 آمپر بدلیل استفاده زیاد از کولر نمی کشد. اصلا چنین چیزی نیست خیلی هم خوب می کشد الکی شایعه درست کرده اند با این کار ممکن است ecuخودرو و دیگر لوازمات را آسیب بزند.یا یک میکانیک همان سال 88 می گفت اگر می خواهی در جاده نمانی صفحه کلاج را عوض کن و این نوع را بگذار.باور کنید من این کار را نکردم و هنوز هم هیچ عیبی ندارد مکانیک ها بی خودی عیب می گذارند . تسمه تایم و دینام را سالها عوض نمی کند بعد می برد می گویند ببیند چه فرغونهایی ایران خودرو درست کرده است .آب رادیاتور را نگاه نمیکنند خب واشر سرسیلندر می سوزد. صافی بنزین را عوض نمی کنند ماشین خوب کار نمی کند یا در بنزینها آب ریخته اند که ماشین جان ندارد.هنوز خیلی ها نمی دانند دنده 5 سمند را باید در سرعت حدود 85 کیلومتر عوض کنند بالای 120 می رود عوض می کنند.باید در تعویض دنده ها بگذارید اندکی ماشین فشار بیاید بعد دنده عوض کنید اگر جا نمی رود اصلا فشار نیاورید محک دنده خراب می شود. لاستیک فروش ها ایجاد تردید می کنند افراد وسواس پید ا می کنند مرتبا تایرها را از خوف اینکه نترکد عوض می کنند هی می گویند اینها انباری هستند و شاید پوسیده باشد و از این دلایل . شمع ها را یا تعویض نمی کنیم یا یک پایه است می رویم دو پایه می زنیم . رادیاتور را گرم است باز می کنیم هوا می گیرد وخودمان با آب معمولی هواگیری اشتباه می کنیم نتیجه ماشین آمپرش بالا می رود و گرم می کند انوقت فحش می دهیم .نمی دانم بی خودی می روند گاز هیدروژن در تایرها می کنند و مشکل بوجود می آید . بی خودی استپ موتور(استوپر) را باز می کنند و با روغن و بنزین تمیز می کنند همین کار باعث خراب شدنش می شود اصلا به استپ موتور دست نزنید و اگر باز کردید فقط با کهنه پاک کنید. در دست اندازها و موانع آرام نمی رویم می گوییم جلوبندی سمند بدلیل سنگینی بد است .سنگنی خودرو در تصادفات یک مزیت است.کم فنرها را کوتاه می کنند و ...بابا ماشین نو را دست نزنید . به هر کسی ندهید کار کند نمایندگی ببرید می دانم الان عده ایی می گویند بلد نیستند بله ممکن است ایراد هم داشته باشند.ولی کارکنان و مکانیک های انجا لااقل دوره این ماشین را دیده اند.کتابچه راهنما را حتما بخوانید . سمند مانند یک خانه است.مواظب باشید روغن زیاد در خودرو نریزید واشر و کاسه نمد خراب می شود.در اخر اگر یک مکانیک ایران خودرو این مطلب بنده را می خواند لطف کند یک وبلاگ راه اندازی کند و به ما این گونه مسائل را یاد دهد.متشکرم
من هم در آستانه خرید سمند EF7 بودم که پس از بررسی و مشورت با چندیدن مکانیک معروف شهرمان و دوستانی که قبلا این خودرو را داشتند، جواب تمامی آنها به جهت خرید این گونه خودرو منفی بود . دلایلی از قبیل گرانی بالای قطعات ، مشکل موتوری آنها و ... که دوستان در بالا شرح دادند ، دلیل انصراف من از این خودروی به اصطلاح ملی می باشد . همچنین از نظرات صادقانه هموطنان عزیزم که ما را در انتخاب یاری می کنند ، متشکرم.
به دوستانی هم که مرتب از بدی خودروی ملی می گویند باید گفت یادتان هست تا چندسال پیش با موتور سیکلت این طرف و آن طرف می رفتید حتی خانواده را روی آن می نشاندید؟.پیکان یادتان هست که گرما در مسافرتها چه مشکلاتی ایجاد می کرد هنوز یادم نمی رود که در یکی از سفرها در سال 64 با پیکان ،یکی از سرنشینان چنان گرما زده شد که داشت می مرد و من نمی دانستم چه کنم . الان پشت سمند می نشینید بهترین وسیله سرمایش و گرمایش را دارد در این گرمای خوزستان ما با این ماشین صفا می کنیم . باور کنید من سالهاست که سمند دارم و سه تا عوض کردم تا حالا یاد ندارم موتورش خراب شود . هر جا مشکی داشتم امداد خودرو آمده است . بابا کمی هم از خودرو ملی خود تعریف کنید البته این سمندها تکنولوژی اروپا هستند . ناشکر نباشیم .متشکرم
راستش من ادم پر حوصله ای نیستم و اولین باره دارم در پاسخ یک سری از دوستان مطالبی رو مینویسم چون حس میکنم باید بنویسم تا نسبت به ی سری نقطه نظرات که به کرات در سایتهای مختلف نوشته میشه اطلاع رسانی کرده باشم . بد نیست قبلش بگم من نه با همه سیاستهای این مملکت موافقم برعکس شاید بجز دو مورد از کارهای این مملکت از اول انقلاب تا حالا با بقیه مخالفم نه نفسم از جای گرم بلند میشه بالعکس همین الان ماشین من هم تو تعمیرگاه هست ولی بد نیست همه بدونیم :
تعریف خودروی ملی این نیست که مثلا موتورش مال پژو نباشه یا .....خودروی ملی به خودرویی میسگن که با پول اون مملکت درست شده باشه . بد نیست بدونیم حتی شرکتهایی مثل بنز و بنوه هم همه چیزشونو خودشون نمیسازن و مثلا طراحی ها توسط شرکت های ایتالیایی و.......صورت میگیره
بد نیست همه بدونیم خودروی سمند با توجه به سوابق این کشور در تولیدات خودرو که بسیار کمه خودروی خوبی بوده و به حق پیشرفته هست اگرچه سیاستهای غلط بعضی اقایون درز خصوص سرمایه گذاری تو این صنعت نه تنها غلط بلکه احمقانه بوده که البته دلایل اون هم که اشتغال زایی بالاتر نسبت به سایر صنایع هست احمقانه تر از خود تصمیماتش .
بد نیست همه بدونیم اگه سمند رو با قیمت پایین به کشور های دیگه میدن همه خودروسازها تو دنیا بعضا بر حسب دلایلی ازین اقدامات میکنن و این بنظرم یکی از دو کاری هست که از اول انقلاب تاکنون درست انجام شده بعنوان مثال شرکت نیسان وقتی ماکسیمارو وارد بازار کرده بود 33 هزار دلار بوده که تو دبی 10 هزار دلار میداد تا تو بازار این کشور حضور داشته باشه پس گله ازین موضوع شاید منطقی نباشه اگرچه کارخونه زدن تو افریقا زمان اقای احمدی نژاد کاری بود بسیار احمقانه .
بد نیست همه بدونیم حتی شرکتهایی مثل تویوتا هم بعضا به دلایلی نسبت به فراخوان خودرو های فروخته شده خودشون اقدام میکنن پس زیاد هم عجیب نیست اگه مثلا ی ماشین حالا نه اصلا تعدادی از خودرو های صفر تو محدوده گارانتی شون تو این کشور که زمان زیادی نیست که وارد عرصه تولید صحیح خودرو شده خراب بشه ولی تاسف رو باید از اون تعمیر گاهی خورد که حتی اجازه ندادن ماشین خراب ی فرد داخل محوطه نمایندگی باشه اونم ماشین ی مسافر . تاسف خوردن واسه این مملکت به حقه که البته بیشتر به این دلیل که هنوز نفهمیدیم که فرهنگ از جز به کگل میرسه نه کل به جز . ما حتی کمک کردن به هم رو یاد نگرفتیم
.
ضمنا موتور xu7 اصلا این طور نیست که شما می فرمائید آن نیز قوی است و من احساس نکردم وقتی گازش می دهی جونش در می آید . توصیه بعضی از امداد خودروی ها این است که سمند 16 سوپاپ نگیرید .
می گویند این دکمه روشن وخاموش کردن کولر سمندهای جدید خیلی حساس و ضعیفه منظور دکمهA/C است اگر خراب شد باید کل آن قطعه را عوض کنیم . توصیه می کنند همیشه روشن بگذارید چون تا فن را روشن نکنیم کمپرسور کار نمی کند حتی اگر این دکمه روشن باشد. اگر کسی اطلاعاتی دارد بنویسد و راهنمایی کند که حتی اگر خودرو خاموش باشد این دکمه را روشن بگذاریم یا خیر.متشکرم
تعجب میکنم از ای اف سون این همه بد میگن
فقط بنزین ترکیبی میزنم مثلا 30 تا بنزین معمولی میزنم 30 تا سوپر
اکتان بنزین در ایران 7 است برای موتور ای اف سون بنزین باید حداقل 9 تا 11 باشه
برقش کلا عیبه،چراغ چک مدام روشن،مشکل ای سی یو،واشر سوزی مدام،مشکل اب و روغن کم کردن بعد از تعمیر اساسی و....
پنج میلیون خرج بنز سی ال اس کنی درست میشه اما این درست نشد،خیف فرغون و گاری که ب ای اف سون بگن...
من که فنا شدم...نخرید خداشاهده پیرتون میکنه...
ماشین ایرانی را با این دید بخرید که باید خرجش کنید همه ماشین ها ی ایرانی همینطور هستند من به سمند علاقه دارم و سالها هم سمند سوار می شم الان هم سمند l3 مولتی پلکس سال 95دارم خیلی بهتر از گذشته شده است . فقط کمی کلاجش صدا می کند که احتمالا از بلبرینگ کلاج باشد می برم درستش می کنم کارت طلایی دارم. این قدر سخت نگیرید و ایده ال نگاه نکنید .
در مقابل اون سمند چند قیمت میخوره؟ 4000دلار هم ارزش نداره اونم با این کیفیت زیر صفر!!!
یه کمپین نخریدن خودرو دوم لازمه، اینبار جدی و جدیتر
تا بفهمند صنعت خودروسازی لازم داریم نه بنگاه داری خودرو
ماشین فقط ال90
بنده مهندس .... یک مکانیک خودرو هستم
خدمت شما عرض شود این خودرو های ef7 که شما سوار میشوید و به نام خودرو ملی و یا موتور ملی تحویل شما عزیزان میگردد . فقط از لحاظه بدنه فقط ساخت ایران بوده طراحی این موتور . که بنام موتور ملی بفروش میرسد ساخت کشور آلمان بوده که قرار بود این موتور بر روی یک اتومبیل آلمانی قرار گیرد و این موتور نتوانست استاندار جهانی CE را هم از نظر سوخت و آلایندگی دریافت کند مجبور بفروش آن به جهان سوم ما یعنی ایران شدند
از شما دوستان عزیز خواهشمندم به هیچ عنوانی دروغ کمپانی سازنده ایران خودرو را نخوردید که کم مصرف و پرشتابه این خودرو . هم تعمیر کار نداره و هم بعد تحریم های سال 88 کشور سازنده این موتور که آلمان هست این تولید موتور رو از خط خارج کرد و به هیچ عنوانی تعمیر کاری این موتور رو به ایرانی ها آموزش ندادن
و از این سو کشور چین لوازم یدکی این خودرو رو برای ایران تامین کرده و در بازار تمام قطعات این موتور چینی بوده و هیچگونه کیفیتی ندارند
با تشکز از شما دوستان عزیز
اما بنده هم به عنوان یک ایرانی پیامی برای مسئولین صنعت کشور و کارخانه های خودرو سازی ایران دارم.
واقعا سمند ef7 اينقدر مشكلات داره، ما دو روزه خريديم، اكه اينقد داغونه چرا پس اينقد گرونه؟
من كه اصلا راضي نبودم، واقعا خودروسازاي ما لياقت حمايت مردمو ندارن، اما چيكار كنم كه پولمون به خريد خودروي خارجي نمي رسيد و ماشين هم برامون ضروري بود
ولي واقعا مردم مقصرن،
البته اين فقط در مورد خودرو نيست، من يه يخچال اسنوا خريدم كه اسفند تازه يك سال ميشه، تا الان ٤ بار اومدن خونه تعمير كردن، يك بار هم بردن تعميرگاه
خدمات پس از فروششون هم افتضاح
كلا توليد داخلي فاتحه ش خونده س
سرتان بود فروختمش از شرش راحت شدم
فقط ماشین خارجی
من فكر مي كردم كه سمند EF7 پايه گازسوز، خودروي با كيفيتي است،،،ولي با ديدن نظرات شما كاربران گرامي، نظرم به كلي تغيير كرد.
به نظر من هر خودرويي كه توسط ايران خودرو توليد يا وارد مي شود، سري هاي اول و دوم و گاهي سوم توليد آن خودرو نسبت به سري هاي بعدي توليد با كيفيت تر است.
هرچند خودرو هاي شركت ايران خودرو مانند تخم مرغ شانسي است، يعني بعضي ها از كيفيت خوبي برخوردارند و بعضي ها هم اصلا كيفيتي ندارند.
البته ناگفته نماند كه همه ي خودروهايي كه در ايران وجود دارند، اگر به موقع به آن ها نرسيم و سرويس هايي كه توسط نمايندگي ها انجام مي شود، دير تر انجام شود، خودرو هم حساب ما را ميرسد
خلاصه بعد از این اتفاق مشکلات دیگری شروع شد هر نمایندگی میبردم میگفت بذار برو، منم نمیذاشتم باخودم میبردم کلی مشکل داره گفتم جور پدرش تا هر جا که دیگه نتوانست بره آتیش میزنم بره، خوشبختانه تا از تهران تا بوشهر رفتم برگشتم هیچ مشکل نداشت، فکر کنم یکی به گوشش رساند اگر خراب شی آتیش میزنم
خلاصه ربطی به سمند نداره داستان آریسان نوشتم
همسر خیلی گیر داده سواری بخرم بعد از کلی تحقیق بین چینی و ایرانی با محاسبات اقساط هر کدام 13 میلیون سود داره ولی ایرانی 800 هزار تومان بیشتر از سود میگیره اینم بخاطر آپسن سنسور دنده عقب سمند
من لیفان x50 مقایسه کردم برای خرید من فقط یک بار تویه نمایندگی لیفان سوار شدم بدون حرکت خوابم برد از بس نرم و فول آپسن بود قسط هر کدام 1300 بود
من نظرم بیشتر به لیفان x50 بود درسته افت قیمت میکنه. اما دیگه اول صبح صف نمایندگی ایران خودرو نیستم که از کار زندگی بیافتم
من آریسان مدل 94 قیمت 24 میلیون خریدم الان با قیمت 14 الی 16 میلیون تومان میخرن 6 الی 10 میلیون افت داره
دیگر امیدی به جنس ایرانی ندارم حتی اگر خوب باشد.
فقط امیدوارم روزی بیاد که ایرانی به ایرانی بودنش افتخار کنه و از زندگی در ایران واقعا لذت ببره...
همين سمند رو با كيفيت صادراتي و مطلوبتر به قيمت 6ميليون ميفروشند. من خودم همين مشكل را با اين شركت مزخرف داشته ام. واقعا كي ميشه كه از زندگي حتي كوچكترين لذت را بجشيم؟ خسته شده ايم بخدا............