کد خبر: ۱۵۶۰۳۱
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۸
گفت‌وگویی با معاون شهرسازي‌ومعماري شهرداري تهران

وسعت مسكوني پايتخت کم شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: طرح تفصيلي تهران بعد از سه‌بار قصد رونمايي در سال گذشته، امروز با حضور برخي مسوولان دولتي و همه مديران شهرداري رونمايي مي‌شود. 

اطلاعات تازه درباره تحولاتي كه پيش‌بيني شده با اجراي اين طرح در پايتخت اتفاق بيفتد، حاكي است: فضاي محدودي كه طي سال‌هاي اخير براي ساخت‌وسازهاي غيرمسكوني از جمله ايجاد صنايع پاك در شهر تهران اختصاص يافته بود، حالا حداقل پنج برابر افزايش پيدا كرده؛ طوري كه با پيشروي املاك غيرمسكوني در حداقل 13 هزار هكتار از مساحت فعلي تهران، قرار است سهم پهنه «كاروفعاليت» از پنجدرصد سال‌هاي گذشته به حداقل 29درصد افزايش پيدا كند. 

با اين پهنه‌بندي جديد، اگر چه مساحت پهنه «مسكوني» با 39درصد سهم، هنوز بيشترين سطح زمين را در اختيار دارد؛ اما در مقايسه با قبل، اين مساحت محدود شده است. 

براي زمين‌هايي كه در پهنه كاروفعاليت قرار گرفته برحسب اينكه در كدام يك از مناطق 22گانه واقع شده و مساحت زمين چه ابعادي دارد، يكي از دو نوع مجوز احداث «مركزتجاري» يا «كارخانه و كارگاه توليدي» صادر مي‌شود. 

براي مراسم امروز، از رييس‌جمهور به عنوان فرد اول دولت و وزير راه‌وشهرسازي به عنوان رييس شوراي عالي شهرسازي دعوتنامه‌اي‌ با امضاي شهردارتهران ارسال شده اما پيغام‌هاي رسيده به مديران شهرداري حكايت از معذوريت اين دو ميهمان براي حضور در مراسم به دليل انجام سفر استاني هيات دولت به خراسان رضوي دارد. 

متن گفت‌وگوي دنياي‌اقتصاد با عليرضا جاويد معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران را در زير بخوانيد: 

آقاي قاليباف در روز معارفه شما در اواخر اسفند پارسال اعلام كرد «خودم مثل عقاب بالاي سر طرح تفصيلي مي‌ايستم.» شهردار چه نوع نگراني از نحوه اجراي طرح دارد كه يك ماه قبل از اجرا، اين‌طور غيرمستقيم هشدار مي‌دهد؟
سوابق و تجربه‌هاي تدوين و اجراي طرح‌هاي تفصيلي در تهران نشان داده كه طرح‌ها اغلب در كشوي ميز مديران ارشد شهرداري بايگاني مي‌شده و به درستي به اجرا درنمي‌آمده است. منظور آقاي قاليباف از اين صحبت اين بوده كه شخص شهردار و مديران زيرمجموعه همه متعهد به اجراي درست طرح هستند. 

چرا بعد از گذشت يك‌ماه اجراي طرح‌تفصيلي، تازه امروز مراسم رونمايي انجام مي‌شود؟
پس از ابلاغ و اجرای طرح تفصیلی جدید شهر تهران از پنجم فروردین ماه سال جاری به تدریج فرآیند اطلاع‌رسانی و تدقیق اجرای طرح تفصیلی در دستور کار معاونت شهرسازی شهرداری تهران قرار گرفت و به همین منظور پس از حدود دو ماه از آغاز اجرا، طرح تفصیلی امروز رونمایی می‌شود تا به عنوان یکی از راهبردهای مذکور در سند طرح جامع قرار گیرد. 

مراسم رونمایی امروز در جهت اجرایی شدن یکی از مصوبات راهبردی طرح جامع تدارک دیده شده است تا مسوولان دولتی و شهری در یک روز، بر حسن اجرای طرح متعهد شوند و به صورت نمادین از آن رونمایی کنند تا هم وحدت و همدلی مدیران مختلف را در اجرای طرح نشان دهد و هم بازخورد اطلاع رسانی و عمومی‌داشته باشد. پس از آن هم فرآیند اجرای طرح را همچنان دنبال می‌کنیم.طبق قولی که به شهروندان برای دسترسی به جزئیات طرح تفصیلی داده بودیم پس از رونمایی در سامانه طرح تفصیلی امکان رویت پهنه‌بندی و مشخصات و مختصات تراکم و سطح اشغال هر ملک فراهم خواهدشد.
همین طور کل ضوابط مصوب طرح تفصیلی تهران در 64 صفحه از امروز در سایت شهرداری تهران قرار می‌گیرد. در تکمیل فرآیند اطلاع‌رسانی و اجرای طرح تفصیلی با توجه به‌اینکه یک مهلت دو ماه در مصوبه شورای عالی شهرسازی قرار داده شده که دبیرخانه کمیسیون ماده پنج و شهرداری تهران نسبت به اعمال محدودیت‌های برخی از شهرک‌ها و نقاط خاص در نقشه‌های طرح تفصیلی اقدام کنند، حداکثر تا پایان تیرماه سال جاری نقشه‌های اصلاح شده نهایی آماده می‌شود و در سایت شهرداری تهران به طور کامل قرار می‌گیرد و آخرین فرآیند اطلاع رسانی جامع ما هم به اتمام می‌رسد. 

در صحبت‌هایتان به‌این موضوع اشاره کردید که یکی از دلایل برگزاری مراسم رونمایی امروز برقراری همدلی و وحدت میان دولت و مسوولان شهری است. از استانداری هم در‌این مراسم دعوت شده‌اند؟
شهر تهران با شهرهای دیگر در‌این موضوع متفاوت است. فرآیند شهرسازی در کل کشور بر عهده کمیسیون‌های ماده پنج است که ريیس ‌این کمیسیون‌ها در کل کشور استاندار است اما در شهر تهران مصوبه خاص برای شهرسازی وجود دارد که ريیس کمیسیون ماده پنج شهردار تهران است و اعضای کمیسیون ماده پنج معاونین وزارتخانه‌های دولتی هستند از جمله دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری عضو کمیسیون ماده پنج است. 

بنابراین در مراسم امروز از اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری و اعضای کميسیون ماده پنج دعوت شده است. البته شهردار تهران در‌این مراسم از ريیس جمهور محترم هم برای شرکت در‌این مراسم دعوت کرده‌اند که به دلیل تداخل زمانی‌این برنامه با سفرهای استانی دولت،آقای احمدی‌نژاد در‌این مراسم شرکت نمی‌کنند. ولی در هر صورت مدیران دولتی دیگری در‌این مراسم حضور دارند. 

در یک ماه گذشته که طرح به شکل اجرایی درآمده است آیا بازخوردی از سوی دولت یا حتی شهردار تهران به صورت مستقیم به شما رسیده است؟
به صورت مستقیم بازخوردی از مجموعه دولت نداشتیم و در شهرداری تهران هم چون آقای قالیباف ريیس کمیته راهبری هستند همواره به ما متذکر شده‌اند که طرح تفصیلی به عنوان سند راهبردی 1پنج سال آینده باید مبنایی برای تمامی ‌تصمیم‌گیری‌ها در نظام شهرسازی تهران قرار گیرد و تمامی‌ابهامات در فرآیند اجرایی آن باید به سرعت شناسایی و کارشناسی شوند و در فرآیندهای قانونی پیش‌بینی شده اصلاح شود. 

چقدر برای تهیه، اجرا و مراسم رونمایی طرح تاکنون هزینه شده است؟
حدودا به ازای هر شهروند تهرانی برای تهیه و اجرای طرح جامع و طرح تفصیلی تاکنون 2 هزار و پنج00 تومان هزینه شده است که در مجموع حدود 20 میلیارد تومان هزینه شده است. 

تدابیری برای جلوگیری از دور زدن طرح تفصیلی تهران دیده شده است؟
یکی از اقداماتی که در طرح تفصیلی جدید تهران اتفاق افتاده تاکید بر سیستمی‌شدن طرح و به حداقل رساندن قضاوت‌ها در اجرای طرح است.به عبارت دیگر همه اقدامات به صورت نقشه‌های GIS است و در سیستم مکانیزه به صورت هوشمند تشخیص داده می‌شود.در نتیجه در تشخیص پهنه‌بندی، تراکم، طبقه‌بندی، سطح اشغال‌ها اشخاص دخالتی ندارند که‌ این نوع اجرای طرح سلایق شخصی را به حداقل می‌رساند. 

تکلیف اشخاصی که تقاضایی خارج از متن طرح برای املاکشان دارند چه می‌شود؟
در مواردی که درخواست‌های سرمایه‌گذار با مصوبات طرح تفصیلی مغایر باشد فرآیند قانونی برای بررسی آن، ‌این است که دبیرخانه کمیسیون ماده پنج شهر تهران به موضوع وارد شود و در صورت لزوم شورای عالی شهرسازی و معماری امکان بررسی و رسیدگی در مورد درخواست‌های انبوه‌سازان را دارند اما در شهرداری‌های مناطق اجازه صدور مجوز مغایر با طرح تفصیلی مقدور نیست. 

به عنوان مثال می‌توان در پهنه‌ای که تراکم آن 4 طبقه بیشتر نیست درخواست ساخت برج چند منظوره 10 طبقه داد؟
بله امکان پذیر است. به شرطی که ‌اندازه مساحت ملک و عرض گذر را به‌اندازه‌ای برساند که به حد نصاب ضوابط طرح تفصیلی برسد. در ‌این صورت می‌تواند طرح توجیهی آن را فراهم کند و به کمیسیون ماده پنج ببرد. به عنوان مثال در پهنه‌های کار و فعالیت چنین امکانی وجود دارد. ‌این موضوع را باید تاکید کنم که در مجموع طرح به سمتی می‌رود که املاک ریزدانه و نامناسب از نظر بافت شهری را به سمت املاک درشت دانه‌تر سوق دهد تا از امتیازات تشویقی ‌این طرح بهره مند شوند و به تدریج در افق 1پنج سال آینده نظام دانه بندی نامناسب و ریزدانه در شهر به نظام متناسب‌تری تبدیل شود. 

یعنی تعداد املاک در شهر کاهش پیدا می‌کند؟
بله، در حال حاضر حدود یک میلیون پلاک در تهران وجود دارد که حدودا نیمی‌ از آنها مسکونی هستند و در افق 1پنج ساله تعداد املاک کاهش پیدا می‌کند. بنابراین مالکان تشویق می‌شوند تا املاک تهران را با تجمیع و ممانعت از تفکیک به سمت کاهش املاک ریزدانه شهر پیش ببرند. 

از مکانیزه شدن طرح تفصیلی و کاهش امکان دور زدن طرح صحبت کردید. اما ظاهرا بعد از تشکیل پرونده مراحل بعدی صدور پروانه در شهرداری مناطق انجام می‌شود که امکان تايید سلیقه‌ای طرح در آنجا وجود دارد. 

امکان دور زدن طرح بسیار محدود شده است. چون تشکیل پرونده، دستور نقشه و صدور پروانه در دفاتر خدمات الکترونیک انجام می‌شود اما تايید حاکمیتی پرونده‌ها در شهرداری‌های مناطق به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد. علاوه بر‌این جدا از محدودیت‌های اعمال شده به گذشت زمان هم نیاز است تا به طور همزمان اطلاع‌رسانی و آموزش به شهروندان انجام شود تا شهروندان مازاد مقررات را طلب نکنند و از حقوق خود مطلع شوند و کمتر از آن را هم نخواهند. 

شفاف شدن صدور مجوزها درآمد شهرداري را كم نمي‌كند؟
خوشبختانه خير. در اين طرح بیشتر به توسعه شهر تهران توجه شده تا به محدوديت آن. بخش‌هايي از شهر را محدود كرده‌ايم و براي بخش‌هاي ديگري امكان توسعه درنظر گرفته‌ايم. ضمن اينكه پهنه كاروفعاليت در شهر افزايش چشمگير يافته و مساحت آن از پنجدرصد فعلي قرار است به 28 درصد افزايش يابد. هدف طرح تفصيلي نظم دادن به ساخت‌وسازها و توزيع مناسب املاك تجاري، اداري و مسكوني در شهر است.
در پهنه كاروفعاليت حتي امكان تاسيس صنايع پاك و كارخانه‌هايي كه محيط‌زيست اجازه آنها را در تهران مي‌دهد، وجود دارد. 

چطور متوجه مي‌شويد كه مثلا یک منطقه در تهران در اجراي ضوابط طرح تفصيلي مرتكب تخلف شده است؟
همه مجوزهايي كه از ابتداي امسال براي پروانه ساخت، صادر مي‌شود مانيتورينگ مي‌شود و امكان دورزدن طرح تفصيلي به شدت کاهش می‌یابد. مجوزهاي ساختماني برخلاف گذشته، به صورت مكانيزه صادر مي‌شود و صدور دستي مجوز ممنوع است. 

درباره جنجالي كه هفته گذشته در شوراي‌شهر برسر مجوز خاصي كه شوراي عالي شهرسازي كشور براي زمين‌هاي دولتي داخل تهران صادر كرد و كاربري همه اين زمين‌ها را مسكوني تعيين كرد، برخي مديران دولتي مي‌گويند بخش قابل توجهي از همين زمين‌هاي دولتي در تهران بدون انتقال سند در اختيار شهرداري تهران است كه آنها را تبديل به پارك كرده و عملا تحت تاثير تصميم جديد، هم دولت و هم شهرداري به يك‌‌اندازه از تغيير كاربري نفع مي‌برند، نظر شما چيست؟
درباره زمين‌هاي دولتي در اختيار شهرداري بايد از مدير املاك شهرداري سوال كنيد اما آنچه مشخص است اينكه كل زمين‌هايي كه در تهران به پارك و فضاي سبز تبديل شده و تجهيزات شهري در آنها ساخته شده، به هيچ وجه قابل تغييركاربري نيستند. 

يعني شوراي عالي شهرسازي هم نمي‌تواند كاربري را عوض كند؟
خوب چرا. اما بعيد است چنين اقدامي كند. 

طرح احداث 40 برج پنج0 طبقه كه سال گذشته در معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران مطرح شد، با آمدن طرح تفصيلي جديد، كنار گذاشته می‌شود؟
ضوابط بلندمرتبه‌سازي در تهران هم‌اكنون توسط شركت‌هاي مشاوره‌اي در حال تدوين است و حداكثر ظرف سه ماه آينده، نسخه پيش‌نويس آن در اختيار ما قرار مي‌گيرد. اميدواريم با تصويب اين ضوابط در شوراي عالي شهرسازي، از ابتداي سال92، احداث بلندمرتبه در تهران اتفاق بيفتد. اما تا آن زمان، اگر كسي متقاضي ساخت برج در تهران باشد، مي‌تواند درخواست خود را به كميسيون ماده پنج ارائه كند. مثلا در پهنه مسكوني، مالكان زمين‌هاي با مساحت نزديك به 2هزار مترمربع مي‌توانند پيشنهاد بلندمرتبه‌سازي براي ملكشان را از طریق شهرداری‌های مناطق 22 گانه به اين كميسيون ارائه كنند. 

در چه مناطقي؟
طبيعتا در نقاطي، بلندمرتبه قابل ساخت است كه وسعت زمين‌هاي آن منطقه بزرگ باشد و معابر آن دسترسي مناسب داشته باشند. 

تا چند طبقه؟ 
بستگي به ضوابطي دارد كه تدوين مي‌شود ممكن است تا پنج0 طبقه، ممكن هم است كمتر از آن. 

الان بلندترين ساختمان تهران چند طبقه است؟
در حال حاضر بلندترين ساختمان در تهران پنج4 طبقه است اما در منطقه يك سمت الهيه برج‌هاي متعددي با 30 تا 40 طبقه نيز وجود دارد. 

چرا برخي دولتي‌ها با برج‌سازي در تهران مخالف هستند؟
متاسفانه نظامي كه در گذشته براي برج‌سازي در تهران رايج بوده توجهي به تراكم ساختماني و جمعيتي نداشته و توزيع برج‌ها نيز نامناسب بوده است. اغلب برج‌هاي فعلي در تهران در مناطق متراكم با دسترسي‌هاي ضعيف قرار دارند كه همين وضعيت، نگاه انتقادي به بلندمرتبه‌سازي را به همراه داشته است.
طرح تفصيلي تهران برج‌سازي‌هاي جديد را بيشتر به سمت ايجاد مجتمع‌هاي تجاري و هتل سوق داده است. 

چرا رونمايي 18تيرماه سال گذشته كنسل شد؟
آن زمان، طرح تفصيلي جديد تهران در مقياس يك‌ده‌هزارم به تصويب كميسيون ماده پنج رسيده بود و قرار شد رونمايي از طرح بعد از تصويب طرح در مقياس يك‌دوهزارم، به اجرا دربيايد به همين خاطر، اكنون كه ضوابط و مقررات طرح در اين مقياس به تاييد و امضاي كميسيون ماده پنج و شوراي عالي شهرسازي رسيده، رونمايي انجام خواهد شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین