کد خبر: ۱۵۶۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۹

رييس مركز آمار: با ایجاد یک میلیون و 375 هزار شغل، نرخ بیکاری در سال 90 کاهش یافت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رييس مركز آمار ايران با بيان اين‌كه آمار اين مركز متاثر از گرايشات سياسي نيست، از ايجاد يك ميليون و 375 هزار شغل در سال گذشته خبر داد و گفت: نرخ بيكاري در سال 90 با كاهش 1.2 درصدي نسبت به سال 89 به 12.3 درصد رسيده است.

عادل آذر با بيان اين‌كه عمده آمار و آرقامي كه درباره‌ي اشتغال اعلام مي‌شود، مبتني بر طرح نيروي كار مركز آمار ايران است، اظهار كرد: ما به عنوان يك مرجع حرفه‌اي و رسمي با استدلال‌هايي كه مراجع و افراد مختلف اعلام مي‌كنند، كاري نداريم و مبناي اطلاع‌رساني آمار دقيقي است كه از طرح نيروي كار مركز آمار ايران كه به صورت فصلي انجام مي‌گيرد، به دست مي‌آيد.

وي افزود: اين آمار‌گيري از طريق پرسشنامه از نيمه‌ي دوم هر فصل با قاعده 2، 2، 2 انجام مي‌شود، به اين صورت كه از فصلي به فصل ديگر نيمي از نمونه‌ها، از سالي به سال ديگر نيمي ديگر از نمونه‌ها و در دو فصل پياپي هم نمونه‌ها ثابت است.

آذر با اشاره به اين‌كه اين روش استاندارد بين‌المللي بوده و در كل دنيا رايج است، تصريح كرد: تعريف اين استاندارد همان تعريف سازمان بين‌المللي كار (ILO) است، اما چارچوب آن با چارچوب بخش آماري سازمان ملل (UNSD) يكسان است و ما نيز به رغم همه بحث‌ها سعي كرده‌ايم اين چارچوب را رعايت كنيم.

رييس مركز آمار ايران با تاكيد بر اين‌كه مبناي سنجش نرخ بيكاري از سال 1384 تاكنون يكسان بوده‌ است، خاطرنشان كرد: تعريف نرخ بيكاري يك ساعت همان ملاك و معياري است كه از سال 1384 رايج شده است و براساس اين استاندارد نرخ بيكاري سال 1389، 13.5 درصد با سه ميليون و 200 هزار بيكار بوده است.

2ميليون و 800 هزار بيكار در پايان سال 90

آذر با اشاره به اين‌كه در پايان سال 1390، تعداد بيكاران به دو ميليون و 800 هزار نفر رسيده است، افزود: اين آمار نشان از كاهش 400 هزار نفري تعداد بيكاران در پايان سال 90 نسبت به پايان سال 89 دارد البته از ابتدا تا پايان سال 90، تعداد يك ميليون و 200 هزار نفر نيروي جديد وارد بازار كار شده‌اند كه از اين تعداد يك ميليون نفر به كار مشغول شده‌اند، بنابراين مي‌توان گفت دولت در سال 90 حدود يك ميليون و 400 هزار شغل ايجاد كرده است.

رييس مركز آمار با اشاره به اين‌كه استدلال وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي، ايجاد يك ميليون و 600 هزار شغل است، تصريح كرد:اختلاف نظر ما با وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي به اين دليل است كه مبناي آنها اشتغال‌ها است و احتمالا به افرادي كه در طول سال بيكار مي‌شوند، دسترسي ندارند، زيرا مبنا براي آنها نام افرادي است كه دستگاه‌هاي دولتي به عنوان مشاغل اعلام مي‌كنند، اما آمار ما با خطاي ناچيز در نهاد‌هاي بين‌المللي و مجامع داخلي مقبول و قابل توجه است.

ايجاد يك ميليون و 100 هزار شغل در سال 89


آذر ادامه داد: ناگفته نماند اعتقاد داريم كه با همين محاسبه و استدلال، اعتقاد داريم دولت در سال 1389 موفق به ايجاد يك ميليون و 100 هزار شغل ايجاد كند كه در همين مورد وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي ادعا مي‌كرد كه يك ميليون و 300 شغل ايجاد شده است، اما در تمام اظهارات دولت، استناد به نرخ بيكاري است كه مركز آمار اعلام كرده است.

مركز آمار نرجع رسمي تهيه آمار است

رييس مركز آمار در ادامه از كارشناسان، نخبگان، نمايندگان مجلس و مراجع گوناگون درخواست كرد مانند همه دنيا كه مرجع رسمي آمار را مركز آمار كشور مي‌دانند و همان‌طور كه قانون برنامه‌ي پنجم توسعه در ماده 54، بند «الف»، صراحتا مرجع رسمي تهيه، توليد، اعلام و انتشار آمار رسمي كشور مانند نرخ بيكاري مركز آمار ايران است، استناد به آمار‌هاي مركز آمار صورت بگيرد.

ايجاد ميليون و 375 هزار شغل در سال90

وي در ادامه با تاكيد بر اين‌كه‌ به‌طور دقيق يك ميليون و 375 هزار شغل در سال گذشته ايجاد شده، اضافه كرد: از اين تعداد حدود 950 هزار نفر ورودي جديد به بازار كار و مابقي افرادي بودند كه در سال 89 بيكار بوده و در سال 90 شاغل شدند.

آذر افزود: به عنوان مثال در ماه دوازدهم سال 90 حدود دو هزار نفر و در ماه اول همان سال حدود چهار هزار نفر شاغل شده‌اند، بنابراين آمار با جزييات موجود است.

جابه‌جايي شغل يك ميليون و 150 هزار نفر در سال 90

وي در ادامه در مورد تعداد افرادي كه در سال 90 شاغل بوده و بيكار شدند، خاطر نشان كرد: آمار مربوط به نقل و انتقالات و جابه‌جايي‌هاي شغلي وجود دارد كه نشان مي‌دهد در سال 90، يك ميليون و 150 هزار نفر جابه‌جايي شغلي داشته‌ايم.

آذر افرادي كه كارشان را از دست داده‌اند نيز جزو آمار ورودي به بازار كار در نظر گرفته مي‌شوند، گفت: همان‌طور كه اعلام كردم يك ميليون و 375 هزار شغل ايجاد شده كه موفقيت قابل توجهي است و بايد روي آن تمركز صورت بگيرد.

آمار‌ها متاثر از گرايشات سياسي نيست

رييس مركز آمار ايران با بيان اين‌كه مركز آمار ايران براي كشور كار مي‌كند، خاطر نشان كرد: همان‌طور كه مقام معظم رهبري در آغاز سرشماري سال 90 توصيه فرمودند ما هيچ‌گونه گرايش، تعصب و تاكيدي بر گروه، دولت و يا مجلس خاصي نداريم و آمار‌ها، متاثر از دولت‌ها، مجالس، علايق و گرايشات سياسي نيست.

برنامه دولت ايجاد 2.5 ميليون شغل و فرصت شغلي بوده‌است

وي با تاكيد بر اين‌كه در اعلام آمار نيروي كار استناد به نرخ بيكاري اعلام شده توسط مركز آمار است، گفت: در شوراي عالي اشتغال و دولت هميشه اعلام شده كه 2.5 ميليون شغل و فرصت شغلي را هدف‌گذاري مي‌شود، اما گزارش‌هاي رسمي سخن از مشاغلي است كه ايجاد شده، در واقع مركز آمار ايران وضعيتي را كه اتفاق افتاده توصيف مي‌كند و آثار برنامه‌ريزي براي فرصت‌هاي شغلي در سال جاري مشخص خواهد شد.

افزايش تعداد زنان جوياي كار

رييس مركز آمار ايران در ادامه درباره‌ي افزايش نرخ بيكاري زنان تصريح كرد: در گذشته زنان جزو افراد غيرفعال جامعه بودند كه دليل آن يا نداشتن تحصيلات و نااميدي به اشتغال بود، اما امروز دو اتفاق خوش‌يمن در بين زنان رخ داده است، اول اين‌كه نسبت به پيدا‌كردن شغل مناسب و شايسته اميدوار شده‌اند، بنابراين از جمعيت غيرفعال به جمعيت فعال منتقل شدند و ديگر اين‌كه طي حدود پنج سال گذشته نرخ ورودي به دانشگاه در بين بانوان، به حدود 60 درصد رسيده است و با توجه به اين‌كه اين افراد پس از پايان تحصيلات وارد بازار كار مي‌شوند، تعداد زنان جوياي كار افزايش يافته است، بنابراين نرخ بيكاري در بين زنان بيشتر از مردان است.

وي در ادامه به زمينه‌ي كاري شايسته براي زنان اشاره و تصريح كرد: برنامه‌ريزي معمول در كشور ما همواره به‌گونه‌اي بوده كه تعداد و زمينه‌ي كارهاي مناسب براي مردان بيشتر فراهم بوده است و عمدتا بانوان در زمينه‌ي كارهاي خدماتي كه سخت و زيان‌آور نباشند، جوياي كار هستند.

آذر با بيان اين‌كه در زمينه‌ي اشتغال بانوان بايد برنامه‌ريزي مناسب صورت بگيرد، گفت: نرخ مشاركت زنان نسبت جمعيت فعال زنان به جمعيت ده ساله به بالا، است و زماني كه سرعت رشد مخرج كسر به صورت بيشتر باشد، نتيجه حاصل كوچك‌تر خواهد بود، ديگر اين‌كه براي نتيجه‌گيري در مورد جمعيت فعال زنان بايد يك سال پايه را در نظر بگيريم، زيرا مقايسه دو سال پي‌در‌پي نتيجه‌گيري زود‌هنگام باشد.

به گزارش ایسنا،رييس مركز آمار ايران با بيان اين‌كه مقايسه اين نرخ با سال 86 نشان از رشد جمعيت فعال زنان دارد، اظهار كرد: در اين نسبت مخرج كسر ثابت نيست در واقع جمعيت سيال داريم كه يا ورودي جديد محسوب مي‌شود و يا اين‌كه جزو جمعيت غيرفعال اقتصادي بوده كه وارد جمعيت فعال شده است، به عنوان مثال زنان طي دو سال اخير به جمعيت فعال اضافه شدند، بنابراين صورت و مخرج كسر ثابت نيست و در حالي نرخ ورودي بسيار بالا است كه نرخ خروج جمعيت 60 ساله و پير بسيار كند است.

آذر در ادامه تصريح كرد: هيچ سندي در مورد اين‌كه نرخ مشاركت زنان به دليل كتمان شغل‌شان بيشتر از ميزان واقعي است وجود ندارد، البته اين امر مي‌تواند يك تحليل باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین