کد خبر: ۱۵۶۱۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۰

سردشت نفس نمی‌کشد/ هجوم ریزگردها به جنوب آذربایجان غربی

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: گازهای شیمیایی سالهاست مهمان کالبد انسانهای رنجور سردشتی شده و اکنون مهمان ناخوانده ریزگردهای عربی ریه ها و شریانهای حیاتی مردم و درختان بلوط این دیار و شهرهای جنوب آذربایجان غربی را مورد هدف قرار داده است. 

امروز مصدومان گازهای شیمیایی و 80 هزار هکتار جنگل بلوط و 30 هزار هکتار مرتع در سردشت جولانگاه ذرات خاک موسوم به ریزگردهای عربی شده اند، درختانی که تنها محافظ مردمان رنجور و مصدوم این دیار بوده، اما اکنون روزنه های حیات بخش آنها گرد و غبار بیابانهای عربی را جذب می کنند.

طی روز جاری مردم و جانبازان شیمیایی سردشت با وجود همه مشکلات ریوی و تنفسی مجبور به استنشاق هوای آلوده شده اند که بر اساس اعلام رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت میزان آلودگی هوای این شهرستان در روز دوشنبه خطرناک است.

در این میان در حالیکه مصدومان سردشت ۲۲سال از درد ناشی از بمباران شیمیایی رژیم بعث عراق رنج می برند، هجوم توده هوای غبار آلود از کشور های عربی درد مضاعفی بر سرفه های خشک مصدومان افزوده و با توجه به نبود امکانات و کلینبکهای تخصصی انها در مقابله با این ریزگردها بی دفاع مانده اند.

وجود گرد و غبار شدید در آسمان شهرهای جنوب آذربایجان غربی به ویژه شهرستانهای سردشت و بوکان منجر به کاهش تردد شهروندان در شهر شده و بیشتر شهروندان به ویژه بیماران قلبی، ریوی، آسمی و نیز افراد سالخورده را که بیش از سایرین در معرض خطر هستند، خانه نشین کرد.

غلظت بالای گرد و غبار همچنین میزان دید افقی را کاهش داده و موجب بروز مشکلاتی برای تردد مردم به ویژه در محورهای مواصلاتی شد.

این مهمانان ناخوانده که از غرب کشور و به ویژه از کشور عراق به شهرستان سردشت سرازیر شده کیفیت هوای شهرستان را تا مرز خطرناک تغییر داده بطوریکه تا میزان 500 میکروگرم بر متر مکعب نیز رسیده است.

همچنین میزان ریز گردها در شهرستان بوکان نیز تا روز گذشته یک هزار میکروگرم بر متر مکعب بوده که هم اکنون روند نزولی داشته و به 400 میکرو گرم کاهش یافته است.

میزان آلودگی هوا در بوکان به هفت برابر حد مجاز

به گزارش مهر، میزان آلودگی هوا در بوکان، که از شامگاه جمعه با ورود سامانه ای به وقوع پیوسته، در زمان حاضر به هفت برابر حد مجاز رسیده و غلظت آلودگی هوا مشکلاتی را برای کودکان و افراد مسن به وجود آورده است.

فاصله دید فعلی در این شهر سه کیلومتر بوده و این وضعیت تا دو یا سه روز آینده ادامه دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین