کد خبر: ۱۵۶۳۵۷
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۱

پیشنهاد ویژه علیرضا خمسه: مالاریا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علیرضا خمسه که این روزها نگارش کتابی با موضوع «طنز و کمدی تلویزیونی» آسیب شناسی کمدی های تلویزیونی را تمام کرده و قرار است اداره کل آموزش و پژوهش سیما آن را منتشر کند می گوید در چند ماه اخیر به خاطر نگارش همین کتابش، فقط کتاب هایی در حوزه طنز و کمدی را خوانده است. او در ادامه این گفتگوی کوتاه با هفته نامه چلچراغ مجموعه شعر طنز «مالاریا» نوشته اکبر اکسیر را به علاقمندان مطالعه پیشنهاد داده است.

بنابراین گزارش، پنجمین دفتر شعر اکبر اکسیر در حوزه شعر فرانو که شامل 68 قطعه شعر است در «مالاریا» منتشر شده. «زیراکس»، «تماشاگرنما»، «اگزوز»، «سرقت ادبی»، «چراگاه»، «سهام عدالت»، «توجیه»، «همراه اول»، «دیالوگ»، «فیلبان»، «شهرآورد»، «هورا»، «پدرخوانده»، «خطکش»، «یاهو»، «شانس» و «بهاریه» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه‌اند.

خود اکسیر دباره این کتاب معتقد است: شعرهای این مجموعه در ادامه چهار دفتر پیشین من هستند، البته زبان این شعرها ساده‌تر شده است و برای رسیدن به طنز از بازیهای زبانی در سرایش آنها استفاده نکرده‌ام. موضوعات و مسایلی چون خانواده، اخلاق و مسایل اخلاقی مانند دروغگویی، ریا و تظاهر، زندگی، محیط زیست، مشکلات انسان امروز، مسایل اجتماعی همچون فقر و به طور کلی سوژه‌های انسانی دستمایه سرایش این اشعار طنز قرار گرفته‌اند.

سه نمونه شعر مجموعه مالاریا با عنوان‌های «همیاری» و «نزولات»:

«به همت اهالی غیور
درختان گردو را بریدیم
قنداق تفنگ و دسته تبر ساختیم
بعد دست به دست هم دادیم
تا جنگل از لوث درخت و پرنده پاک شد
حالا نشسته‌ایم روی تلی از خاک
با دممان گردو می‌شکنیم و چه‌چه می‌زنیم:
لطفا از ریختن زباله خودداری فرمایید»


«باران تا به زمین نرسیده شعر است
به زمین که می‌رسد سیل می‌شود
سیل نفرین آسمان است
به قول خبرگزاری‌ها
مایع رحمت است! به قول هلال‌احمر
سیل پتو می‌آورد کمپوت می‌آورد
آب‌معدنی و برنج دانه‌بلند می‌آورد
توجه توجه:
پاکستانی از کلمات در راه است
چترها را ببندید!»

*

شب عید مرغ داشتیم
ران به عرفان رسید
سینه به ایثار
دل و جگر به ملیحه
گردن و دنده و بال و ستون فقرات به من
آنجا بود که فهمیدم
چرا پدرها

اخلاق سگ دارند!


«بفرمایید بنشینید صندلی عزیز»، «پسته لال سکوت دندانشکن است»، «زنبورهای عسل دیابت گرفته‌اند» و «ملخهای حاصلخیر» چهار مجموعه شعر منتشر شده این شاعر هستند.

مجموعه شعر «مالاریا» از سوی نشر مروارید منتشر و راهی بازار کتاب شده است. دو کتاب دیگر را نیز انتشارات نیم نگاه و ابتکار نو منتشر کرده است.

به گزارش خبرآنلاین،ساکنان تهران برای تهیه این کتاب(در صورت موجود بودن در بازار) کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب ها را تلفنی سفارش بدهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین