کد خبر: ۱۵۶۳۶۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۳

نتایج مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهمترین عنوان امروز مطبوعات جهان در رابطه با ایران را نتایج مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین تشکیل می دهد. خبرگزاری فرانسه ضمن انتشار گزارشی از این مذاکرات نوشته این نشست شاهد «تبادل مثبت دیدگاه ها» بوده و بناست روز دوشنبه هفته آینده ادامه پیدا کند؛ یعنی دو روز پیش از برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در بغداد.

خبرگزاری «رویترز» ضمن اعلام این خبر و انتشار سخنان مقامات مذاکره کننده دو طرف، اشاره کرده که هیچ یک از آن ها از جزئیات مذاکرات انجام شده صحبتی نکرده اند و اینکه در این گفت و گوها دقیقاً بر سر چه مسائلی توافق حاصل شده مشخص نیست.

خبرگزاری «آسوشیدپرس» نیز از جمله اولین رسانه هایی بود که خبر پایان مذاکرات امروز و توافق بر سر مذاکرات آتی را منتشر کرد. در پایان گفت و گوهای امروز، «علی اصغر سلطانیه»، نماینده ایران در آژانس از پیشرفت در مذاکرات سخن گفته و «هرمن ناکرتس»، بازرس ارشد آژانس نیز اشاره کرده که در این مذاکرات تبادل مثبت دیدگاه صورت گرفته و برای ادامه گفت و گوها، توافق حاصل شده است.

روزنامه «کریستین ساینس مانیتور»، شبکه خبری «العربیه» و خبرگزاری کویت نیز اقدام به انتشار این خبر کرده اند. خبرگزاری «سی. بی. اس» آمریکا نیز ضمن پوشش خبر مذاکرات، از وجود «نشانه های غیرمنتظره پیشرفت» در مذاکرات سخن به میان آورده است.

خبر اعدام قاتل شهید علیمحمدی نیز از جمله اخباری است که بازتاب بسیار گسترده ای در میان مطبوعات جهان پیدا کرده است. «آسوشیتدپرس» ضمن انتشار این خبر، به آخرین سخنان قاتل نیز اشاره کرده که گفته بود: «پایان راه چیزی جز پشیمانی و طناب دار نیست». اما به نظر می رسد این خبرگزاری در تلاشی برای ابهام افکنی در این موضوع که قاتل، جاسوس رژیم صهیونیستی بوده و از سوی این رژیم اجیر شده، به اظهاراتی از مقامات صهیونیست اشاره کرده که طی آن، کشتار افراد بیگناه از سوی آنان محکوم شده است!

علاوه بر این، آسوشیتدپرس سعی دارد با مطرح کردن دوباره موضوع انفجارهای چند ماه پیش در بانکوک و دهلی نو، این گونه القا کند که شهید علیمحمدی قربانی یک بازی تروریستی دوجانبه شده و ایران نیز اقداماتی مشابه را در دیگر کشورها انجام می دهد. این در حالی است که آموزش اعضای منافقین برای انجام عملیات های تروریستی از سوی مقامات آمریکایی نیز مورد تأیید قرار گرفته، اما بحث دهلی نو و بانکوک تاکنون از حد شایعه و اتهام زنی فراتر نرفته است.

روزنامه های «یدیعوت آحارانوت»، «واشنگتن پست»، «تلگراف»، «شانگهای دیلی»، «نیویورک پست»، «وال استریت ژورنال»، خبرگزاری «رویترز» و سایت شبکه خبری «یورونیوز» از دیگر رسانه هایی هستند که در مطالبی کم و بیش مشابه، به انتشار خبر فوق اقدام کرده اند.

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» خبر داده که موسسه تخصصی «رند» که از جمله وظایفش مشاوره دادن به وزارت دفاع آمریکاست، نسبت به انجام هرگونه حمله نظامی به ایران از سوی آمریکا یا رژیم صهیونیستی هشدار داده و به دولت اوباما توصیه کرده تلاش کند تا «به آرامی بر مباحثات داخلی اسرائیل در مورد ارزش حمله نظامی تأثیر بگذارد». در این گزارش از اظهارات مقامات سابق رژیم صهیونیستی که علیه حمله به ایران موضع گرفته اند، حمایت شده است.

«تایمز اسرائیل»، دیگر روزنامه رژیم صهیونیستی نیز امروز در خبری مرتبط با ایران، برگزاری مراسم «روز نکبت» را در ایران بازتاب داده است. این روزنامه اشاره کرده که در جریان تظاهرات روز گذشته در تهران، 64 پرچم رژیم صهیونیستی به آتش کشیده شده است. «روز نکبت»، سالروز تشکیل رژیم صهیونیستی است که همه ساله شاهد برگزاری تظاهراتی اعتراض آمیز از سوی مسلمانان جهان است.

در مطلبی مربوط به جزایر سه گانه ایرانی، روزنامه «خلیج تایمز» خبر داده که پارلمان عرب، به درخواست امارات موضوع جزایر سه گانه را دستور کار خود قرار داده و طی جلسه دیروز، مالکیت این جزایر را متعلق به امارات دانسته است. مطابق معمول، پارلمان عرب نیز درخواست کرده موضوع از طریق مذاکرات مستقیم یا دادگاه بین المللی داوری به اصطلاح حل و فصل شود!

خبرگزاری «رویترز» در مطلبی راجع به تحریم های بخش نفتی ایران، خبر داده که انگلیس و فرانسه اثرات تحریم بیمه کشتی های حامل نفت ایران را بر تجارت خارجی اروپا بررسی می کنند. این تصمیم اندکی پس از آن اتخاذ شده که دولت انگلیس برای جلوگیری از اثرات منفی این تحریم، خواهان به تعویق انداختن آن تا سال 2013 میلادی شده بود.

به گزارش تابناک،در نهایت، با وجود اخبار قبلی مبنی بر مقاومت هند در برابر فشار آمریکا برای کاهش واردات نفت این کشور از ایران، روزنامه «تایمز هند» امروز خبر داده که این کشور واردات خود از ایران را 11 درصد کاهش خواهد داد. این تصمیم پس از آن گرفته می شود که هیئت های آمریکایی به طور مکرر به هند سفر کرده و مقامات این کشور را برای کاهش واردات نفت از ایران تحت فشار قرار دادند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین