کد خبر: ۱۵۶۴۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۴
رييس مجلس شورای اسلامی:

قانون اساسی بايد اصلاح شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رييس مجلس شورای اسلامی گفت: شوراها به عنوان نمادي از واگذاري امور به مردم در قانون اساسي مطرح شده‌اند و اين واگذاري در بسياري از مواقع نتايج خوبي را نيز به دنبال داشته است. 

علي لاريجاني طي سخناني در اولين همايش نقش شوراها و مديريت شهري در سند چشم‌انداز تصريح كرد: در بسياري از كشورها و شهرهاي جهان، امور مديريت شهري به وسيله‌ شوراها به مردم واگذار شده و اين واگذاري نيز ثمرات خوبي را براي آن مناطق به دنبال داشته است.

وي ادامه داد: در كشور ما متاسفانه واگذاري امور به نخبگان محلي به عنوان يك اصل هنوز جا نيفتاده است و ما شاهديم كه وزرا در بسياري از امور خرد وارد مي‌شوند و اين در حالي است كه وظيفه‌ وزرا تعيين ساز و كار استراتژيك و مديريت كلان است اما با ورود وزرا به موضوعات خرد در كشور ما وقت زيادي از آنان گرفته مي‌شود و خواه ناخواه از رسيدگي به موضوعات استراتژيك غافل مي‌شوند. اگر ما مديريت شهري و شوراها را تقويت كنيم اين كاستي‌ها برطرف مي‌شود و وزرا نيز به وظيفه‌ اصلي خود بهتر مي‌رسند.

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: موضوع ديگري كه ما در آن دچار مشكل هستيم موضوع ارتباط نخبگان محلي و ملي است كه در كشورهاي ديگر احزاب و گروه‌هاي سياسي برقراري اين رابطه را بر عهده مي‌گيرند اما ما در كشور احزاب درست نداريم و صرفا احزاب در مقطع انتخابات ظهور مي‌كنند و برنامه‌‌اي جدي براي اداره كشور ندارند و از يك عقبه تئوريك درست برخوردار نيستند؛ لذا با وجود اين مشكلات، شوراها بايد تبديل به نهادهايي شوند كه كانال ارتباطي ميان نخبگان محلي و ملي را ايجاد مي‌كنند.

لاريجاني تاكيد كرد: ما بايد اين را بپذيريم كه در هيچ سطحي از مديريت كشور ذوالفنون نيستيم و نياز به رجوع به نخبگان داريم اما در قانون اساسي براي رجوع به نخبگان از طريق مديريت شهري، محلي وجود ندارد؛ لذا بايد در قانون اساسي تغييراتي ايجاد كنيم تا بحث مديريت شهري يك ساختار مدون و مطلوب‌تري بگيرد و ارتباط ميان نخبگان محلي و ملي از طريق شوراها ايجاد شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: شهرها بايد از نظر اقتصادي به خودكفايي برسند و اگر ما قائل به مديريت درست شهري هستيم بايد ساز و كاري ايجاد كنيم كه شهرها روي پاي خود بايستند و به دنبال صرف هزينه از طريق بودجه‌ ملي نباشند و تنها در طرح‌هاي كلان و بزرگ شهري بودجه‌ ملي به كار آنها بيايد. ما نيز در بودجه‌ سال 91 حدود 2 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي را براي ساماندهي به وضع طرح‌هاي كلان شهري مانند مترو قرار داده‌ايم.

رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: براي خوداتكايي در بحث مديريت شهري هيچ راهي جز اين وجود ندارد كه شهرهاي ما از نظر آباداني و رونق در توليد و صنعت، پيشرفت كنند و ما بايد در كشور بسترهايي فراهم كنيم كه شهرهايي آباد و غني از لحاظ منابع صنعتي و توليدي داشته باشيم و اگر اين‌چنين شود در چرخه اقتصادي به يك تعادل مناسب خواهيم رسيد.

لاريجاني تاكيد كرد: براي ايجاد اين تحول نياز به يك تفكر درست و اصولي است و صرفا ايجاد يك ساختار قانوني كفايت نمي‌كند زيرا ما در كشور تفكر هزينه‌محور و وابستگي به بودجه‌ سالانه را داريم و صرفا به دنبال اخذ حمايت‌هاي ملي هستيم. بر همين اساس بايد نگاه خود را نيز در حوزه‌ توسعه‌ شهري ترميم كنيم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اهميت حفظ و صيانت از منابع طبيعي در شهرها خاطرنشان كرد: لازم است در شهرها يك الگوي مدون شهرسازي ايجاد شود و زمين‌ها را بي‌محابا به ساختمان تبديل نكنيم. متاسفانه ما در حال حاضر شاهد آن هستيم كه زمين‌هاي كشاورزي را به ويلا و ساختمان تبديل مي‌كنند و از سوي ديگر به دنبال تبديل زمين‌هاي خشك و بي آب و علف به زمين‌هاي كشاورزي هستند. اين نگاه، نگاه غلطي است.

رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: لازم است از منابع ملي حمايت شود. اگر اين تفكر وجود داشت، ما شاهد بر هم ريختن اكوسيستم درياچه اروميه نبوديم زيرا اين درياچه يك مزيت مهم براي كشور دارد اما ما با استفاده غلط از منابع تامين آب اين درياچه، آن را به سمت خشك شدن سوق داده‌ايم و مجلس نيز براي جلوگيري از اين اتفاق، در بودجه‌ سال جاري 100 ميليارد تومان را براي رسيدگي و برطرف كردن مشكل اين درياچه اختصاص داده است.

لاريجاني در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود و در پاسخ به اعتراض علي بيادي عضو شوراي شهر در مورد تجميع انتخابات شوراي شهر و رياست جمهوري گفت: ما در كشورمان شاهد برگزاري انتخابات گسترده و فراواني در سطوح مختلف هستيم و اين پراكندگي در انتخابات باعث مي‌شود كه پيش از هر انتخاباتي، تمركز كشور در امور اجرايي بر هم بخورد؛ لذا مجبوريم كه برخي از انتخابات را به طور همزمان برگزار كنيم تا كشور به طور دائم دچار بر هم ريختگي حاصل از فضاي انتخاباتي نشود.

وي در پايان يادآور شد: با توجه به اين مسائل ما مجبور بوديم براي آنكه مردم در انتخاب خود به دليل تعدد كانديداها دچار مشكل نشوند انتخابات شوراها را با رياست جمهوري همزمان كنيم زيرا در انتخابات رياست جمهوري، تعداد افراد به اندازه‌ انتخابات مجلس نيست و مردم مي‌توانند با درستي و فراغ بال افراد را انتخاب كنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
0
0
سلام اقای لاریجانی شهرها کمبود تحصیلکرده ندارندشهر کوچکی که 80000جمعیت دارد تعداد 40 نفر کارشناس جغرافیا وبرنامه ریزی شهری بیکار دارد وقتی دانشگاه برنامه دارد وشهرداری وامور شهری برنامه ندارد ودر این شهر یکنفر هم جذب نشده مقصر کیست؟ تمام کارمندان شهرداری ها دیپلم وکمتر ودر حال بازنشستگی هستند برنامه ریزی پرسنلی وچارتها ی مفید ومورد نیاز جدیدپیشنهاد بدهید تا شهرها دگرگون شوندواز این بیکاران دلسرد در دستفروشی استفاده نشود ودر اینجا واقعا حرف دل نخبگان را فرمودید از شما متشکریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
0
0
دکتر قالیباف

رئیس جمهور آینده

ان شاءالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
0
0
شما كه نظرات ارسالي را پخش نميكنيد اين كادر را برداريد
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
0
0
بله بازنگری قانون اساسی حرف دل بسیاری ازمردم است.....
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین