کد خبر: ۱۵۶۹۲۰
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۷
نماینده دادستان:

آقای سراج در صورت تخفیف به متهم مدیون مردم هستید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فراهانی نماینده دادستان عمومی و انقلاب تهران در پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی عصر امروز در دفاع از کیفر خواست صادر شده برای متهم خ. الف با مدنظر قراردادن متن کیفرخواست گفت: متأسفانه چند وقتی است شاهد آن هستیم که برخی از مته‌مان و وکلای آن‌ها برای دفاع از خود تلاش دارند به جبهه و ایثارگری وچنین کارهایی اشاره کنند.

در حالی که باید بگویم این روش روش مناسبی نیست و باعث می‌شود تا دشمنان نظام ما را مورد مضحکه خود قرار دهند.

وی به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت: من دوستی داشتم که در دانشکده قضایی مشغول تحصیل علم قضاوت بود. این فرد در ۱۳ سالگی به جبهه‌ها رفته بود و جانباز ۵۰ درصد بود شب و روز کار می‌کند و زحمت می‌کشد و امروز بعد از ۳۵ سال زحمت فراوان به اندازه یک عدد از شمش‌های طلایی که در خانه آقای خ. الف کشف شد دارایی و ثروت ندارد ما نمی‌دانیم اگر آنجانباز است و جهاد دارد پس این آقایان چه کاره هستند.

وی گفت: مته‌مان و موکلان مراقب باشند جوری از جنگ و جبهه صحبت نکنند که دشمنان ما از برخی از این قوانین سوء استفاده کنند و موجب ضربه زدن به نظام شوند.

وی به مطالب ۱۲ گانه خود اشاره کرد و گفت: آقای خ. الف می‌گوید کارهای که من انجام دادم تأثیری در اخلال در نظام اقتصادی نداشته است و کاره‌ای نبوده‌ام و چگونه می‌توانستم در افزایش تولید فولاد نقش داشته باشم اما باید از ایشان پرسید شما مدتی است معین صنایع خوزستان بودید یک دوره رئیس دفتر آقای م بودید یک دوره مدیرعامل ایمیدرو و زمانی هم در شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کردید همه این‌ها کافی نیست تا شما بتوانید خیلی از کارهایی که می‌توانستید انجام دهید.

وی گفت: شما پتانسیل بالا و پایین بودن سهمیه را داشتید که هیچ می‌توانستید کارهایی دیگر هم انجام بدهید که بعضا انجام هم داده‌اید.

فراهانی گفت: بررسی ما نشان می‌دهد ایمیدرو تشخیص می‌دهد که به هر گروه چه میزان فولاد داده شود و واضح است که نقش شما در ایمیدرو چه نقشی بوده است.

نماینده دادستان گفت: شما اگر ساده‌ترین کارمند دنیا هم فرض کنید اگر کسی به او بگوید مقداری پول به تو می‌دهم صرف کار خیر کن حداقل تحقیق هم می‌کند و با اندکی تعقل به این نتیجه می‌رسد که شاید گرفتن این پول برایش مسئله به همراه داشته باشد. شما که معاون وزیر بودید با در نظر گرفتن این مسائل چگونه می‌شود که بررسی نکردید ۹۰۰ میلیون پول را برای چه می‌گیرید.

وی گفت: جایی از قانون نگفته است که رشوه گرفتن برای انجام کارهای غیرقانونی است بلکه برای کار قانونی هم رشوه می‌گیرند که در ضمن اسم آن را پول چای و شیرینی می‌گذارند.

وی به بخش دیگری از اظهارات خ. الف درباره خدماتش به کشور اشاره کرد و گفت: این یک اصل طبیعی است که معاون وزیر باید وقتی پست و مقام می‌گیرد خدمت کند وگرنه کدام عقل سلیمی می‌پذیرد که فردی پستی می‌گیرد و در آن خدمتی ارائه ندهد.

فراهانی به سرنوشت آقای ک شهردار سالهای قبل تهران اشاره کرد و گفت: آن فرد هم زمانی که پایش به دادگاه باز شد ادعا می‌کرد کارهای زیادی انجام داده و لیست خدمات ارائه شده‌اش ده‌ها برابر شما بود.

نماینده دادستان با اشاره به این مطلب که آقای سراج شما مخیر هستید و ما کارمان بی‌نقض نیست گفت: به شما می‌گویم اگر مجازات خفیفی برای این متهم در نظر بگیرید مدیون ملت خواهید بود ما مقصریم رویه ما با کتاب نهج‌البلاغه ببینید چقدر فرق دارد.

فراهانی تصریح کرد: ما بار‌ها شاهد آن بوده‌ایم که اشاره شده باید با پرونده منافی‌عفت برخورد شدیدی داشته باشیم در حالی که وقتی به نهج‌البلاغه رجوع می‌کنیم می‌بینیم حضرت علی با این گونه جرائم سعی در پوشاندن آن‌ها و پنهان کردنشان داشتند. امروز جرم‌شناختن ریشه بسیاری از جرایم را همین جرایم اقتصادی می‌داند.

وی گفت: درست نیست که ما با این گونه مجرمان نرم برخورد کنیم و از کنار یقه سفید‌ها و دانه‌درشت‌ها آرام رد شویم در حالی که در نهج‌البلاغه آمده است باید با این گونه مجرمان به گونه‌ای برخورد شود که حتی آنقدر خار شوند که خرج زن و بچه‌شان را نتوانند بدهند.

وی تأکید کرد: شما معاون وزیر بوده‌اید وقتی شما پست گرفتید باید خدمت ارائه می‌کردید در حالی که شما را آنچنان باید زد که نتوانید از زمین بلند شوید. ما می‌بینیم آقای ک نه تنها مجازات برایش خار کننده نبوده بلکه می‌آید مشاور یک کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شود و با افتخار هم حرف می‌زند.

وی گفت: دعوای ما سر ۱۰۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون تومان نیست وقتی شما این کار را می‌کنید دیگر نمی‌توان آن را نصیحت کرد اگر به جوانی بگویید کار خطا انجام نده به ما می‌خندد و می‌گوید همه مملکت دزد هستند. نمونه‌اش معاون وزیر بعد‌ها این ننگ در تاریخ انقلاب نوشته می‌شود.

فراهانی گفت: آقای خ. الف می‌گوید بروید از دولت استعلام کنید از چه کسی استعلام کنید از فلان وزیر که خودش پرونده دارد و در مظان اتهام است یا آن وزیری که وکلا به حرف‌های او در مورد قهرمان بودن خسروی اشاره می‌کند.

نماینده دادستان گفت: اگر با کمی انصاف نگاه کنیم خواهیم دید که ایشان معاون وزیر بوده و رفته رشوه گرفته است آیا معاون وزیر وقتی می‌خواهد رشوه بگیرد می‌آید بسم‌الله الرحمن الرحیم می‌گوید برای رضای خدا رشوه می‌گیرد یا اینکه اسمش را شیرینی و حق الزحمه و چیزهای دیگر می‌گوید.

وی خطاب به وکیل متهم گفت: شما خودتان پیش از این قاضی بوده‌اید می‌دانید مجرمان همیشه محاسبه‌گر هستند. یعنی قبل از انجام جرم حساب و کتاب می‌کند چگونه است که این آقای معاون وزیر این حساب و کتاب‌ها را انجام نداده باشد.

در این هنگام قاضی سراج به نماینده دادستان درباره طولانی شدن اظهاراتش تذکر داد اما فراهانی گفت: آقای قاضی این آخرین معاون وزیری است که در بین این ۳۲ نفر وجود دارد اجازه دهید دفاعیات ما کامل باشد.

وی به اظهارات مه‌آفرید خسروی و آقای ر اشاره کرد و گفت: این دو نفر صراحتا به پرداخت رشوه به خ. الف اشاره کردند چرا این‌ها اسامی دیگران را نیاورده‌اند در حالی که می‌توانستند اسامی دیگری را بگویند تا بار مشکلشان کمتر شود.

وی گفت: مگر مه‌آفرید خسروی با آقای خ. الف خصومتی دارد که بیاید در مورد او حرفی بزند چرا در مورد دیگران چیزی نگفته است.

مه‌آفرید خسروی بار‌ها اعلام کرد که خ. الف از او درخواست پول و حتی خرید یک خانه کرده است.

فراهانی همچنین به اغاریر صریح خود متهم اشاره کرد و گفت: ایشان در مورد واگذاری زمین و حتی گرفتن پول حالا به اسم خیریه اعتراف صریحی داشته است.

فراهانی گفت: نکته بعدی این است که برداشت عرف جامعه از نحوه دریافت وجوه توسط خ. الف بیانگر همین موضوع است. چگونه است که یک معاون وزیر یکصد میلیون پول را نقدا می‌گیرد حتی نگران این نیست که مبادا این پول‌ها سرقت شود یا اینکه عابر بانک و شماره حساب‌های متعددی وجود دارد.

آقای خ. الف آیا حضرت علی‌اصغر به خواب شما امده بود و گفته بود برای خیریه از خسروی ارز و سکه بگیرید شما می‌توانسته‌اید همه ارز و دلار بگیرید در میدان فردوسی نقد کنید. یا اینکه در ایده پرداختی وجود دارد.

وی گفت: مطلب دیگر این است که ما شنیده‌ایم که فرضا افراد خیر کمک می‌کند اما نهایتا صد میلیون یا دویست میلیون بیشتر سیصد میلیون ولی تاکنون رقم ۹۰۰ میلیون تومانی را نشنیده‌ بودیم عرف ما چنین رفتاری را تایید نمی‌کند ما اتهام رشوه را جوری به پیشانی شما می‌چسبانیم که کنده نشود.

فراهانی گفت: یک نکته ظریف وجود دارد که بار‌ها همکاران آقای ر به دادستانی آمده‌اند و یا نامه داده‌اند که آقای ر فردی است که حداقل دلسوز خانواده‌های گروه ملی فولاد بوده است. چگونه است که تا به امروز حتی یک نفر هم حکم سابقه شما را نگفته است همکارانتان در سازمان بنادر و کشتیرانی، وزارت صنایع و معادن، گروه ایمیدرو و جاهای دیگر نکند شما حکم شهرت نداشتید و به این نکته این را اضافه کنید که بار‌ها برای ما نامه نوشتند که به داد اسلام برسید که این آقا از کسانی است که جرایم زیادی مرتکب شده است.

فراهانی گفت: نکته دیگر توجه به اموال دارایی‌های شماست شما فردی ۳۸ ساله هستید یک مدیر جوان در صورت رعایت موازین و رفتار اسلامی یک زندگی ساده و متوسط داشته باشد در حالی که ما در یک بار تفتیش منزل شما موفق به کشف ۸۰ سکه ۷ ساعت گرانقیمت و چهار عدد شمش ۱۰۰ گرمی طلا شدیم. به این‌ها اضافه کنید ۵ سند ملکی و همچنین ۳۰۰ میلیون تومان پول نقد در حساب بانکی همه این‌ها را پیمانکاران به شما هدیه داده‌اند.

فراهانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: فرض می‌گیرید که شما اصلا در ‌‌نهایت ساده‌لوحی ۹۰۰ میلیون تومان پول گرفتید چگونه است که وقتی برای شما احضاریه می‌فرستید شما نمی‌آیید و تازه قبل از حضور در دادسرا به یکی از قضات زنگ می‌زنید و از او تقاضای سفارش می‌کنید و جالب اینجاست وقتی که بعد از پیگیری به دادسرا می‌آیید قسم می‌خورید که اصلا هیچ پولی نگرفته‌آید در ‌‌نهایت ما برایتان قرار بازداشت می‌زنیم و شما در مسیر به سفارش‌‌ همان قاضی می‌آیید و اعتراف به گرفتن پول می‌کنید.

به گزارش فارس،در این قسمت از سخنان فراهانی قاضی سراج به دلیل ضیق‌وقت مانع از مابقی صحبت‌های وی شد و از او خواست تا سایر دفاعیاتش را ضمیمه پرونده کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین