کد خبر: ۱۵۶۹۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۸۴ - ۱۷:۳۲

تصمیم عاقلانه گروه های فلسطینی

آفتاب‌‌نیوز : در این رابطه گروه های فلسطینی موافقت خود را توقف حملات علیه اسراییل از طریق نوار غزه اعلام کردند.
« ابراهیم ابونجا» رئیس کمیته مردمی فلسطین در این ارتباط اعلام کرد که تمامی گروه ها موافقت کرده اند از عملیات مسلحانه از طریق نوار غزه به منظور حفاظت از مردم خود داری کنند. به گفته وی، این توافق نامه به منظور جلوگیری از بروز یک فاجعه در منطقه اتخاذ شده است.
در این شرایط یک مقام عالیرتبه جهاد اسلامی فلسطین هم با تایید حضور این گروه در توافق یاد شده گفت: به اعضا دستور داده شده از حمله علیه اسراییل از طریق نوار غزه خودداری کنند. وی افزود: اگر اسراییلی ها به خشونت های خود ادامه دهند وضع چنین باقی نخواهد ماند.
پس از خروج اسراییل از نوار غزه شرایط در این منطقه تغییر یافت و از آنجا که قدرت به دولت فلسطین تفویض شده بود، بیم آن می رفت گروه های فلسطینی که مخالف صلح و آشتی با اسراییل هستند از توافق ابومازن و شارون تخطی کرده و دست به اقداماتی بزنند که اوضاع را آشفته کرده و منجر به جنگ داخلی و برادر کشی میان فلسطینی ها شود.
روزی که حماس دست به راهپیمایی مسلحانه در غزه زده و وقتی که برخی گروه های فلسطینی بر حضور مسلحانه در این منطقه تاکید کردند و حتی در شرایطی که محمود عباس رهبر فلسطین به نیروهای امنیتی این کشور دستور داد با گروه های مسلح برخورد شود این ذهنیت به وجود آمده بود که اوضاع در فلسطین دگرگون شده و فلسطینی ها رویاروی هم قرار خواهند گرفت. اما تصمیم این گروه ها مبنی بر توقف حملات ضد اسراییلی از نوار غزه این واقعیت را آشکار ساخت که آنها هم به حساسیت اوضاع و شرایط پی برده و سعی کرده اند و جهتی حرکت کنند که لطمه ای به اقتدار و توانایی دولت فلسطین وارد نشده و این دولت بتواند در مذاکرات با طرف اسراییلی از موضع قابل قبولی شرکت کند.
البته در این میان برخی کشورها افراد که تمایلی به پیشرفت صلح و آشتی در فلسطین نداشته و تصور می کنند با انتقاضه مسلح می توانند این ملت را به پیروزی برسانند ممکن است دست به تحریکاتی زده و درصدد آشفته کردن اوضاع بر آیند. زیرا در جبهه فلسطینی ها هم می توان گروهها و چهره هایی را یافت که چندان به تلاش ها و اقدامات دولت ابومازن دل خوش نکرده و مایل به آشفته کردن اوضاع هستند. اما با توجه به توافق تمامی گروه ها، تخطی هر یک از آنها می تواند قواعد بازی را تغییر داده و شرایط را دگرگون سازد که در آن صورت فلسطینی ها بازنده شده و اسراییل در وضعیتی قرار خواهد گرفت در وضعیتی قرار خواهد گرفت که بتواند آزادانه دست اقدامات سرکوبگرانه و تروریستی زده و از وضعیت به وجود آمده بهترین بهره را ببرد.
فلسطینی ها حال که کنترل بخشی از سرزمین خود را در دست گرفته اند باید ثابت کنند که قادر به برقراری نظم و آرامش بوده و می توانند در صلح زندگی کنند. آنها باید در نوار غزه تجربه حکومت کردن آموخته و بیاموزند که صلاح آنها زندگی در صلح همراه با اتحاد و همبستگی با یکدیگر است.
امروزه مردم فلسطین طرفدار جنگ و خونریزی نیستند آنها وقتی که مشاهده می کنند از طریق انتفاضه سیاسی بهتر می توانند نتیجه گرفته و امتیاز به دست آوردند روش های قهر آمیز را نفی کرده و اسلحه و تفنگ را با شاخه زیتون عوض می کند. طرف مقابل هم مجبور است که به توافق ها پایبند بماند و تمایلی به از سرگیری جنگ و درگیری ها نداشته باشد. زیرا در آن صورت اسراییلی ها هم متضرر شده و امتیازات سیاسی که پس از خروج از غزه بدست آورده اند از دست خواهند داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین