آفتابنیوز : آفتاب: آماری که چندی پیش وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت منتشر کرد، گویای آن بود که تولید خودرو از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و افت 30 درصدی فروردین ماه طی دو دهه اخیر بیسابقه بوده است. در این شرایط هر چند برخی کارشناسان و دستاندرکاران صنعت خودرو مجموعهای از عوامل داخلی و خارجی را در رکود بیسابقه تولید خودرو در کشور دخیل ميدانند، اما مجموعه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت که خود منتشرکننده آمار تولید خودرو در کشور است، بروز هر گونه مشکل که منجر به ایجاد وضعیت کنونی شده را تایید نمیکند. مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت قبل از انتشار آمار فروردین ماه، خبر افت تولید را تکذیب کرد اما پس از رسانه ای شدن این آمار که نشان دهنده نزول تولیدات صنعت یاد شده بود، بر برنامه ریزی خودروسازان مبنی بر ارتقاي کیفیت و کمیت تاکید کرد.وی هر چند بر این نکته تاکید کرد که خودروسازان خود راه مقابله با تحریمهای بینالمللی را ميدانند و تحریمها تاثیری بر عملکرد آنها نداشته است، اما در نهایت دلیل اصلی کاهش تولید را به موجودی انبارها ومشکلات داخلی خودروسازان ربط داد.
آنچه پس از سکوت خودروسازان و مواضع رسمی وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت ميتوان استنباط کرد این است که خودروسازان در شرایط مناسبی به سر ميبرند و هم اکنون در حال برنامهریزی برای توسعه محصولات خود هستند.
اینکه شرکتهای مذکور در کنار چالشها و موانع تولید، نیم نگاهی نیز به توسعه محصولات خود دارند، هر چند امیدوار کننده است، اما وضعیت روشنی از حال و روز خودروسازان نمیدهد.
حال با توجه به شرايطي كه براي خودروسازان ترسيم ميشود، بايد روي ديگر اين سكه را نيز ديد. به گفته دستاندرکاران خودرو کشور، خودروسازان داخلی در شرایطی سال 91 را آغاز کردند که سال 90 را با بحرانها و چالشهای داخلی و خارجی پشت سر گذاشتند. به اعتقاد آنها طوفان ارزی، تشدید محدودیتهای بینالمللی، و اجرای قانون هدفمندی یارانهها از جمله مهمترین چالشهای پیش روی خودروسازان در سال گذشته بود که مجموع آنها در نهایت منجر به افزایش هزینههای تولید و بروز مشکلاتی در تامین قطعات و کاهش توان تولید خودروسازان در سال جاری شد. همین کارشناسان و دست اندرکاران صنعت خودرو، از سال گذشته نیز پیشبینی ميکردند که اگر فکری به حال مشکلات موجود نشود، صنعت خودرو با افت تولید مواجه خواهد شد. به اعتقاد آنها شاید هیچ موضوعی به اندازه محدودیتهای بینالمللی و نوسان افزایشی نرخ ارز نفس خودروسازان را نگرفت، چرا که این دو اتفاق نه تنها هزینههای تولید را افزایش داد بلکه آنها در تامین قطعات هم به مشکل برخوردند که نتیجه آن در آمار فروردین ماه به وضوح نمودار شد.
برگزاری یک همایش با تاکید بر مشکلات
گذشته از موانع داخلی و خارجی خودروسازان چه مورد تایید مسوولان باشد و چه نباشد، روز گذشته همایشی با عنوان همایش ملی بهرهوری و تولید ملی با حضور مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
در این همایش غضنفری نشان داد که از درد و دل صنعتگران به خوبی آگاه است و مشکلات تولید را هم به خوبی ميشناسد. او جدا از موانع خارجی که سد راه تولید گران قرار دارد، انتقاداتی نیز به مشكلات داخلی که از تحریمهای خارجی نیز ناگوار تر است، کرد. او با اشاره به اینکه کسی نمیتواند با سود بانکی 25 درصدی تولید را اداره کند، و یا اینکه بزرگترین دغدغه وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت تولید است، بر این مطلب تاکید کرد که باید نقش مشوقهای پولی و مالی را در تولید به صراحت مشخص کرد.
گفتههای وزیر در حالی است که به گفته برخی منابع آگاه هم اکنون به دلیل سیاستهای پولی و بانکی، زنجیره خودروسازی با کمبود نقدینگی مواجه شده است. بر همین اساس با توجه به انباشتگی بدهی خودروسازان به بانکها از سالهای گذشته و همچنین به دليل محدوديت در اعطاي تسهيلات و وجود سقف اعتباري از سوي سيستم بانکي هم اکنون امکان استقراض بيشتر از بانک ها توسط خودروسازان از بين رفته است، این در حالی است که در خصوص گشايش LCهاي داخلي نيز به دليل مسكوت گذاشته شدن اين ابزارازسوي بانك مركزي فشارمضاعفي برشبكه تامين داخلي وارد آمده است. همچنین اخيرا نيزبانك مركزي با ابلاغ آيين نامه جديدي اعطاي هرگونه تسهيلات ويا گشايش اعتبارات اسنادي جديد توسط واحدهاي توليدي را مشروط به تسويه كامل بدهيهاي معوقه آنها آمده است. بر همین اساس صنعت خودرو نیز همچون صنایع تولیدی دیگر با مشکلات و موانعی دست و پنجه نرم ميکند که مسوولان خود به آن واقف هستند. اما گذشته از مسائل و مشکلات پیش رو، در این همایش مهدی غضنفری بر بهرهوری واحدهای صنعتی نیز تاکید فراوان کرده است.
مقولهای که از سوی خودروسازان مغقول مانده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر چه صنعت خودروسازی در امر اشتغال، تولید و سرمایهگذاری نقش پررنگي دارد اما این صنعت از کارآیی مناسبی برخوردار نیست و بهرهوری در آن به شدت پایین است. کاهش بهرهوری در صنعت خودروسازی نه ربطی به هدفمندی یارانهها دارد؛ و نه کاهش نرخ ارز و یا شدت محدودیتهای بینالمللی بلکه موضوعی است که به مدیریت و برنامهریزی خودروسازان ما برمیگردد.
مشکلی در کار نیست...
هر چند خودروسازان با توجه به مشکلاتی که در حاشیههای این صنعت بازگو ميشود، همچنان سکوت پیشه کردهاند و مهدی غضنفری نیز شرایط فعلی را مناسب ارزیابی ميکند اما، همانطور که گفته شد انتشار برخی آمارها در این زمینه، تناقصهایی را در گفتار و عملکرد وضعيت خودروسازي به وجود ميآورد.
در همین زمینه روز گذشته در حاشیه همایش بهرهوری وزیر صنعت،معدن وتجارت در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره علت كاهش تولید خودرو پاسخ داده است که با توجه به اینكه خودروسازان برنامه فصلی تولید دارند، از آنها انتظار ميرود در ایام پرمصرف خودرو همچون اسفند ماه و یا مواقعی از سال كه مردم مسافرت بیشتری دارند، تعداد خودرو بیشتری را در بازار عرضه كنند.
غضنفری با بیان اینكه وی هنوز گزارشی مبنی بر بروز مشكل در حوزه خودرو و خودرو سازی دریافت نكرده، گفت: برنامههای تولید را مدیران خودروساز تنظیم ميكنند و آنها باید نسبت به آن پاسخگو باشند. وی تاكید كرد: تا زمان حاضر شواهد و علایمی مبنی براینكه مشكلی از خارج بنگاه بر خودروساز تحمیل شده، اعلام نشده است. غضنفری در ادامه در باره تاثیر كاهش احتمالی خودرو بر اشتغال گفت: این موضوع اثری بر روی اشتغال نخواهد داشت، تولید خود را با شرایط بازار هماهنگ ميكند و اگر شاخصهای تولید كاهشی یا افزایشی باشد، شاخص اشتغال متاثر نمیشود.