کد خبر: ۱۵۷۱۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲

جی 8 چه تاثیری بر همفکری سران 1+5 در بغداد گذاشت؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نگاه مثبت اوباما به مذاکرات با ایران در حالی در نشست سران ناتو تکرار شد که چند روز قبل از آن مجلس نمایندگان آمریکا طرح "زور علیه ایران" را تصویب کرد. لایحه ای که برای تصویب نهایی نیاز به تصویب مجلس سنا دارد و با این رویکرد سیاست خارجی رییس جمهور آمریکا نسبت به مذاکره با ایران که از استانبول تاکنون پررنگ تر شده، بعید نیست آمریکا آن را وتو کند البته در نهایت جمهوری اسلامی در برابر تصمیم نهایی آمریکا موضع گیری خواهد کرد.

و از آنجا که رهبر انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه 14 بهمن ماه سال 90 فرمودند که "آمریکایی‌ها بدانند و البته می‌دانند که جمهوری اسلامی در مقابل تهدید به جنگ و تهدید به تحریم نفتی، تهدیدهایی دارد که وقتی لازم باشد انشاالله اعمال خواهد شد"، آمریکا می داند که با گذاشتن هر گزینه روی میز، ایران هم گزینه ای گران قیمت تحولش خواهد داد.

به هر حال شواهد موجود حاکی از یک شکاف داخلی در آمریکاست، شکافی که تنها به داخل آمریکا بسنده نمی شود و در یک پله بالاتر میان اعضای ناتو فاصله انداخته است. همان هایی که فردا می خواهند در بغداد در کنار هم بنشینند و با ایران مذاکره کنند.

علی رغم اینکه مقامات غربی سعی کردند موضع واحدی در مقابل ایران داشته باشند، روزنامه بلومبرگ در یادداشتی فاش کرد که در فاصله سه روز مانده به مذاکرات بغداد میان اعضا اختلاف افتاده است.

اظهارات ميخاييل مرگلف، رئيس كميته امور بين‌الملل پارلمان روسيه در نشست روز شنبه گروه هشت شاهد این ماجرا بود. وی در سخناني گفت: «هيچ كس نمي‌خواهد كه ايران بمب اتمي داشته باشد ولي سؤال اين است كه چطور بايد به اين هدف دست پيدا كرد.»به نوشته بلومبرگ، باراك اوباما در حالي تأكيد كرد كه گروه ۱+۵ بر رهيافت تحريم و فشار توأم با بحث ديپلماتيك اتفاق نظر دارد كه روسيه، اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران را رد مي‌كند.

گزارش‌ها از اختلافات موجود در داخل ۱+۵ در حالي افزايش پيدا كرده كه روز شنبه منابع امريكايي گفتند كه اعضاي اين گروه بر سر پيشنهاد يك بسته محرك به ايران در طول نشست بغداد اتفاق نظر دارند، گزارشي كه لااقل چين و روسيه تاكنون آن را تأييد نكرده‌اند.

شکاف دوم در موضوع افغانستان بود، آنجا که اولاند در مقابل اوباما قرار گرفت و با وجود که لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که آمریکا بعد از 2014 نیز مطابق توافقنامه استراتژیک در افغانستان می ماند، فرانسوا اولاند، رییس جمهور جدید فرانسه قاطعانه سخن از ترک افغانستان در پایان سال جاری میلادی می کند.

مسئله بعدی که سبب اختلاف میان اعضای گروه 1+5 شده، بحران اقتصادی اروپاست. همان بحرانی که اکنون اعضای ناتو را در افغانستان سردرگم کرده است تا آنجا که باراک اوباما می گوید، می مانیم اما "روزهای سختی" در انتظار ناتوست. آقای اوباما به خوبی می داند که در فاصله کوتاهی که به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده است، باید افکار عمومی را متقاعد کند اما بحران اقتصادی و نارضایتی مردم از وضعیت موجود و جنبش اشغال وال استریت، پای ماندن اوباما در افغانستان را سست کرده است.

اختلاف بعدی اعضای 1+5 بر سر سوریه بروز کرد و مانند گذشته روسیه به هر دلیلی مقابل آمریکا ایستاد و اگرچه اوباما مجددا اصبحت از تغییر شخص "اسد" کرد اما روسیه هشدار داد که آمریکا باید در مقابل خاورمیانه سیاست معقولانه تری داشته باشد.

البته در مورد اختلاف نظر میان روسیه و آمریکا همین بس که ولادیمیر پوتین در اجلاس سران ناتو و همچنین نشست سران جی 8 در کمپ دیوید حاضر نشد و مدودوف را به عنوان نماینده خود معرفی کرد.

به گزارش شفاف،شرکت کردن روسیه با یک رده پایین تر دیپلماتیک در این اجلاس ها نشان دهنده نارضایتی روسیه از وضع موجود است و نشان می دهد، با انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین به سمت ریاست‌جمهوری روسیه، این کشور مواضع سخت‌تری را در قبال آمریکا، ناتو و کشورهای غربی اتخاذ کرده است، که اقدام اخیر پوتین را نیز می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین