کد خبر: ۱۵۷۲۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵

ایران چهارمین مصرف کننده نوشابه جهان!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مردم مصرف شیر را کاهش می‌دهند تا بتوانند گران شدن قیمت نوشابه را جبران کنند. این هم بخشی از سبک زندگی عجیب ما ایرانیان است.

سرانه مصرف مایعات در جامعه ما آمار عجیب و غریبی دارد. وقتی این آمارها را با سرانه جهانی مقایسه می‌کنیم، نتایج جالبی به دست می‌آید. هر آنچه برای سلامتی مردم و جامعه مفید است، خیلی کمتر از میزان استاندارد جهانی و آنچه هم مضر است، چندین برابر استاندارد جهانی مصرف می‌شود. مثلا با وجود افزایش قیمت بنزین در سال‌های اخیر، کشور ما ۶ برابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می‌کند؛ یعنی اینکه سرانه مصرف روزانه بنزین در ایران ۹۰ و در جهان ۱۵ لیتر است.

در این میان میزان نوشیدنی‌های مورد استفاده مردم هم در مقایسه با آمار جهانی جالب توجه است. در واقع آنچه برای سلامتی مفید است، کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و هر آنچه که مضر، حسابی مردم را به خود جذب کرده است. حتی افزایش قیمت این مایعات مضر هم بر کاهش استفاده آنها تأثیری ندارد.

مثلا همین نوشابه‌ که برای سلامتی افراد مضر است، اما قیمت بالاتری نسبت به شیر دارد و بیشتر هم مصرف می‌شود، به طوری که ایران چهارمین کشور مصرف‌کننده نوشابه در جهان است؛ اما مصرف سرانه شیر در کشورمان از سنگال هم پایین‌تر است. نوشابه جزء مایعاتی است که بر سرسفره ایرانی‌ها حسابی جا باز کرده است. خیلی‌ها هستند که بدون نوشابه غذا از گلویشان پایین نمی‌رود. کارشناسان می‌گویند که یک خانواده ۴ نفری در ایران روزانه یک نوشابه یک‌و‌نیم لیتری را می‌نوشند.

وقتی شیر قافیه را به نوشابه می‌بازد

به گفته متخصصان مصرف نوشابه در بین ایرانیان بیش از حد استاندارد است و یکی از عوامل اصلی مؤثر در شیوع عارضه چاقی در بین مردم است، به طوری که برخی افراد روزانه بیش از ۲ لیوان نوشابه مصرف می‌کنند. نوشابه سرشار از گاز دی‌اکسید کربن است و مصرف آن موجب اضطراب، تپش قلب و سر درد می‌شود.

هر لیوان نوشابه معادل ۱۰ قاشق شکر و حدود ۲۵۰ کیلو کالری انرژی دارد و اگر کسی ۳ بطری نوشابه مصرف کند مانند مصرف یک وعده غذای کامل است، اما اغلب افراد کالری نوشابه را حساب نمی‌کنند.

چند سال قبل شورای عالی سلامت خبر از ممنوعیت مصرف نوشابه‌های گازدار در وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی داد. با این حال تنها چند ماه بعد از تصویب این قانون، بطری‌های نوشابه در ادارات دولتی جای خود را به دوغ‌های کم‌نمک و بدون گاز دادند و در مدارس بطری‌های آب معدنی و آبمیوه جانشین نوشابه‌ها شدند. آمارها نشان از این دارد که هر ایرانی سالانه ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کنند، در حالی که میزان متوسط مصرف جهانی نوشابه برای هر فرد ۱۵ لیتر است، یعنی سه برابر استاندارد جهانی.

هر چقدر نوشابه مضر طرفدار دارد، آمار مصرف شیر مفید در ایران افتضاح است. با افزایش قیمت شیر اوضاع بدتر هم شده و در این مدت خبرهای زیادی پیرامون سرانه مصرف شیر در ایران و تبعات افزایش قیمت آن شنیده می‌شود.

بر اساس آخرین آمار سرانه مصرف شیر در سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته است. در حال حاضر استاندارد جهانی مصرف شیر دنیا ۲۴۰ لیتر این در حالی است که در کشور ما سرانه مصرف شیر از ۸۹ لیتر است، یعنی یک سوم استاندارد جهانی. به گفته مسئولان وزارت بهداشت مردم در کشور به صورت میانگین دو سوم استکان در روز شیر مصرف می‌کنند که این میزان بسیار کمتر از حد استاندارد است.

طبق آمار در بیست سال اخیر مصرف نوشابه‌هاى گازدار در ایران نزدیک به ۱۵درصد رشد داشته، اما مصرف شیر و لبنیات در همین مدت تنها حدود یک دهم درصد رشد کرده است.

عوارض مصرف نوشابه به جای شیر

تحقیقات نشان داده افرادی که روزانه حداقل یک بطری نوشابه مصرف می‌کنند، ۸۳ درصد بیشتر از افرادی که در طول ماه فقط یک بطری نوشابه مصرف می‌کنند به دیابت مبتلا می‌شوند. پوکی استخوان، کم خونی، بیماری‌های قلبی- عروقی، نارسایی‌های کلیوی و سرطان از عوارض دیگر نوشیدن زیاد نوشابه‌های گازدار است که باید به دیابت و چاقی اضافه کنید تا تصویر دقیق‌تری از این سم شیرین به دست آورید.

در نوشابه‌های رژیمی به جای شکر از شیرین کننده‌های مصنوعی و به طور عمده «آسپارتام» استفاده می‌کنند که خود این ماده اشتهاآور است و سبب افزایش وزن می‌شود. آسپارتام ۱۸۰ تا ۲۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر بوده و تولید آن آسان است، اما در برابر حرارت پایدار نبوده و در اثر حرارت دیدن، خاصیت شیرینی خود را از دست می‌دهد.

به گزارش قانون، در حال حاضر هدفمندی یارانه‌ها به بازار نوشابه هم سرایت کرده و قیمت آن ۳۰ درصد افزایش یافته، اما حتی این موضوع هم باعث نشده که میزان آن در بین مردم کاهش پیدا کند. برخی‌ها معتقدند مردم باز هم از مصرف شیر می‌زنند تا بتواند قیمت نوشابه را پرداخت کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Spain
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
0
3
من از طرفداران نوشابه يا از مصرف کننده های افراطی آن نيستم حتی بطور معمول هم نوشابه شايد سالی يک يا دوبار درخانواده ما مصرف شود ما از شربت هايي با شيرينی عسل و تلفيقی از آبليمو يا گلاب و ... يا نوشيدنی هايي از قبيل دوغ يا ماءالشعير استفاده می کنيم. اما مصرف بالای نوشابه در ايران را شخصاً تا اين حد که شما مذموم می دانيد رد نمی کنم. چرا که در کشور ما نوشيدنی های الکلی بحمد الله استفاده عمومی ندارد و نوشابه يک جايگزين حلال است هرچند می تواند با تدبير مسئولين افزايش کيفيت يابد يا سالمتر شود اما خيلی به حذف اين نوشيدنی نبايد انديشيد. بايد انواع با کيفيت، سالم، و بهداشتی آن را با مواد اوليه مناسب تهيه و به بازار عرضه کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
0
0
با سلام،
مصرف روزانه بنزین در کشور در حال حاضر در حدود 61 میلیون لیتر در روز است در نتیجه مصرف سرانه بنزین هر ایرانی در حدود کمتر از 1 لیتر در روز است. خواهش می کنم در آمار ارائه شده دقت بیشتری شود.
با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
1
0
سلام
پیشنهاد من این است که از هربطری نوشابه 300 تا 2000 سی سی 200 تا 500 تومان مالیات دریافت و به عنوان یارانه به تولید کنندگان شیر پرداخت شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین