کد خبر: ۱۵۷۵۴۳
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶

مصباحی‌مقدم: اصلاح‌طلبان مجلس نهم با مسامحه اصولگرا هستند

3 فراکسیون اصولگرائی تشکیل می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: منتخب تهران در مجلس نهم با اشاره به حضور اندکی اصلاح طلبان در مجلس نهم گفت: در مجلس نهم تنها 8 اصلاح طلب حضور دارند و حتی با احتساب برخی مستقلین حداکثر 20 تا 25 نفر اصلاح طلب در مجلس نهم وجود دارند البته این عده تند و افراطی نیستند بلکه معتدلند. همه آنها اصول را رعایت می‌کنند و با اندکی مسامحه می توان گفت اصولگرا هستند و مشترکاتشان با اصولگرایان مجلس زیاد است. 

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم شب گذشته در برنامه دیروز، امروز، فردا با اشاره به مهمترین تصمیمات اقتصادی مجلس هشتم گفت: یکی از قوانینی که توسط مجلس هشتم به تصویب رسید قانون برنامه پنجم توسعه بود چرا که این قانون تکلیف 5 ساله کشور را مشخص می‌کند.

وی افزود: همچنین بر مبنای ماده 84 این قانون صندوق توسعه ملی تشکیل شد که ظرفیت جدیدی را در اقتصاد کشور به وجود آورد و موجب شد 20 درصد منابع فروش نفت برای سرمایه گذاری در داخل کشور صرف شود.

رئیس کمیسیون طرح تحویل اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز توانست تحول عظیمی را در کشور رقم بزنند گفت: مرحله اول این قانون با فراز و نشیب‌هایی اجرا شد و مرحله دوم هم با تصویب بودجه در دستور اجرا قرار گرفت.

مصباحی مقدم با اشاره به تصویب قانون تجارت در مجلس هشتم گفت: تصویب یک قانون با هزار و 250 ماده نشان دهنده کار بزرگ و اساسی با توجه به تنوع تجارت بود.

وی همچنین تاکید کرد:‌مجلس هشتم با تصویب حدود 130 طرح اقتصادی توانست عملکرد مثبتی بر جای بگذارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آرزویی که در مجلس هشتم به آن نرسیدید چه بود، گفت: یکی از مهمترین آرزوهایم این بود که در قانون بانکداری بدون ربا بازنگری شود که متاسفانه این انجام نشد. البته بنده 5 سال است که این موضوع را دنبال می‌کند و تا کنون 3 نسخه توسط دستگاه‌های مختلف اقتصادی تهیه شده است و بانک مرکزی نیز برای نسخه‌ای که خود تهیه کرده همایشی برگزار کرد که بنده هم در آن همایش نظرات خود را بیان کردم.

مصباحی مقدم ادامه داد:‌هم اکنون این سه نسخه به صورت یک نسخه تجمیع شده و در دولت منتظر تصویب است.

رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هم اکنون دو دیدگاه در خصوص روابط دولت مجلس وجود دارد یک دیدگاه آن است که بالا رفتن اختلافات موجب کند شدن روند اجرایی کشور و دیدگاه دیگر معتقد است که این اختلاف‌ها نشان دهنده استقلال قواها است گفت:‌اگر همه دستگاه‌ها و قوا پایبند به قانون باشند هیچ مشکی پیش نخواهد آمد اما متاسفانه برخی قوا در مقام عمل به قانون پایبند نیستند و حتی عنوان می‌کنند که قانون را قبول نداریم که این مساله چالش برانگیز است.

وی با بیان اینکه تعامل بین قوا لازم و ضروری است گفت: برخی تعابیر مانند تعامل مجلس با دولت یا دولت و مجلس انجام می‌شود. در حالی که ما معتقدیم تعامل باید دو طرف و با حفظ استقلال قوا به خصوص قوه مقننه و مجریه باشد. براساس قانون اساسی قانون گذار مجلس و دولت مجری است. دولت به هیچوجه نباید عنوان کنند قانون را قبول ندارد.

منتخب مردم تهران در مجلس نهم تصریح کرد: در کشورمان نهادهایی مانند شورای نگهبان وجود دارد که وظیفه‌اش تطبیق قوانین با قانون اساسی و شرع است و هنگامی که این نهاد قانونی را تایید می‌کند دولت باید آن را اجرا کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر هر قوه‌ای بر موضع قانونی که دارد عمل کند نزاعی پیش نمی‌آید، گفت: اگر اختلاف نظری هم در میان دولت و مجلس وجود دارد نباید به صحنه اجتماع بیاید بلکه باید در جلسات خصوصی مشترک حل و فصل شود.

مصباحی مقدم همچنین به موضع گیری‌های قوی بین‌المللی مجلس هشتم اشاره کرد و گفت: مجلس در خصوص بحث موضع گیری‌های بین‌المللی بسیار قوی عمل کرد. مجلس حتی در خصوص مذاکرات 1+5 که طی چند روز گذشته جریان داشت حمایت قوی انجام داد و حتی در این زمینه بیانیه‌ای در حمایت از تیم مذاکره کننده منتشر کرد.

وی افزود: این گونه حمایت‌ها بر مذاکرات اثرگذار خواهد بود و نشان می دهد موضع دکتر سعید جلیلی در مذاکرات مورد حمایت همه قوای کشور است و تنها منحصر به دولت نیست.

مصباحی مقدم با بیان اینکه مجلس در زمینه حمایت از انرژی هسته‌ای عملکرد بسیار خوبی داشت گفت: ما توانستیم در مساله رابطه با انگلیس پیشتازی داشته باشیم و به دلیل رفتارهای نادرست کاهش رابطه با انگلیس را هم تصویب کردیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تحرکات مجلس در زمینه تحولات بحرین، مصر و حمایت از بیداری اسلامی را نشان دهنده پویا بودن مجلس در مسایل بین‌المللی دانست.

وی در پاسخ به این سئوال که چند گروه‌ سیاسی در مجلس نهم وجود خواهند داشت، گفت: مجلس هفتم و هشتم در عین اصولگرایی تفاوت دیدگاه‌هایی با هم داشتند اما مجلس نهم تقریباً یکپارچه است یعنی در عین اینکه همراه با تفاوت‌هایی است اما در اصول کلی با یکدیگر اختلاف نظر ندارند.

مصباحی مقدم با اشاره به حضور اندک اصلاح طلبان در مجلس نهم گفت: در مجلس نهم تنها 8 اصلاح طلب حضور دارند و حتی با احتساب برخی مستقلین حداکثر 20 تا 25 نفر اصلاح طلب در مجلس نهم وجود دارند البته این عده تند و افراطی نیستند و معتدلند و همه آنها اصول را رعایت می‌کنند و با اندکی مسامحه می توان گفت اصولگرا هستند و مشترکاتشان با اصولگرایان مجلس زیاد است.

وی با بیان اینکه بنده احتمال می‌دهم سه فراکسیون از سوی اصولگرایان در مجلس نهم تشکیل شود گفت: البته مشترکات این سه گروه زیاد خواهد بود و معتقدم مجلس نهم به مجلس کار تبدیل خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین