آفتابنیوز : آفتاب: ميبيني! ولي من به كيارستمي گفتم نه من دوست ندارم به خارج از كشور سفر كنم.» او اوقات سخت و شادي را در كن سپري ميكند. زمانيكه به او خبر داده شد كه براي تست بازيگري در فيلم كيارستمي انتخاب شده اصلا نام كيارستمي را هم نشنيده بود! بعد از آن اميدوار شد كه شايد نقش كوچكي در فيلم بازي كند؛ مانند بسياري از نقشهاي كوچكي كه پيش از اين در تلويزيون بازي كرده بود. اما زمانيكه كيارستمي او را ديد در همان لحظه اول احساس كرد كه او مردي است كه بهدنبالش ميگشته و نقش اصلي را به او داد.
«زمانيكه به دوستانم گفتم كه نقش را گرفتهام آنها تحتتاثير قرار گرفتند و به من گفتند كه كيارستمي استاد فيلمسازي است. چيزي كه خودم هم در طول فيلمبرداري آن را كشف كردم.» كيارستمي علاقهمند است كه با بازيگران غيرحرفهاي كار كند اما در فيلم «رونوشت برابر اصل»، اولين فيلمي كه در خارج از ايران ساخت و برنده بهترين بازيگر زن سال 2010 شد، از ژوليت بينوش ستاره فرانسوي استفاده كرد. «او دنبال يك استاد دانشگاه 60ساله ميگشت. اما زمانيكه ما ملاقات كرديم، او تصميم گرفت كه مرا انتخاب كند و فيلمنامه را تغيير دهد. 20سال پيرتر زمان درازي است. من 80ساله نميتوانستم عاشق دانشجوي جواني شوم. اين غيرممكن بود.» او تصديق ميكند كه تحتتاثير جو جشنواره قرار گرفته است. «من قبلا مراسم فرش قرمز را از تلويزيون ديدهام اما اين بار به طور زنده شاهدش هستم و بسيار خوشحالم» اوكونو گفت: كيارستمي دوست دارد كه باز هم با او كار كند اما «من به او گفتم زياد مشتاق نيستم، دوست ندارم سفر كنم.»
واكنشهاي متناقض به آخرين فيلم كيارستمي
نمايش فيلم «مثل يك عاشق» عباس كيارستمي و سخنان وي در نشست خبري، بازتابهاي متفاوتي را در رسانههاي مختلف جهان داشت و گاردين آن را فيلم بيتاثيري دانست. در حالي كه روزهاي گذشته نمايش فيلم كيارستمي در كن و نشست خبري پس از آن برگزار شد، گاردين در مقالهاي با وجود اشاره به نكات تكنيكي برجسته اين اثر، درباره پايانبندي آن نظر منفي داده و نوشته است: در حالي كه پايان اين فيلم ميتوانست بسيار جذاب و غافلگيرانه باشد اما ايدههاي فيلم تنها به شكل بالقوه باقي ماندند و در بسياري از صحنهها تاثيرگذار نبودند.
سيبياس نيز در گزارشي با بهرهگيري از بخشهايي از سخنان كيارستمي درباره ساخت فيلمي در ژاپن آن را به مسايل سياسي مربوط كرده و مدعي شده كه فيلمهاي اين كارگردان در تهران امكان نمايش پيدا نميكنند. اين در حالي است كه فيلم «شيرين» چندي پيش در سينماهاي كشور به نمايش گذاشته شد. ژاپنديلي اما برخلاف گاردين از فيلم كيارستمي تعريف كرد و با اشاره به بازي طبيعي بازيگران در اين فيلم كيارستمي، آن را در زمره بهترين آثار كيارستمي ارزيابي كرده و نوشت: به روال ديگر آثار كيارستمي، فيلمساز 72ساله ايراني، فيلم، بسيار واقعي و قابل باور ساخته شده است. نكتهاي كه خود كيارستمي نيز در نشست خبرياش به آن اشاره كرده بود. نيويوركتايمز در عوض از كيارستمي و فيلمش به عنوان يكي از اميدهاي اصلي كسب نخل طلا نام ميبرد و از قول يكي از مسوولان برگزاري و سياستگذاري جشنواره كن ميگويد: «حالا ديگر نوبت كيارستمي است كه نخل طلاي دوم را از اين جشنواره تصاحب كند تا نامش به فهرست فيلمسازان مستقل و هنريسازي كه بيتوجه به سينماي تجاري در دنيا ميدرخشند و تاكنون دو بار نخل طلا را از آن خود كردهاند، اضافه شود».