کد خبر: ۱۵۷۸۰۸
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۰

گزارشی از مشکلات روحی دانشجویان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دانشجویان ایرانی افسرده اند .این امر را اخیرا معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت تایید کرده است.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت از انجام ۱۷ هزار مشاوره در دانشگاه های علوم پزشکی خبر داده و گفته است: بیشترین میزان مشاوره دانشویی به موضوعات افت تحصیلی، مسائل قبل از ازدواج، اضطراب و افسردگی اختصاص داشته است.

دکتر محمدحسین آیتی با اشاره به مهمترین فعالیتهای ادارات مشاوره دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی افزود: به همین منظور و برای پیشبرد بهتر فعالیت مشاوره، بیش از ۱۵۰ کارگاه مهارت های زندگی در سراسر کشور برگزار کردیم.

وی با اشاره به راه اندازی ۳۸ خط مشاوره تلفنی موسوم به خط داغ در دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: ۴ خط تلفنی در سال ۹۰ راه اندازی شدند.

وی گفت: ۵ اداره مشاوره دانشجویی در دانشگاههای علوم پزشکی البرز، جیرفت، بم، نیشابور و تربت حیدریه که فاقد این ادارات بودند، در سال گذشته آغاز به کار کرد.

معاون وزیر بهداشت همچنین از استقرار ۱۴۱ پایگاه خدمات مشاوره ای در خوابگاههای دانشجویی و برگزاری نشست های اتاق به اتاق در خوابگاههای دانشجویی خبر داد و گفت: در این راستا طرح پیشگیری از افت تحصیلی و طرح پایش و غربالگری وضعیت روانشناختی دانشجویان جدیدالورود نیز اجرا می شود.

وی از مدیریت دانشجویان آسیب پذیر و در معرض خطر به عنوان یکی از وظایف مهم مراکز مشاوره دانشجویی نام برد و گفت: در این زمینه کارگاه آموزشی در نشست های شورای برنامه ریزی خدمات مشاوره ای به صورت کشوری از سوی دفتر مرکزی مشاوره دانشجویی وزارت بهداشت برگزار می شود.

اما آیا این اقدامات به تنهایی کافی است؟ به اعتقاد کارشناسان، یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش بیماری‌های روحی و روانی در بین دانشجویان بدتر شدن شرایط اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری در طی سال‌های اخیر است.
این موضوع دانشجویان را زیر بار فشار شدید و وام‌ها و بدهکاری‌ها قرار می‌دهد که به تنهایی از عوامل مهم افزایش استرس در بین آن‌هاست.

نداشتن امید برای پیدا کردن شغل بعد از پایان تحصیلات و احساس بی‌ فایده بودن تلاش‌ها و مطالعات در طول دوره تحصیل، باعث افزایش احساس ناامیدی و افسردگی در بین دانشجویان می‌شود و بی تردید ارائه خدمات مشاوره به تنهایی نمی تواند چاره کار دانشجویان باشد.

دانشجو نیازمند تضمین ضمنی برای داشتن شغل در آینده و احساس امنیت در این خصوص است که وقتی با هزینه زیاد تحصیل می کند، در نهایت می تواند متناسب با این تحصیلات شغلی داشته باشد و از این تحصیلات استفاده کند.

در هر حال ، هر جامعه ای برای پیشرفت نیازمند قشر تحصیل کرده و دانشجو است که آینده سازان این مملکت هستند و یک نسل افسرده و پر استرس نمی تواند زمینه های پیشرفت و توسعه را برای کشور فراهم کند.

به گزارش جوان آنلاین،در این زمینه اما دولتی ها همواره وعده اشتغال زایی و کاهش بیکاری داده اند این در حالی است که بر تعداد تحصیل کرده های بیکار روز به روز افزوده می شود و خبری از شغل برای جوانان نیست که نیست و باید منتظر ماند و دید دولتی ها کاری به جز افتتاح مرکز مشاوره برای جوانان افسرده و پر استرس امروز انجام خواهند داد یا خیر؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
0
0
به نام خدا ، نه تنها دانشجویان ، بلکه خیلی از مردم ایران دچار
افسردگی هستند . به خاطر اینکه خیلی ها تو جایگاه خود
نیستند .
به دلیل مشکلات کشاورزی و صنعت ، خیلی از مردم پناه به شهرهای بزرگ آورده اند و به کارهایی غیر از تخصص خود دست می زنند. خیلی از دانشجویان ، با این گرانی ها و مخصوصا" دوری
از شهر و خانواده خود ، دچار مشکلات روحی هستند.
مهاجرین به شهرهای بزرگ ، علی الخصوص تهران ، عاملی
هستند برای بیکاری ، ترافیک ، بدی آب و هوا ، گرانی مواد غذائی و مشکلات خیلی زیاد که ریشه آن در این است که
دولت، باید بیشترین توجه و امکانات خود را برای آبادی و رفاه روستائیان و شهرهای کوچک به کار برد . و اینطور نباشد که
مردم روستا ، به خاطر مدرسه و بیمارستان و امکانات رفاهی
وبعضی جاها ، نبودن آب و برق ، به شهرها مهاجرت کنند.
مخصوصا" ازنظر فرهنگی هم ، باید در جامعه جا بیفتد که
آبروی هر مملکت مستقلی ، استقلال در کشاورزی و صنعت
و فرهنگ درست آن مملکت دارد . و این قضیه را از طریق
تبلیغات در رادیو و تلویزیون و سریالها ، به واقعیت نزدیک کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
0
1
بنده دانشجوی سال دوم دکتری در یکی از دانشگاههای معتبر تهران می باشم، رشته بنده کشاورزی می باشد، از زمان فوق لیسانس به هر دری زدم نتوانستم یک جایی برای خود پیدا کنم و دستمزدی بگیرم. از بورس هم خبری نیست. 31 سال سن دارم کل موجودی جیب بنده 47 هزار تومان است. پدرم اهل روستا و با توجه به خشکسالیهای اخیر درامدی از کشاورزی نصیبش نمی شود که مرا تامین نماید. 5 تا خواهر برادریم که همین وضعیت مشابه من را دارند. از طرفی در رشته خود سرآمد تمام دانشجویان هم دوره ای خودم می باشم. الحمدالله بدن سالمی دارم و معتاد هم نیستم. تا کنون هیچ گونه هنجارشکنی در طول زندگیم هم نداشتم. مسئولین.. به من بگید که من چیکار کنم؟ واقعا به کجا پناه ببرم؟ به کی دردمو بگم؟ گناه من چیه الان ؟ انتظار دارید شق القمر هم بکنیم. من برای پول رزرو غذای دانشگاهم هم مونده ام چکار کنم شما هم ماشالله بلدید فقط شعار بدید. هرجا مراجعه میکنم برای کار میگن رشته ات مرتبط نیست. دکترا نمیگیریم. خواهشا اگه درد منو میفهمید اینو چاپ کنید مسئولین ... ببینند چون نمیشنوند صدای منو.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
0
0
اينو براي چاپ شدن نمي نويسم زيرا مي دونم كه ديگه گوش شنوايي نيست. من يه باز نشسته ي آموزش و پرورش هستم كه غافل از خويشتن همش به فكر كارم بودم تا اين كه عاقبت ناگهان چشم باز كردم و ديدم كه دو تا بچه ام كشاورزي تموم كردند ولش بابا .!؟: ...(...)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!، ... و آن آي بي كلاه ما بوديم. (ا).
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین