کد خبر: ۱۵۸۰۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷

شيرخام 850 تومان يا 630 تومان ؟!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالي كه دامداران ‌اعلام كرده‌اند عليرغم نرسيدن علوفه ارزان، شيرخام را ارزان و به قيمت مصوب 630 توماني اسفند ماه مي‌فروشند؛ صنايع لبني از فروش شيرخام كيلويي 800 توماني و تقاضاي دامداران براي افزايش قيمت اين محصول خبر مي‌دهند.

اسفند ماه سال گذشته نرخ شير خام 630 تومان مصوب شد و 9 درصد بر قيمت محصولات لبتني افزوده شد اما پس از گذشت كمتر از دو ماه از اين مصوبه، كارخانه‌هاي لبني محصولاتشان را به ميزان چشمگيري افزايش دادند و هر روز شير و فرآورده‌هاي لبني با قيمت متفاوت عرضه شد.

در اين ميان كارخانه‌ها علت افزايش محصولاتشان را افزايش قيمت شيرخام به كيلويي 800 تا 850 تومان عنوان كردند كه البته اين افزايش قيمت ناشي از روند صعودي نرخ علوفه از ماه‌هاي پاياني سال است.

پس از پيگيري‌هاي تعزيراتي، ستاد تنظيم بازر، وزارت كشور، سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان و ... نهايتا مقرر شد كيلويي 100 تومان يارانه به دامداران پرداخت شود و قيمت شير خام و محصولات لبني به نرخ مصوب اسفند ماه بازگردد.

اما در شرايطي كه دبير انجمن صنايع لبني از موفق نبودن كنترل نرخ شيرخام گلايه كرده و مي‌گويد "شير خام كيلويي 800 تا 850 تومان براي كارخانه‌هاي لبني تامين مي‌شود و قيمت اين محصول نه تنها هيچ‌گونه كاهشي نيافته است بلكه دامداران متقاضي از افزايش 30 تا 50 توماني اين محصول در خرداد ماه هستند"؛ رييس هيات مديره اتحاديه دامداران اعلام كرد كه "عليرغم تامين نشدن علوفه ارزان براي دامداري‌ها، از 25 ارديبشت‌ماه شير خام را به قيمت اسفند‌ماه كيلويي 630 تومان فروخته مي‌شود."

اين اظهارات ضد و نقيض درحالي مطرح مي‌شود كه هنوز علوفه ارزان براي دامداري‌ها تامين نشده است و ميزان عرضه شير پاستوريزه دربازار كاهش يافته است كه مسئولان صنايع لبني نيز بر اين امر اذعان دارند اما دو علت متفاوت براي اين كاهش عنوان مي‌كنند.

به گزارش ایسنا،به اعتقاد مديرعامل اتحاديه فرآورده‌هاي لبني اين كاهش عرضه به دليل مقرون به صرف نبودن توليد شير پاستوريزه به دليل ميزان بالاي آن از شير خام است اما به گفته دبير انجمن صنايع لبني كاهش شير پاستوريزه به دليل كاهش شير خام ورودي به كارخانه‌هاي لبني است، چرا كه از زماني كه مصوب شده قيمت شير خام به كيلويي 630 تومان برگردد، دامداران از تحويل اين محصول با اين قيمت به كارخانه‌هاي لبني خودداري مي‌كنند و شير خام را به كارخانه‌هاي شير خشك كه بهاي بالاتري به آنها مي‌دهند، تحويل مي‌دهند لذا توليد شير پاستوريزه به دليل كاهش شير خام ورودي به صنايع لبني كاهش يافته، نه به دليل مقرون به صرفه‌نبودن توليد آن.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین