کد خبر: ۱۵۸۱۰۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵

بالاخره ارزانی در راه است یا گرانی؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اظهار نظری که تلویحا به گرانی هایی اخیر صحه می گذارد .گرانی هایی که دولتی ها می گویند ارزان شده اما رئیس بانک مرکزی می گوید ۵ سال است که هیچ قیمتی پایین نیامده است!

همین چند روز پیش بود که وزير صنعت، معدن و تجارت با تشريح آخرين وضعيت بازار اعلام كرد، بسياري از قيمت‌ها به حالت قبل باز گشته است ؛ یعنی به روزهای قبل از گرانیهای اخیر.

حالا اما رئیس بانک مرکزی که خود یکی از مراجع اعلام قیمت کالاهای اساسی است ، در سخنانی تایید می کند که ۵ سال است هیچ افزایش قیمتی به کاهش بدل نشده است تا به این وسیله نوسانات دائمی بازار ارز را توجیه کند و در آخر معلوم نشود بالاخره چیزی ارزان شده یا خیر؟

«محمود بهمني»همچنین تاكيد كرد: نبايد اين انتظار را داشته باشيم كه نرخ دلار پايين بماند، در حالي كه قيمت نفت حدود ۲۰‌درصد افزايش يافته و از حدود ۹۸ دلار به ۱۲۰دلار رسيده است.

به گفته او افزايش قيمت نفت، سبب شده تا ۵/۱درصد توليد ناخالص داخلي در دنيا كاهش يابد. بهمني با بيان آن كه، زماني كه قيمت نفت رشد مي‌يابد چگونه بايد انتظار داشت كه قيمت توليدات صنعتي در دنيا كاهش يابد، اظهار داشت: تورم خارجي، هدفمند كردن يارانه‌ها و تورم داخلي نيز در تعيين قيمت‌ها تاثيرگذار است.

وي با طرح اين پرسش كه بايد در نظر گرفت، هدفمند كردن يارانه‌ها در يك يا چند مرحله اجرا مي‌شود؟ با اشاره به واردات ۶۰۰ تن طلا در چند سال گذشته به كشور، افزود: با تمهيدات انجام شده در مدت كوتاهي توانستيم ۵۷‌هزار‌ميليارد ريال نقدينگي را جمع‌آوري كنيم، البته بانك مركزي با ارايه ابزارها از ضرر ثبت‌نام‌كنندگان جلوگيري كرد.

بهمني ادامه داد: اگر ۹‌ميليون و ۶۰۰‌هزار سكه توسط بانك مركزي ثبت‌نام و بخشي از آن وارد بازار نمي‌شد، انتظارات تورمي باعث افزايش قيمت‌ها مي‌شد و البته مسايل جهاني نيز به كاهش قيمت‌ها كمك كرد تا از پس تصميمات اقتصاد بر بياييم.

اما این پایان ماجرای تناقضات دولتی ها نبود چرا که وزیر اقتصاد کاملا نظری مخالف با رئیس بانک مرکزی در خصوص گرانی ها و بازار ارز دارد.

«شمس‌الدين حسيني» وزير امور اقتصاد و دارايي، تاثير نتايج مذاكرات بغداد بر بازار به‌خصوص بازار ارز را تكذيب كرد و گفت: ثبات در بازار ارز داخلي از سال گذشته تاكنون مسجل شده است!

به گفته حسيني بازار ارز از سال گذشته با اتخاذ تدابير لازم از سوي دولت روند با ثباتي داشته و تاكنون نيز اين روند ادامه دارد. وي تاكيد كرد: آنچه مسجل است، حمايت دولت از توليد‌كنندگان و فعاليت‌هاي مولد اقتصادي بوده كه از سال گذشته با ارايه ارز مورد نياز به اين‌گونه فعاليت‌ها از هرگونه التهاب در بازار ارز جلوگيري كرده است.

وزير اقتصاد درخصوص آينده بازار ارز و سكه هم پيش‌بيني كرد: بازار ارز و سكه در حال حاضر با مديريت شناور كنترل شده و همين روند نيز ادامه خواهد داشت.

به گفته او تعديل نرخ ارز و ثبات در اين حوزه از اهداف دولت است در نتيجه با اتخاذ تدابير لازم درخصوص بازار ارز و شناور كردن نرخ ارز از چندگانگي نرخ آن و تكرار وقايع سال گذشته جلو‌گيري خواهد شد.

نکته جالب این سخنان اینجاست که در حالی که وزير اقتصاد و سخنگوي اقتصادي دولت بر ثبات يكساله بازار اصرار دارد رييس‌كل بانك مركزي نه تنها اين بي‌ثباتي را تاييد می کند بلكه دلايل بي‌ثابتي نرخ ارز را توضیح می دهد!

به گزارش جوان آنلاین،در این میان افکار عمومی می مانند و سرگردانی درباره اقتصاد امروز کشور و بی اعتمادی که هر روز بیشتر می شود و دولتی ها باید هر چه سریعتر چاره ای برای این آمارهای اقتصادی ضد و نقیض بیاندیشند تا اعتماد که یک اصل مهم در رابطه بین دولت-مردم است، به مردم بازگردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
0
1
اشکالی نداره حقوق کارمندان هم مثل دلار 20 درصد افزایش دهید. یادتان هست همان ابتدا که این دولت سر کار آمد قشر کارمند را با قانون پلکانی معکوس نقره داغ کرد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین